Bierzo

Spanje, Villafranca del Bierzo

Vogeltje, wat zing je vroeg. Is de dag niet lang genoeg? Gelukkig zingen de vogeltjes voor ons de gehele dag en dat maakt ons vrolijk tijdens het wandelen. Voor ons mogen ze iedere dag blijven zingen. Dan blijven wij ook vrolijk.
Zo ook vandaag ondanks de 23 kms, die we vandaag hebben afgelegd. En het was warm. Hierdoor werden vooral de laatste kilometers erg zwaar, vooral voor Jo. Zij is minder hittebestendig dan Rien, die het graag erg warm heeft. Ook gingen de laatste 8 kms nog bergop naar Villafranca del Bierzo.

Bierzo is de naam vaam van deze streek met als hoofdstad Ponferrada. Maar Bierzo is vooral bekend om de wijnbouw die hier is. De wijnbouw, die in de elfde eeuw door de Benedectijner monniken vanuit Frankrijk hier naar toe is gebracht. Behalve de wijn is Villafranca vooral bekend geworden door de pelgrims.
In vroegere tijden konden de pelgrims, die de oversteek naar O'Cebreiro niet konden volbrengen hier hun Compostella verdienen. Tegenwoordig maken alle pelgrims de oversteek en diegenen die dat niet kunnen pakken wel een taxi.
Wij, behorende tot de categorie sterken, maken de oversteek wel, maar nog niet morgen.
Morgen eerst nog twintig kilometers naar Las Herrerias voordat we zondagmorgen aan de klim beginnen. Gelukkig zondagmorgen in aller vroegte, want het belooft warm te worden. Ook morgen, maar dan hoeft er nog te worden geklommen.

Afgelopen nacht hebben we vijf hoog geslapen en ook goed geslapen. Dus vanmorgen na het ontbijt ter plekke goedgemutst op pad. Het traject vandaag ging veelal over asfaltwegen met aan weerszijden de wijnvelden van Bierzo. Onderweg hadden we ons kunnen verlustigen aan de wijn bij diverse bodegas, maar dat hebben we niet gedaan. Jo sowieso niet en Rien niet, omdat dan de benen veel te zwaar worden.

In de albergue, waar we nu zijn hadden we kunnen eten, maar in een tentje hier 50 meter vandaag hadden we toch iets meer keuze en konden we eten wanneer we wilden. Dus Rien paella en Jo spaghetti vergezeld met een biertje en cola. Bier en jus d'orange hadden we daar vanmiddag al op.

Omdat we hier vrij laat aankwamen en ook de wifi niet perfect is, is het verslag met foto's vandaag wat later dan normaal, maar beter laat dan nooit.

Morgen misschien eerder, maar dat zien we morgen wel weer. Eerst genieten van de avondzon hier in de tuin.

Hasta Manana.

precies beter laat dan nooit...en🐦🐦blijven zingen natuurlijk...heerlijk paella kunnen ze alleen in Spanje 🍷flesje wijn erbij 🌞en de zon📸weer mooie foto .'s en blij dat de zon 🌞er is 🌧beter dan regen...blij dat het goed gaat jullie🚶‍♀️🚶‍♂️lopen hem wel uit 🍏🥚appeltje eitje...wat zullen jullie bruin zijn...het ga jullie goed slaap lekker😴😴Hasta Manana💖

Paulien de Bruijn 2022-05-06 20:32:27

Mooi hoor, jullie gaan als een speer!! Wij hebben vandaag ook genoten van een buitenconcert op Tiengemeten☀️😎 heerlijk rustgevend 🦢🦆🦤🦅🕊🐦🐸🐣 Genietze nog 😘😘

Ingrid 2022-05-06 20:38:49

Hallo Jo en Rien, Wat doen jullie het goed zeg zonder een pijntje en jullie genieten er ontzettend van. Flesje wijn een er bij of een biertje nou genieten maar en heerlijk gedineerd. En veel zon. hopelijk wordt het niet te warm Jo. Nou geniet maar verder van jullie wandeling. Groeten Elianne en jan.

Elianne en Jan 2022-05-06 21:10:48

Wat een etappe hebben jullie vandaag gedaan Jo troost je ik ben ook niet hitte bestedig .ik zeg altijd ik Smelt was dat maar waar .weer mooie foto.s geschiedenis van Rien jullie kunnen trots op je zelf zijn .en wij genieten mee voetje voor voetje 👣👣

Karin 2022-05-06 21:37:06

Weer een dag erop , knap om met deze temperaturen te wandelen ! Petje. Af ! Wij genieten van jullie mooie verhalen en mooie foto’s . Groeten Toon en Marijo

Toon en Marijo 2022-05-06 23:32:23

Hallo dappere pelgrims. jullie hebben weer een mooie prestatie geleverd; we nemen alle hoeden en petten die we hebben af! Zo'n lange tocht te maken in de warmte! En wat heb je alles wat je onderweg ziet en meemaakt, mooi verwoord. We hebben van het verslag en van de foto's genoten. Leuk jullie kamer te hebben gezien. Veel wandel plezier voor morgen. Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-05-06 23:58:39

Wat een mooi verslag en foto's. Wat knap van jullie (respect) , het is wel fijn dat de vogels jullie begeleiden. Het eten zag er goed uit. Veel wandelplezier en genieten van de dag. Groetjes Ria