Onderweg

Spanje, Casanova

Ik heb er lang op moeten wachten, maar eindelijk is mijn schat onderweg. Samen met zusjelief en haar vriend. Zij hebben nog een lange weg te gaan, maar gelukkig gaat dat iets sneller dan lopend. Jo schat dat zij ongeveer 2000 kilometer gaat rijden en dinsdag in Santiago aankomt. Zij wilt ook langs de plaatsen rijden, die zij lopend heeft gemist, zoals Mont-de-Marsan, Orthez, Saint-Jean-Pied-de-Port, Logrono, Burgos en Leon.

Vandaag een prachtig dag om te wandelen. Aanvankelijk met het jasje aan, maar even later in het overhemdje bij vanaf circa 11.00 uur een stralende zon. Niet al te warm, dus laat het zo maar blijven de laatste 60 km naar Santiago. Hopelijk hebben mijn geliefden onderweg hetzelfde mooie weer. Alleen missen zij de fluitende vogeltjes, die de mooiste concerten weggeven en de kwakende kikkers in de poelen, wiens concert ik wel mag aanhoren. Het leven van een pelgrim is zo slecht nog niet.

Onderweg kom je door plaatsen, waarbij je soms kippenvel krijgt van de schoonheid en authenticiteit, maar ook krijg je soms kriebels van de lelijkheid van een stad. Zo'n voorbeeld van lelijkheid is bij voorbeeld. Palas de Rei. Een stad Camiño onwaardig. Een voorbeeld van schoonheid is San Xiao do Camino. En deze plaatsen liggen 3,5 kilometer van elkaar. Onwerkelijk gewoon.
En: ook deze keer weer een stempel baasje in een oud kerkje en deze keer wel een foto. Uiteraard weer een kleine bijdrage.

Gisteravond nog maar eens kip gegeten, maar het stukje kippenvlees was zo dun, dat het wel een heel mager kippetje moet zijn geweest.
Echter de taart achteraf maakte veel goed. Het is tarte do Santiago en hij smaakt voortreffelijk. Waar ik nu ben, gooien ze er ook nog rode wijn overheen. Dan wordt het helemaal smullen. Alleen het ontbijt s ' morgens blijft pover, dus bij de koffiestop weer maar tortilla om het maagje weer vol te krijgen.

Vanmiddag aangekomen in Casanova. Toen ik de plaatsnaam noemde, in het bijzijn van enkele Amerikaanse dames, merkten zij op, dat het goed bij mij paste. Let op: het zijn hun woorden, niet de mijne!
Ik had de keus of hier blijven in een refugio of doorlopen naar Melide bijna 10 km verderop. Daar had ik echt geen zin in, dus dan maar in een refugio. Gelukkig kom ik hier weer een aantal bekenden tegen, zoals twee Deense dames, waarmee ik vannacht ook heb geslapen, Duitse Michelle en haar Caminovriend Rafael uit Brazilië, en ook nog een Duits koppel, die vannacht bij mij hebben geslapen. Dus gesprekstof genoeg vanavond.

Ik zie dat mijn kleinzoon Koen heeft gewonnen met voetbal, dus mijn dag kan echt niet meer stuk. Ik krijg steeds meer zin in het laatste stukje, dus laat morgen maar komen.

Veel liefs vanuit Casanova van jullie Casanova.

Je kunt nu onderweg gaan zingen: ik ben er bijna, ik ben er bijna. tenminste wanneer dat het vogelengezang niet verstoord. Rien nog heel veel wandelplezier en nog even dan kun je Jo weer in je armen sluiten. Groetjes Corrie Groenhuis

corrie groenhuis 2018-06-02 17:12:00

Hoi rien als je in santiago komt moet je 12 uur naar de kerk er is dan een mis het is heel indrukwekend.

Marco 2018-06-02 17:14:27

Rien, je bent er bijna! Nog ff tikken. Die mier vind ik wel heel bijzonder, hier zijn ze gelukkig veel kleiner.... casanova, prachtig die namen en wat leuk dat je weer bekenden ontmoet. Het lopen van de camino schept een band. Veel plezier vanavond, goede nachtrust en een fijne zondag

Jaqui 2018-06-02 17:26:42

Hoi Rien nog 4 dagen en dan je doel bereikt knap hoor! Fijn dat Jo er is om je in Compostella te verwelkomen. We hopen dat je nog 3 fijne wandeldagen hebt. Jo zusje en vriend ook een goede reis naar Compostella gewenst geniet van jullie reis en allemaal een goede aankomst in Compostella. Heel bijzonder. groetjes van ons

Jo en Jenny Zandee 2018-06-02 19:23:11

Hoi Broertje restaurantje gevonden zitten nu aan tafel.Een goede start gemaakt en Maris heeft ook gereden.Vandaag allerlei soorten weer gehad.Vanavond lekker slapen en morgen weer stuk dichter bij jou.kus💋💋

Corry Kleemans 2018-06-02 20:03:26

nou Rien jij bent goed aan het aftellen , Jo is in goed gezelschap onderweg naar jou ! geniet de komende dagen nog van je mooie wandelingen ! groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2018-06-02 20:41:47

Fantastisch mooi daar! Hele mooie laatste wandeldagen en geniet volop. Hier in noord-Portugal ligt ook een prachtig en drukbewandeld camino pad langs de kust. Dus mocht je er nog geen genoeg van hebben....

Richard en Monique 2018-06-02 21:32:55

Wat geweldig allemaal , ja Jo is toch ook een bikkel , 2000 km , gelukkig heeft ze nu iemand om even te wisselen dat scheelt toch denk ik , op de bestuurders stoel krijg je weinig mee van de schoonheid van het land en omgeving , ja casanova ha..ha wat moet ik daar op antwoorden je zou goed een spanjaard kunnen zijn die zijn allemaal casanova.s ??? geniet de laatste kilometers Rien , van de leuke mensen die je tegen komt van alle pluimage , fijne avond Hasta manana x

Paulien de Bruijn 2018-06-02 21:41:51

Hoi Rien, Weer een stukje dichterbij. je bent er bijna maar nog niet helemaal dat mag je wel gaan zingen hoor. Je hebt weer zeer mooie foto`s gemaakt. Morgen is het 50 jaar bestaan in Meersel-Dreef ik zal een kaarsje opsteken voor jou. ook een voor Jo en je zus en haar vriend. Wandel ze met plezier groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-06-02 22:47:53

He casanova je hebt het weer goed getroffen. Al die mooie dames op je pad. Het weer dat ook nog mee werkt. Dus loop je morgen zeker wat beter. Succes Eet en slaap lekker. We zien morgen wel weer verder.