Maltezer orde

Spanje, Torres del Río

Regenjassen aan vandaag. Maar de jassen konden weer droog in de rugzak. Zodra we de regenjassen aan hadden, stopte het met regenen en is het verder de gehele dag droog gebleven. Dit moet een teken van bovenaf zijn geweest. Sterker nog: nadat we een telefoontje hadden gepleegd met een vriendin van ons begon de zon steeds feller te schijnen en konden we weer met de armpjes bloot. Ook dit moet de invloed van die vriendin zijn geweest.

Vandaag ook zonder problemen de twintig kilometer volbracht. Een heerlijke wandeling zonder veel hoogtepunten, maar het gefluit van de vogeltjes en de natuur onderweg maakte veel goed. Voor ons is het vooral genieten van de rust en de geuren en kleuren langs de bermen.

Gisteren was best een zware dag en heeft Rien het verslag moeten afraffelen omdat alle kamergenoten moe waren en wilden slapen. De kamergenoten waren een Amerikaans stel en een Nederlands meisje met enorme blaren onder haar voeten. Iets waar wij gelukkig nog geen last van hebben. (afkloppen). Natuurlijk had de Amerikaan weer van alles meegemaakt en dat is iets, dat wij herkennen van Amerikanen. Die verhalen kennen wij inmiddels. Overigens was de vrouw van onze Amerikaan een stuk rustiger. We hebben zelfs vanmorgen door haar telefoon haar zoon gefeliciteerd met zijn verjaardag. En alle gasten in hun eigen taal. Dus Koen: over 10 dagen ben jij aan de beurt.

Vandaag zijn we aangekomen in Torres del Rio. Een plaats waar we vorig jaar alleen maar koffie konden drinken in deze albergue. Voor de rest was toen alles gesloten en het stadje uitgestorven. Nu zijn alle albergues open en is het stadje vol leven.
Deze albergue wordt gerund door vrijwilligers van de Maltezer Orde. Een organisatie gesticht door de Koning van Jeruzalem en inmiddels erkend door de Rooms-katholieke kerk. Oorspronkelijk was de naam: Orde van Sint-Jan. De orde kent 13500 leden met 80000 vrijwilligers verdeeld over 120 landen. Hun verdiensten bestaan uit liefdadigheid en noodverlening.

Morgen wandelen we naar Logrogno, een grotere plaats op de camino. We hebben onze slaapplaatsen al gereserveerd, zoals we dat voor de rest van de week ook al hebben gedaan. Er wordt veel drukte verwacht in verband met de komende Paasdagen.

Dan nog een sappig verhaaltje, want die maak je ook mee op de camino.
Een jonge Duitse vrouw ontmoet in Uterga een Ierse man. Terwijl wij lagen we te rusten in de albergue zagen we een romance groeien, zoals er meerdere romances opbloeien tijdens de camino. Even later gingen zij ergens apart om hun romance meer cachet te geven zullen we maar zeggen. De volgende dag verbleven zij in Puenta la Reina op een samen geboekte kamer in een hotel aldaar.
Vandaag zagen wij de Duitse dame op een terras in Los Arcos, echter zonder Ierse man. Hem hebben we niet meer gezien. Ons is niet bekend of een van de twee of beiden getrouwd zijn.

In de stilte en het alleen zijn komt het wezenlijke te voorschijn.

Laetitia Schweitzer.

Ja geweldig dit...de liefde bloeit overal💖 en ik heb van morgen de🌞ingestroomd voor jullie...ja vorig jaar was alles dicht☕️🍺dit is hoe het hoord te zijn als pelgrim , normaal overal kunnen eten drinken dat geeft energie en gezelligheid..de kaart club was erg gezellig vanmiddag...een nieuwe meneer kwam kaarten ♣️♠️♦️en mooi weer in etten leur...nog heel veel loop plezier🌞en zal hem morgen weer instellen...fijne avond...Hasta manana💖

Palien de Bruijn... 2022-04-12 18:15:08

Genoten van jullie verslag en foto,s maar weinig te schrijven Mooie avond en gezond weer op

Karin 2022-04-12 18:15:09

Leuk verslag, fijn dat je nu alles open is en jullie kunnen genieten een een hapje, drankje en van de medepelgrims. loop ze en geniet van jullie bijzonde reis

Jeanneke v. Halteren 2022-04-12 18:41:54

Het prima bij jullie hè. Mooi wandelweer en goeie plekken om te slapen.We hebben Maris zijn verjaardag gevierd 75 jaar!!!! We hadden een paar verrassingen voor hem zondag lunch met kinderen en kleinkinderen in Oosterhout.En gisteren een taart en koffie bij Maris met een aantal mensen die ik gevraagd had en hij niks vanaf wist.De verrassingen waren alle 2 geslaagd.voor morgen weer een goede wandeldag…

Corry Kleemans 2022-04-12 19:23:46

Mooie verslagen. Het schrijven gaat je goed af. Het wandelen gaat vanzelf. Bergje op, bergje af en in tussentijd genieten van de mooie omgeving. Zie je nog dingen tegen die je vorig jaar niet gezien hebt. Veel plezier en nog veel mooie wandeldagen Groetjes Elly en Ad

Ad van Opstal 2022-04-12 19:27:52

Hallo Rien en Jo, Weer een heel mooi verslag. Gelukkig kun je daar heel veel in kwijt. Ja de liefde bloeit over als zullen we maar zeggen/ Mooi toch als je zoiets mee maakt. Fijn dat jullie lekker aan het genieten zijn van de omgeving. Het ga jullie goed af. Fijne wandel dagen en groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-04-12 21:16:50

Het was weer een prachtig verslag geschreven met veel humor. houden zo. Tot morgen en welterusten. Groet5es van Annemarie en Martin.

Martin 2022-04-12 23:05:20

Wat een prachtig en komisch verslag, gezellig om daar de dag mee te beginnen. Fijn dat het Jullie allemaal goed af gaat. Voor vandaag weer veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-04-13 06:55:55

Wat een prestatie leveren jullie! En wat een leuke, mooie ervaringen en ontmoetingen! Om jaloers op te worden! Maar met mijn 85 zie ik het toch niet meer zitten!

Jo Kempe 2022-04-13 11:35:41

Jullie maken van alles mee 🥰 Misschien dan zonder happy end voor die twee uit jou verhaal ?

Addy 2022-04-13 12:57:08

Zo te lezen gaat het nog steeds prima. Gewoon volhouden dan maar, groetjes uit Etten-Leur 🍀

Ans 2022-04-13 13:05:24

Ik hoop dat alles goed blijf gaan gr van ons