Montes de Oca

Spanje, Atapuerca

We kregen het gelijk voor de kiezen vanmorgen. Na het ontbijt de rugzakken om en gelijk de pittige klim van 945 meter hoogte naar 1162 meter hoogte. Wel een hele mooie wandeling door bossen over redelijk begaanbare paden. Uiteindelijk op de top stonden we bij het monument van de Spaanse republikeinen, die zijn doodgeschoten in de Spaanse burgeroorlog van 1936. Tijdens de wandeling liepen we in de mist tot ongeveer 10.00 uur, zodat we weinig van het uitzicht konden genieten. Wel van de mooie directe omgeving.
We bleven in de bossen tot we uiteindelijk het eerste dorpje San Juan de Ortega bereikten. Hier ligt San Juan de Ortega begraven, maar zijn graftombe konden we niet bewonderen. De kerk was tot 13.00 uur gesloten. Dus op het terrasje maar een klein pizza-tje genuttigd met koffie en daarna verder.
Liepen we enkele dagen geleden door Santa Domingo de la Calzada, nu was het de beurt aan zijn opvolger San Juan de Ortega. Santa Domingo was de grondlegger van de moderne camino. San Juan was zijn opvolger. Zij zijn beiden verantwoordelijk voor de bruggen en wegen, die speciaal voor de pelgrims zijn weggelegd.

Terug naar gisteravond.
Nadat ons de kamer was aangewezen heerlijk gedoucht en omgekleed. Daarna het dorpje bezocht, maar dat was zo gebeurd. Dus terug naar de bar waar we eerder hadden ontbeten, geluncht en koffie gedronken tegelijk. Nu voor een cola en radler.
Terug in de albergue gewacht tot dinertime. Het voorgeschotelde diner was voortreffelijk. Jo gemengde salade vooraf en Rien aspergesalade. Ondanks dat het geen aspergetijd is, smaakte de salade prima. Daarna allebei een rundvlees stoofpot met frites. Ging er ook in als koek. Als dessert nog een ijsje na. Op een andere plaats genoten we ook nog van de koffie. Kortom na een miserabele wandeldag werd de avond alsnog uitstekend afgesloten. Ook heerlijk geslapen vannacht.

Ook vandaag weer heerlijk wandelweer. Na de mist vanmorgen begon de zon te schijnen en is niet meer weggeweest. Nog wel een fris windje, zodat we de jasjes aan moesten houden. Weer geen regen.
Vandaag was het een Duitse dag. Eerst liep Chris ons voorbij. Hij zat gisteravond naast ons aan tafel en is de man die eerder tijdens onze enige regenperiode de twee smurfen in blauwe regenkleding fotografeerde. Verder liep ons nog een Duitse dame voorbij en ook nog een Duitse kunstschilder uit Noord-Duitsland, die foto's maakte om ze thuis na te schilderen. Ook hier in de albergue wordt weer Duits gesproken.

De Albergue.
Aanvankelijk stonden we wat sceptisch te kijken, toen we hier aankwamen. Wat oude meuk, zoals wij dat zeggen, maar het interieur is apart en mooi. Slapen in een bedstee heeft wel iets aparts. Echter boven Rien heeft zich een Duitser geinstalleerd met een abneu-apparaat. Dat gaat dus weer een mindere nacht worden.

Morgen gaan we Burgos onveilig maken. Eerst de albergue zoeken, daarna de kathedraal bezoeken en nog wat inkoopjes doen. Maar dat is morgen.

Vertrouwen hebben in jezelf
is het eerste geheim van succes.

Lucas.

Yes vertrouwen houden in jezelf...wat een mooie leerzame verhalen zeg top👍en blij dat je uit de bossen bent als ik die sterke verhalen hoor van gister👹struik rovers🤣🌿🌿jullie zullen wel blij zijn als je aankomt en lekker douchen...leuk die kleine dorpjes effe choppen en wat🍷dat verdien je dan wel...een goede nachtrust , en morgen weer fit op ,veel wandel plezier voor morgen🚶‍♂️🚶‍♀️👌

Paulien. 2021-09-23 18:23:13

Jullie zijn aardig op weg naar astorgaik hoop voor jullie dat de wierrook vat zwaait

Marco 2021-09-23 18:30:40

Een prachtig verslag! En is Jo uit de bedstee gekomen? ha,ha, Leuke foto's! wel te rusten en voor morgen een mooie wandeldag.

Martin en Annemarie 2021-09-23 19:37:21

Weer genoten van het verslag en foto,s En wat een knus bedje met gordijntjes Fijne nacht en morgen weer gezond op

Karin 2021-09-23 20:41:05

Zo flinke klim!

Toos romme 2021-09-24 02:58:45

wat romantisch in de bedstee!! nog heel veel wandelplezier geniet ervan groetjes.

tonnie van gastel 2021-09-24 07:02:12

Hoi Rien en Jo, Ja vertrouwen hebben in je zelf is inderdaad het geheim succes. wat hebben jullie een hele mooie klim gemaakt zeg. met een stralende dag. geweldig ik kijk er naar uit om te lezen hoe de volgende dag weer gaat. gr Elianne en jan