Portomarin

Spanje, Portomarín

De een gaat met een kroel naar bed, de ander met zijn of haar partner, maar Rien gaat met zijn slippers naar bed. Ondanks dat we twee laagslapers hadden gevraagd kregen we toch een stapelbed toegewezen. Dus Rien gaat niet met zijn grote blote voeten op de dunne ijzeren spijlen staan om in het bovenste bed te klimmen, maar doet dit met slippers aan. Deze verdwijnen dan onder het kussen. En dat werkt goed.

Omdat we met achten op een kamer lagen is er altijd wel een snurker bij. Dus ook deze keer. En wat voor een. Door zijn gesnurk, schrok hij af en toe wakker met een droge keel. En dan zette hij het op een hoesten om kort daarna het snurken weer op te pakken. Omdat wij zeer op tijd in bed lagen hebben we toch onze uurtjes te pakken gekregen.

Gisteravond was er geen tijd gebonden aan het avondeten, dus konden op een normaal tijdstip gaan eten. Dit in gezelschap van een Duitse dame, die al een tijdje dezelfde slaapplaatsen heeft als wij. En dus vanmorgen na een ontbijt ter plekke weer op pad voor een rustige wandeletappe van 18 kilometers over een mooi traject van Barbadelo naar Portomarin.

Portomarin is een jonge stad van de jaren 60 van de vorige eeuw. Oorspronkelijk was Portomarin een welvarend dorp, dat helaas destijds is verdwenen door de aanleg van een stuwmeer. Men heeft toen de stenen van diverse gebouwen overgebracht naar een hoger gelegen gedeelte en o.a de kerken opnieuw opgebouwd. Daar omheen zijn een groot aantal albergues, hostals en hotels gebouwd voor de pelgrims en overig toerisme.

De wandeling vandaag ging over vele passadoiros en corredoiros. Dus een heel mooi traject, waarbij op het laatst ons het zweet uitbrak bij het beklimmen van de vele trappen naar het centrum en naar ons pension. Dit laatste ligt op het hoogste punt van het dorp.
Het weer was weer fantastisch, zoals elke dag. Vandaag iets minder warm dan gisteren, dus zeer aangenaam om te lopen.

Onderweg zaten we samen met vier Duitse middelbare heren op een terrasje heerlijk aan de koffie, toen er een Spaanse schone in een wel zeer kort broekje passeerde. Nadat eerst Rien zijn oogjes de kost had gegeven, waren de Duitse heren aan de beurt. Omdat hun ogen bijna uit de kassen rolden, werden zij door ons tot de orde geroepen met de mededeling, dat moeder de vrouw thuis zit te wachten. Dit tot grote hilariteit van de heren. De schone dame wandelde rustig verder in de veronderstelling, dat er nog meer ogen op haar gericht zullen zijn.

Morgen gaan we naar Palais de Rei en slapen daar in dezelfde herberg waar we met Marco in 2019 hebben geslapen. Maar nu eerst een restaurantje zoeken voor een happie eten en morgenvroeg ontbijt. Morgen wacht een wat lastigere dag met 23 kms en een beklimming naar Hospital da Cruz.

Jeetje mina wat is die trap hoog...het is goed dat jullie zo.n goeie conditie hebben...heb je de treetjes getelt❓️🤣wat is het snel gegaan hé...en nog steeds in het blauw🚶‍♀️🚶‍♂️📸mooie foto.s weer ja ...als je thuis komt is je uitzicht niet zo mooi als dit...maar dan ben je weer thuis ook weer fijn...🏡toch...jullie hebben je doel haast bereikt chapo☕️🍷nog een fijne avond💖 hasta mannen.

Paulien de Bruijn 2022-05-11 18:56:57

Jullie wandeling wordt steeds mooier en ook interessanter. Wij lezen het verslag helemaal door voor we ons commentaar neerschrijven. De plaatjes liegen er niet om dus ga zo door tot aan het eindpunt. Succes. Martin en Annemarie.

Martin 2022-05-11 19:25:16

Rien en Jo wij zien iedere dag jullie inspanning en vele kilometers. Mooie natuur onderweg. Soms ben ik jaloers dat jullie dit mogen beleven. Mijn vrouw doet ook diverse inspanningen wat betreft haar mobiliteit. Vandaag heeft ze haar record gebroken betreffende het wandelen met rollator op de galerij . 6 keer heeft ze op en neer deze afstand overbrugt niet te vergelijken met jullie afstand. Maar voor mij was dit een overwinning voor haar. Wij wensen jullie nog vele gezonde en plezierige kilometers toe.

Jan Bulkmans 2022-05-11 19:25:58

Mozes wat een klim die trap! Hulde voor jullie. Hier ook lekker weer en nog mooier weer op komst. De akkers en tuinen snakken wel naar regen want het is gortdroog Fijn dat het zo voorspoedig gaat met jullie. Plaatsen voor volgend jaar al besproken?😂

Jaqui 2022-05-11 19:32:47

Mooie en succes met de laatste loodjes😓😓

Corry Kleemans 2022-05-11 19:42:41

Succes met de laatste kilometers, zo te zien n lezen genieten jullie volop!! xxx Ingrid 😘

Gridje 2022-05-11 19:48:00

Ik volg al ruim een week jullie voettocht naar Santiago de Compostella. Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt. En wat maken jullie veel mee. Heel veel succes de komende dagen naar het eindpunt.

Carla Spierings 2022-05-11 19:59:43

Wat een mooi verslag en foto's, geweldig dat jullie elke dag weer zo mooi en leuk verslag kunnen schrijven . De loodste loodjes zullen wel zwaar zijn, veel succes . Veel wandelplezier voor morgen. Groetjes Ria

Ria 2022-05-11 21:37:41

Hoi Rien en Jo, Zo Jo ging het klimmen op de trap je goed af? Is wel een hele grote en hoog. Het is wel heel snel gegaan jullie tocht. Bijna op het einde zijn jullie al. Chapo hoor geweldig zonder regen. geen pijntjes. Het zal best weer wennen zijn als jullie weer thuis zijn. wandel ze met plezier en hopelijk hebben jullie lekker gegeten. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-11 21:58:14

Tjee wat een trap en mooie kiekjes en Rien wat je ziet met oogjes .is het je mag er alleen maar na kijken en aankomen niet en wat vervelend dat weer een stapelbed heb .dan moet Rien het hoger opzoeken .ik wens jullie al veel sterkte met het parkoer morgen

Karin 2022-05-11 22:48:10

De laatste100 kilometers 👟👟doe hier maar heel lang over kunnen we nog lang meegenieten van jullie verhalen en foto’s . Toi toi toi