De kip en de haan

Spanje, Granon

Er was eens een jonge Duitse pelgrim. Laten wij hem Hans noemen. Hij was in Santa Domingo de la Calzada met zijn ouders. En er was een Spaans Grietje, dochter van de herbergier, waar Hans met zijn ouders verbleef. Nou zag Grietje Hans wel zitten, maar Hans was nu eenmaal een pelgrim en moest dus verder naar Santiago. Grietje, het gemene krengetje, accepteerde dit niet en stopte een zilveren beker in zijn rugzak. Daarna gaf zij hem aan. Hans, ach arm joch, kreeg de doodstraf en werd opgehangen. Toen de ouders van het joch terugkwamen zagen ze hem hangen aan de galg. Maar tot hun schrik zagen ze, dat hij nog leefde en stond op de schouders van Santo Domingo, de heilige van dit stadje. Toen ze dit meldden aan de rechter, die heerlijk aan zijn kippetje en haantje zat te kluiven zei deze de historische woorden: "Jullie zoon is even dood als het kippetje en de haan op mijn bord". Hij was nog niet uitgesproken of het gevogelte kwam overeind en vloog luid kraaiend weg. Als herinnering aan dit voorval, dragen de rechters van dit stadje steeds een strop om hun nek. Nu geloven jullie hier natuurlijk geen snars van, maar de Spanjaarden hier wel en ik ook. Ik zal voorlopig ook geen kip meer bestellen. Voor je het weet is ie gevlogen.
Ter herinnering wonen er steeds een kip en een haan in de kerk hier.
Uiteraard worden die steeds na enkele weken vervangen.

Gisteravond heb ik geprobeerd om mijn Japanse slaapgenoot te vragen of hij s'nachts snurkt. Hij begreep er geen sikkepit van. Toen deed ik maar knor, knor, het geluid van een varken na. Nadat hij was uitgelachen heb ik rustig kunnen slapen vannacht zonder oordopjes. Om zes uur s ' morgens zat hij yoga oefeningen te doen. Toen ben ik er ook maar uitgegaan. Mezelf opgetuigd en naar het restaurant, waar we gisteren heerlijk hebben gegeten en gedronken, om daar van een uitgebreid ontbijt te genieten.

Om half acht op pad naar Santo Domingo de la Calzada. Het ging vlot en al snel kon de jas uit en de armen en benen lekker verder bruinen in de zon. Een heerlijke wandeltemperatuur van 25 a 26 graden. In Santo Domingo aangekomen de kerk bezocht, na entree te hebben betaald. Niet de mooiste kerk, maar wel bijzonder vanwege het pluimvee en het feit dat de stichter van de stad hier ligt begraven. De stad is een van de belangrijkste plaatsen op de pelgrims route, omdat de stichter van de stad ontzettend veel heeft betekent voor de route en de pelgrims. Hij is later ook heilig verklaart.

Omdat ik zo vroeg in Santo Domingo de la Calzada was, heb ik besloten om door te lopen naar Granon. Hier een refuge donativo gevonden. Ziet er goed uit met een gezellige gastheer. Even later kwamen ook de vader en dochter uit Den Haag, waar ik gisteren mee aan tafel zat, binnenvallen. Hoe de rest van de avond verloopt zien we wel. Eerst even een hand wasje gedaan en buiten in de zon gehangen.

Op het terras in het dorp kreeg ik het droevige bericht, dat ons oppas hondje is overleden. Dit gaf wel een domper op deze verder mooie dag.
Omdat het beestje al veertien jaar een aantal dagen in de week bij ons logeerde, was het ook een beetje ons hondje. Jongens, sterkte.

Gezegend bent U pelgrim, als U geen woorden heeft voor Uw dankbaarheid voor alles dat U verrast bij iedere wending van het pad.

Een van de zaligsprekingen van de pelgrim.

Hoi Rien namens ons en vooral figaro ontzettend bedankt dat je hem zoveel liefde zorg en plezier hebt bezorgt met de wandelingen en vakanties bij jullie wij Daar denken met ontzettend veel plezier en dank daar aan terug. en na dat jullie deze tocht en vakantie hebben volbracht zullen we nog eens een toast uit brengen op Figaro met een mooi etentje.

ronald en yan-jeroen 2018-05-11 17:47:25

En geniet ondanks deze domper toch van je mooi tocht die gunnen we je van harte

ronald en yan-jeroen 2018-05-11 17:49:02

heerlijk mooi weer Rien, hier ook gelukkig. prachtverhaal van het pluimvee. ik zal onze pastoor ook eens vragen of ons pluimvee welkom is in de kerk! dat zou wat zijn zeg. vandaag wat plantjes gezet, hoop dat ze het gaan doen. zijn opgekweekt uit zaad dus ff afwachten. verder weer genieten van een zonnige dag, morgen ook nog dan weer even terug naar 15 graden. brrrr. hoop dat de zon je blijft vergezellen.

jaqui 2018-05-11 17:53:31

Wij vinden het heel jammer van het hondje, maar deze was reeds in hondenjaren oud genoeg. Jouw wandeling gaat in ieder geval voorspoedig en Je verhaal is ook ontzettend mooi. Als je nog meer verhalen hoort willen we dat ook vernemen. Slaap lekker en tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-11 18:15:06

Geweldig verhaal Rien met geschiedenis ! Vanmiddag Jo nog gesproken bij AH, fijn haar even gezien te hebben, ze pakt het goed op is positief ingesteld gelukkig !

Hans&addy 2018-05-11 19:09:15

Kanjer❣️👍🏻

Gridje 2018-05-11 19:50:46

Hallo Rien Wat een triest nieuws van jullie oppas hond was zo gezellig beestje ,voor Jo in het nu helemaal stil in huis Sterkte hier mee hoorde toch een beetje in jullie gezin En wat een prachtige anekdoten met de kip en haan En fijn dat je weer even in nederlandlands kan kletsen Fijne avond

Karin 2018-05-11 20:00:48

Jammer van je oppashondje maar goed te lezen dat het met jou goed gaat en dat je zo geniet.nog heel veel wandel plezier.en niet te veel kledingstukken meer kwijt raken anders is het zon ...kaal gezicht 🙄🙄groetjes tonnie.

Tonnie van gastel 2018-05-11 20:01:51

Wederom een mooi verslag Rien en wat een mooie omgeving heerlijke loop temperaturen , ja het was jullie buurhondje maar ik zag dat niet hoor hij werd met liefde omringt , heb ook mogen genieten van deze mooie Figaro , hij rust in vrede , die oogjes zal ze niet vergeten , Rien nog veel wandelplezier in dat mooie spanje , groetjes van mij , fijne avond en voor morgen ,weer fit je route vervolgen , Bon Routexx

Paulien de Bruijn 2018-05-11 21:08:55

Wat fijn dat het zo goed gaat met het lopen, je kunt er zomaar vele kilometers extra bij nemen. En geen enkel blaartje! Ga zo door en je bent nog vlugger thuis dan verwacht. Jammer van je oppas hondje, ik zag je er vaak mee lopen. groetjes corrie groenhuis

corrie groenhuis 2018-05-11 21:27:53

Hoi Rien, wat een mooi verhaal over de kip en de haan. Zal bij de Paters dit ook eens vragen over dat pluimvee. Jammer van jullie oppas hondje. Ik weet er alles van als je zo`n beestje moet missen. Als ik bij jullie was kon je best al zien dat het beestje het vandaag of morgen niet goed zou gaan. Ondanks dat een hele mooi dag toe gewenst. Wandel ze met plezier. groeten Elianne en jan