100 km

Spanje, Estella-Lizarra

Vanmorgen om 06.00 uur liep de wekker af. We wilden niet al te laat in Estella aankomen. Uiteindelijk is het 16.15 uur geworden na een pittige wandeling. We zijn de grens van 100 km gepasseerd. We zijn begonnen op 798 km van Santiago verwijderd en zitten nu op 683 km van Santiago. Ik heb geen zin om uit te rekenen hoeveel km we hebben afgelegd. Dat mogen jullie doen.
De wandeling liep grotendeels langs de snelweg A12, maar van enig verkeer of lawaai hiervan hadden we geen hinder.
Drie jaar geleden genoot Rien van het uitzicht op het stadje Cirauqui en dat deed hij nu weer samen met Jo. Prachtig zoals dit stadje tegen de berghelling ligt geplakt. Alleen de koffie daar was niet te drinken. Standaard suiker in de koffie krijgen wij niet meer weg. Dus gelijk maar een bakje yoghurt er achter aan.
's Middags in Villatuerta smaakte de koffie in een sportcantine een stuk beter.

In Puenta la Reine vanmorgen gelijk bij een bakker een ontbijt gescoord en de lunch (sandwich met bacon) meegenomen. Onderweg weer tal van bekenden ontmoet, zoals Shirley, Mike uit Engeland en Elsbeth uit Denemarken. Ook de dame uit Gilze liep ons diverse malen voorbij en slaapt nu ook bij ons in de hostel. Zo ook Mike, die net als ik gisteren, problemen kende met zijn was. Hij spendeerde 9 euro aan de wasautomaat, terwijl er maar drie euro in hoefde. Mannen en wassen blijft een slechte combinatie. Zojuist hebben we heerlijk gegeten in een restaurant, dat wordt gerund door twee Nederlandse dames. Overheerlijke nasi goreng met kip, gebakken eieren en groenten.

Wat nu veel opvalt onderweg, in vergelijking met drie jaar geleden, zijn het aantal E-bikes op onze wandelpaden. Dit is echt niet meer normaal en voor de camino-wandelaars niet leuk meer. Iedereen heeft het recht op zijn pelgrimstocht, maar voor de wandelaars gaat de lol eraf , als je steeds opzij moet gaan voor deze groepen, want ze fietsen altijd in groepsverband en niet langzaam.

Wel mooi is de flora en fauna onderweg, alleen hopen wij dat de vliegen daar niet onder vallen. Door ons zweet vormen wij een gemakkelijk doelwit voor deze groep. Ook veel olijven wijngaarden gezien en heerlijke vijgen onderweg van de bomen gegeten.

Nog steeds geen regen. Wel aardig wat bewolking en af en toe een bleek zonnetje. Alleen op weg naar het restaurant was het zachtjes aan het regenen.

En nu ben ik moe en ga er een eind aan breien.

Die Wege des Herrn sind richtig,
und die Gerechten wandeln darauf.

Hosea 14,10.

Dag Jo en Rien, vandaag zijn jullie weer dichter bij het einddoel gekomen. We blijven het een geweldige prestatie vinden. Ik kan mij voorstellen dat de E-bikes overlast geven voor de wandelaars; jammer. Succes voor morgen en voor straks; slaap lekker.

Martin en Annemarie 2021-09-14 21:07:11

Ik zou het ook op de fiets doen maar rekening houden met de wandelaars Weer een mooi tochtje en lekker gegeten een goede nacht rust .en gezond weer op

Karin 2021-09-14 21:11:48

Fijn dat jullie zo goed op pad zijn Van al die kip niet gaan kakelen Jo😂 Vaya con Dios

Jaqui 2021-09-14 21:34:16

Hoi! Niet fijn om telkens opzij te moeten voor de fietsers, maar jullie vorderen gestaag. Bedankt weer voor het leuke schrijven. Rust goed uit en veel succes met de volgende kilometers 🍀

Ans 2021-09-15 02:23:45

Ik heb de indruk dat veel van die fietsers Spaanse mountainbikers zijn. Die gewoon een moeilijk traject zoeken. De Camino voor de fietsers loopt niet gelijk met die van de wandelaars. En deze hebben nauwelijks bepakking bij zich. Morgen kom je weer een bord met 100 km tegen.🤣 Zullen wel met twee maten hebben gemeten. Benieuwd wat jullie in de volgende etappe doen. 28 km is pittig.

Willem 2021-09-15 02:27:44

De eerste honderd zitten erop.Fijn dat het weer zo leuk is .ga zo door…..

Corry Kleemans 2021-09-15 07:12:38

Corry Kleemans 2021-09-15 07:12:46

Jo en Rien , knap wat jullie doen , en ons mee laten genieten via jullie reis verslag en mooie foto’s ! Groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2021-09-15 08:42:17

Zo super 100 km , het doel komt in zicht ,ja ebikers en wielrenners , je bent je leven nergens zeker meer , maar kijk uit dan kom je er wel , weet jij de naam van die dame uit gilze , ik ken die ??kijk uit naar jullie verslag ,mooie foto,s weer,Buen Viaje ,

PAULIEN 2021-09-15 12:50:47

Mooie foto,s. Op naar de 200 zou ik zeggen.

Van Steensel Jeannine en Jan 2021-09-15 13:53:41

hoi Rien en Jo, 100 km Wel fijn dat jullie toch maar weer op pad zijn en weer dichter bij het eind doel komen. en geweldige foto`s om te zien. Wat mooi daar. Gr Elianne en Jan E-bikens