Het weerzien

Spanje, Santiago de Compostela

Gisteravond kon ik tegen mijn gewoonte in moeilijk in slaap komen. Dat lag niet aan mijn 3 kamergenoten. Die waren erg rustig. Het zal wel met de spanning te maken hebben gehad. Per slot van rekening zijn we wel heel dicht bij ons doel.
De gastheer heeft mij keurig naar een restaurant gebracht en nadat ik uit gebunkerd was ook weer keurig opgehaald. Nog even bij de warme kachel gezeten en toen naar bed.

Vanmorgen om 08.45 uur gaan lopen na eerst in hetzelfde restaurant lekker uitgebreid te hebben ontbeten. Gelijk de regenkleding aan, want het was weer de gehele dag regen. Dus wederom weinig van het mooie Galicië kunnen zien. Sterker nog, de gehele dag in de mist gelopen.

Om 10.30 uur ging de telefoon. Jo aan de lijn met de vraag of ik naar Santiago door wilde lopen. Natuurlijk wilde ik dat. Hoe eerder ik mijn geliefden zie, hoe beter. Mijn hart springt over bij de gedachte, dat ik vanavond het bed al deel met mijn meisje. Uiteindelijk ben ik om kwart over drie in Santiago aangekomen. Onderweg geen enkele bekende tegen gekomen, dus samen met de regen en mist een saaie dag.
Gelukkig maakt het weerzien veel goed.
In een bar gewacht tot Jo, Corry en Maris ook zijn gearriveerd. Wat duurt het wachten dan lang.
Het wachten geeft mij wel de gelegenheid om terug te kijken op onze pelgrimstocht. Helaas heeft Jo hem niet kunnen voltooien en dat was voor mij een grote teleurstelling. Gelukkig heb ik onze droom wel kunnen waar maken en dat maakt mij heel gelukkig en trots. Ondanks de vele regen heb ik genoten van mijn reis. Onbeschrijfelijk zijn de ontmoetingen met medepelgrims, die zeer openhartig hun verhaal kwijt wilden. Zelf ben ik ook heel openhartig geweest met mijn verhalen en dat schept sterke banden.
Ik ben deze mensen dan ook ontzettend dankbaar, dat ik ze heb mogen ontmoeten.
Het lopen ging voortreffelijk, al blijft het jammer dat de mooiste momenten wat uitzicht betreft verloren gingen door de regen. Eerlijk gezegd (en dat heeft niets met het weer te maken) was het lopen in Frankrijk mooier en aangenamer dan in Spanje. Dus toekomstige pelgrims: begin ergens in Frankrijk en niet in Saint-Jean-Pied-de-Port.
En dan de volgers. Wat een heerlijke reacties hebben wij mogen ontvangen. Het gaf Jo een warm gevoel toen zij op moest geven en Rien een goed gevoel om door te gaan. Bedankt hiervoor.

En dan eindelijk om 16.30 uur het verlossende telefoontje, wij staan op het plein voor de kathedraal. Als een speer er na toe en Jo in de armen gevallen. Ook Corry en Maris hartelijk begroet en nogmaals bedankt dat ze zijn meegekomen. Na het eten in de stad het hotel opgezocht, douchen en slapen. Morgen blijven we nog een dag om e.e.a. te bezichtigen en om 12.00 uur de mis bijwonen. Compostelle opgehaald en morgen zien we wel weer.

Ik ben op weg gegaan
verzonken in gedachten,
zonder te vragen naar de weg
en naar de stad, volgde ik mijn dromen.
Weg in mijzelf,
ben ik eindelijk aangekomen.

Freek van der Veen.

Best Rien en Jo Van harte gefeliciteerd met de fantastische zware, ontroerende mooie en vooral liefdevolle tocht!!!!! super trots mogen jullie zijn en geniet nog lang na !!

ronald en yan-jeroen 2018-06-05 21:50:47

RIEN HARTELIJK GEFELICITEERD WAT EEN PRESTATIE

Nann 2018-06-05 21:55:32

Van Harte Proficiat Rien ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜ geweldige prestatie ๐Ÿ‘ bedankt dat we al lezende mee hebben mogen lopen ! Geniet nog na van deze prachtige reis ! Behouden reis terug, we zien jullie weer bij De Losse Feeter ๐Ÿ‘ž๐Ÿ‘ž

Hans& Addy 2018-06-05 21:56:25

Super!! Wat een prestatie, hier ook enorme trots en loskomende emoties โฃ๏ธ Wat fijn om je zojuist eindelijk weer even gehoord te hebben, ik kijk uit naar jullie thuiskomst....tot zondag lieve Rien en Jo. Geniet nog even van je verblijf aldaar en voor daarna een veilige terugreis! xxx Ook van ons uit enorme dank aan Corry & Maris die Jo toch maar mooi hebben vergezelt de afgelopen en komende dagen ๐Ÿ˜˜

Gridje 2018-06-05 21:57:52

FELICITATIONES ๐Ÿฅ‚๐Ÿพ๐ŸŽ‰๐Ÿ€

Ivonne N. 2018-06-05 22:03:34

Beste meneer Rien. Allereerst van harte proficiat met de geslaagde en volbrachte pelgrimstocht ! U zult mij wel niet kennen en stel me bij dezen even voor. Ik ben de zus van Ivonne Nicolaye en heb toen zij in 2002 vanuit Zuid -Limburg naar Santiago fietste elke dag de kampeerspullen van etappe - naar etappeplaats gereden. Mijn man en ik hebben genoten van de kleurrrijke verslagen en sommige foto's waren een feest van herkenning. Geniet van deze geweldige prestatie. Chapeau en een diepe buiging voor uw doorzettingsvermogen . Groeten, Evelyn Spierts

Evelyn Spierts 2018-06-05 22:05:30

Proficiat met deze mooie prestatie ik genoten van je reis verslagen ๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Jac-s 2018-06-05 22:14:13

Gefeliciteerd Rien en Jo met het voltooien van jullie reis naar Santiago, zei het dan op een andere wijze dan gepland. Petje af Rien, een topprestatie je hebt het gehaald! Dank voor de verhalen en de fotoโ€™s ik ga deze zeker missen. Wat zul je slapen vannacht. De beentjeszullen er aan moeten wennen om t rustig aan te doen. Een goede en behouden thuisreis. Vaya CPN Dios.

Jaqui 2018-06-05 22:15:28

Proficiat Rien met uw geweldige prestatie, elke dag genoten van uw verslagen.

Jeannine en Jan Van Steensel 2018-06-05 22:29:04

NAMENS ONS GEFELICITEERD MET JE GEWELDIGE PRESTATIE.ik hoop dat je morgen nog het geluk mag hebben om het wierookvat door de kerk te zien slingeren.tot binnenkort en nogmaals bedant voor je leuke verslagen

kees en ludo 2018-06-05 22:29:21

Hoi Rien, Hartelijk gefeliciteerd Rien en Jo met het behalen van jullie grote reis. Geweldig om Jo in de armen te slaan topy. Petje af hoor voor jullie allebei. Dank je wel voor de vele mooie foto`s die we hebben mogen ontvangen en de verhalen er bij niet te vergeten. Ik ga ze zeker missen als ik de computer open doe en geen verhalen meer zie verschijnen. Groeten en maak er nog leuke dagen van. Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-06-05 22:29:51

Heel heel hartelijk proficiat weinig doen je dit na gweldidg !!!!!! Ik heb maar een eindje gelopen bij jou vergeleken ik was al zo trots , hoe trots moet jij zijn .geniet van het weerzien met Jo met de mooie dienst in de kerk de blije mensen op het grote plein en straks thuis van je familie . WELKOM THUIS Rien ik ga je schrijven missen ๐Ÿท๐Ÿทproost

Toos D 2018-06-05 22:35:52

Hallo Rien gefeliciteerd met jou prachtige pelgrims tocht, dat je dat heb kunnen volbrengen is geweldig. Ook met de steun van jo. Nou het allerbeste en goede reis naar huis. De veldjes

Ad en Bep vd velden 2018-06-05 22:40:09

Geweldig Rien je wandelling zal lang in je gedachten blijven. Goede reis terug en hopelijk tot weer ziens in Etten-Leur.

jef 2018-06-05 22:41:32

PROFICIAT !!!! je hebt het gehaald. We zijn heel blij voor je. leve de pelgrimage naar Santiago.

Annemarie+ Martin 2018-06-05 22:42:11

Rien, van harte gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie. Geweldig. Dat had je een paar jaar geleden niet kunnen denken. Nogmaals GEWELDIG. Fijn dat alles met Jo en haar reisgenoten ook goed is gegaan. Geniet maar van elkaar. Goede terugreis en tot gauw. Groetjes Corrie Groenhuis

Corrie groenhuis 2018-06-05 23:32:19

Hallo. Yes. Je hebt het gehaald. Fantastisch! GEFELICITEERD Nu ook je familie weer bij je Helemaal toppie. Groetjes

Ans de Kroon 2018-06-05 23:41:20

Zo, Rien, Toch weer andets dan van te voren gedacht. Vandaag dus al in de Jacobsstad! En Jo ook. Heerlijk Weerzien met een grote W. BEIDEN PROFICIAT. Geniet van de omhelzing, ...maar dat hoef ik niet eens te schrijven. Geniet morgen van de stad van Jacobus, waar je zo lang naar toeliep!!! Ad Rouwendal.l.

Ad Rouwendal 2018-06-06 00:03:07

Van harte gefeliciteerd met uw behaald doel. Het is een geweldige prestatie. Ik heb genoten van de prachtige verslagen en de mooie foto's .Ze lieten me steeds herinneren aan de tocht naar Compostella. die ik samen met Ivonne en enkele andere familieleden maakten . Ik hoorde toen bij de groep die zorgden voor het vervoeren van het kampement. Geniet nog enkele dagen in Compostella.

Anny Koonen-Niicolaye 2018-06-06 00:26:28

geweldig Rien , jij lopend Jo met de auto en je fam. maar wel samen in Santiago . jammer van de regen de laatste dagen , maar jullie weerzien maakt veel goed !๐Ÿ‘๐Ÿ’ groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2018-06-06 01:14:55

Beste Rien en Jo ! Wat een geweldig moment om elkaar in de armen te vallen๐Ÿ˜๐Ÿ˜! En wat een superprestatie! Van harte gefeliciteerd๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘ en geniet voorall na samen ! Genoten van de verslagen en de foto's! Tot ziens in Berg en dal?

Richard en Monique 2018-06-06 06:43:56

Jo en Rien van harte gefeliciteerd met de geweldige prestatie en het doorzettingsvermogen wat jullie hebben getoond. Grote klasse en ga nu maar lekker genieten van een welverdiende rust. Groetjes Toos en Henk Smits. Het was prachtig om het reisverslag te lezen

Henk Smits 2018-06-06 07:26:22

RIEN VAN HARTE GEFELICITEERD EN BEDANKT VOOR JE MOOIE VERHALEN , EN EEN GOEDE REIS NAAR HUIS . GROETJES TOOS EN JOOST VOETEE

Toos voetee 2018-06-06 07:55:24

jo en rien van harte gefeliciteerd met het bereikte doel geniet er samen nog heel veel van groetjes toon en diny

toon en diny van sinten 2018-06-06 08:25:13

Gefeliciteerd wat een Top prestatie. Wat mooi om je droom te verwezelijken. Je krijgt dit niet cadeau jr heb er voor moeten buffel en gr Ad

Ad van opstal 2018-06-06 08:45:39

Gefeliciteerd Rien Als ik een pet droeg zetten ik die nu af Groet Jan

Jan vissers 2018-06-06 09:04:31

Rien wat een prestatie geweldig Nogmaals proficiat Nel en levien

Levien 2018-06-06 09:42:22

Hoi rien Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie ondanks je tegenslagen zal je deze tocht nog lang heugen!!! Tot ziens

Tonnie van gastel 2018-06-06 10:19:52

Geweldig wat een prestatie gefeliciteerd en voor jullie een behouden thuiskomst!

Theo van der Griend 2018-06-06 10:38:05

Hallo Jo en Rien, van harte gefeliciteerd met dit geweldige resultaat. We hebben het goed gevolgd. Het is fantastisch dat je nu samen in Santiago bent, en kunt genieten van dit resultaat. Hopelijk hebben jullie in Santiago nog mooi weer. Tot snel in Etten-Leur in den Hof van Houte. Veel groeten van Nelly en Martien.

Martien Monden. 2018-06-06 12:13:39

VAN HARTE GEFELICITEERD van ons. Wat een prestatie. Fijn dat Jo er al een dag eerder was. Wat kunnen jullie terugkijken op een geweldige prestatie en een prachtige reis. En wij van jullie verslagen. Ik denk dat jullie nu in de kerk zitten. Geniet er van en voor de reis terug een goede reis en een fijne thuiskomst. Bedankt voor alles

Jo en Jenny Zandee 2018-06-06 12:18:47

Geweldig gefillicteerd je doel berijkt ,en een mooi weder zien van jou meisje Jo Je heb al zo mooie woorden gekregen in de berichten boven mij Daar sluit ik me bij aan Ik wens jullie een goede reis terug en welkom thuis ๐Ÿป๐Ÿท

Karin 2018-06-06 15:12:17

Gefeliciteerd met bereiken van je doel we wensen jullie een plezierige terugreis naar Etten-Leur en herstel eerst maar van deze reis en voettocht. Gr. Lia en Jan Rompa

Lia en Jan 2018-06-06 16:03:47

Hoi jo rien ik hoop dat julie snel naar huis komen ik heb julie wel gemist

Marco 2018-06-06 16:35:14

Hoi Rien en Jo wel een late reactie maar nog gefeliciteerd beide om daar samen in Santiago te staan.al is alles niet volgens plan gegaan.Lopend over de vele paden steeds het stijgen en weer dalen.het is een hele klus,met als beloning van Jo een hele dikke Kus.Nu na een nachtje slapen samen op huis aan.waar vast de rest van de familie klaar zal staan.Om jullie te begroeten met open armen, rijd voorzichtig het is hier in iedergeval op dit moment warmer wij wensen jullie een WELKOM THUIS. Frans en Josca

Josca 2018-06-06 20:49:21

Beste Rien, Al heb ik je maar even gezien en gesproken maar het moment dat je vrouw toch naar Santiago de Compastella zou komen heeft mij zeer ontroerd. Ik was ook zo blij voor jou dat het verlossende telefoontje van jou zus kwam met de mededeling dat jou vrouw naar Santiago de C. toe zou komen. Ik heb nu je blog kunnen lezen dat het weerzien fantastisch was. Jullie liefde voor elkaar is voor eeuwig. Dank je wel dat ik jou even mocht leren kennen. Lieve groetjes, Ida uit Schagen

Ida 2018-06-07 20:59:14

Ja als eerste proficiat met het behalen van je wens , Santiago de Compostella , ging voor jullie niet altijd van een leien dakje , voor Jo zeker niet , Jammer voor ons de mooie foto , s de verslagen elke dag super , blij dat jullie weer herenigd zijn ,met nog een mooie zomer voor jullie , een hele fijne thuiskomst en zie jullie vast een keer verschijnen liefs van mij xx.

Paulien de Bruijn 2018-06-08 08:42:35

We komen net van onze jaarlijkse vakantie helaas geen mogelijk-heden om e-mails te ontvangen of terug te zenden , wat een onbeschrijfelijkgevoel over me enh zag dat je het gehaald hebt VAN HARTE GEFELICITEERD MET HET BEHALEN VAN DEZE MIJLPAAL. HET GEVOEL DAT WE DELEN, IS OVERWELDIGEND. Bedankt voor alle leuke en minder leuke ervaringen Met vele groeten van Harrie Mannien

Harrie Mannien 2018-06-16 18:19:53

Rien Op een druilerige zondag zit ik warm onder een kleedje een aantal van je verslagen te lezen en je foto's te bekijken. Met een lach en een traan, want wat weet je prachtig te omschrijven hoe het leven op de Camino kan gaan. Ook je foto's zijn een feest van herkenning. Dank voor het delen van de link naar deze prachtige verhalen! Het ga jou en je vrouw goed, Camino vriend! Een warme groet van รฉรฉn van je camino-dochters, Nienke