Bijna daar

Spanje, Santiago de Compostella

En toen nog tien kilometertjes. Vooral Jo begint de spanning te voelen. Ze vraagt zich af of ze vannacht wel een oog dicht zal doen. Begrijpelijk als je driemaal aanlegt om te voet in Santiago aan te komen en het dan eindelijk gaat lukken. Ze heeft wel wat last van haar kuitspier, maar niet zodanig dat ze er niet mee kan lopen. Rien heeft beloofd om haar desnoods naar Santiago de Compostela te dragen, maar komen zal ze er.
De kuitspier wordt getaped met tape van huis uit meegenomen.

Het lopen vandaag ging prima. Slechts 13 kilometers wederom door bossen met veel Eucalyptussen en weinig op en af. Langs het vliegveld van Santiago gelopen, maar weinig vliegverkeer gemerkt. Trouwens van het hele vliegveld is weinig te zien.
Wederom aangenaam weer om te lopen. Niet al te warm. Een temperatuurtje van een graad of 18 en regelmatig het zonnetje erbij.
De voorspellingen voor de komende dagen zien er zeer gunstig uit, dus wij zijn deze pelgrimage enorme bofkonten. Jo en Marco geen enkel probleem en Rien even een ter aarde storting met een kapot brilletje en wat maag en darmkrampjes. Peanuts.

Voor Marco gaat het allemaal iets te lang duren. Omdat wij niet zulke grote afstanden kunnen lopen en op tijd bij de herberg zijn, duurt de rest van de middag voor hem erg lang. Vooral als het eten dan ook nog pas later in de avond kan en in de meeste gehuchtjes niets te beleven valt. Zo ook weer in Lavacolla, het gehucht waar we nu zijn. Gelukkig komen we morgen in Santiago aan waar voor hem meer te beleven valt.

Gisteren hadden we een van de betere herbergen op onze tocht. Ieder zijn eigen bed beneden, prima toilet en doucheruimtes en s'avonds lekker bij de haard. Dus heerlijk toeven. Alleen de Wifi was niet al te best, maar de gastvrouw verwees ons naar een cafe/restaurant verderop, waar de wifi wel goed was. Dus alsnog wat foto's kunnen uploaden en doorsturen. Gegeten hebben we bij de gastvrouw: goed gevulde soep, vis (helaas voor Jo en Marco met graat) en fruit na.
En toen terug naar het café voor de foto's en koffie. Marco dook zijn bed in.

Vannacht slapen we weer alle drie beneden met alle drie een Duitser boven ons. Deze zijn voor ons nog niet bekend. Voor de rest heel veel pelgrims, die wij al eerder hebben ontmoet. Zo lopen wij steeds op met een Australisch stel van Nederlandse afkomst, dat dus goed Nederlands spreekt. Ook onze twee Oostenrijkse jongens zijn hier gearriveerd. Zo ook twee Japanse dames, die ons steeds weer hartelijk begroeten. Wij hebben hen voor het eerst ontmoet in Ventas de Naron en zien ze steeds elke dag weer.

En nu morgen. De spanning stijgt. Santiago de Compostela lonkt.
Maar eerst een hapje eten in een plaatselijk restaurant. Ook nu pas om 19.00 uur. Sorry Marco.

Schud de beperkingen van je af,
die anderen je hebben opgelegd.
Er is niets dat je niet kunt bereiken.

Heel veel succes met de laatste loodjes en geniet er vooral van.

John 2019-05-24 17:51:21

Wat fijn Jo dat het morgen eindelijk zover is! Zal best emotioneel zijn voor jullie alle drie. Ik denk morgen heel speciaal aan jullie. Hier ook nog mooi weer dus genieten. Ook in Lourdes volop zon. Ben hier heel benieuwd wanneer de eendeneieren uitkomen. Volgens mij duurt dit hooguit nog een week. Spannend. Voor morgen heel veel wandelplezier en Jo en Marco: chapeau hoor. Rien is al een veteraan inmiddels.... Geniet van het mooie Santiago en van een verdiende goede nachtrust. 💋

Jaqui 2019-05-24 17:58:47

Oeps, spannend inderdaad. Snap Jo heel goed, maar.......nu komen jullie er echt wel. Succes en geniet nog even. Weer mooie foto,s, zodat iedereen mee kan leven. Groetjes

Ans de Kroon 2019-05-24 17:58:52

Spannend jullie zijn er bijna 3x is scheepsrecht En wat een prachtige foto Het zal afkicken zijn voor jullie en wij zullen jullie verslag missen Geniet van je avond en het mooie weer

Karin 2019-05-24 18:09:58

De klus is bijna geklaard. Petje af voor jullie. Geniet morgen van de laatste kilometers en vooral ook als je morgen het plein oploopt en elkaar daarna feliciteert voor jullie geweldige prestatie Groetjes Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-24 18:39:07

Wij zijn trots op jullie dat dit maar wordt bereikt door allemaal . Maak er morgen een mooie wandeling van en een behouden aankomst. Succes.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-24 18:46:22

Een dikke pluim voor alle drie. Wat een prestatie. Geniet er morgen van en proficiat . Bedankt Rien voor de foto,s en de verslagen .super goed

Nanny 2019-05-24 18:50:02

Ik ben nu al trots op jullie, ieder beleeft het op zijn eigen manier maar jullie doen het samen. Geniet van de laatste kilometers morgen en dan de grote ontlading. Een dik applaus alvast ter aanmiediging en felicitatie 👏👏👏😘

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-24 18:55:05

Geniet van het laatste wandelingetje morgen en een overweldigende aankomt in Santiago, maar eerst nog even lekker happen en slapen!! Mooie foto’s ook weer, dat gaan we straks weer missen!! Ik wens jullie een superfinale morgen❣️😘

Ingrid 2019-05-24 18:57:53

De laatste kilometers nog te gaan.. reikend uitzien naar het hoogtepunt èn het eindpunt van de tocht..

Toos 2019-05-24 19:13:49

Heel veel succes morgen en een behouden aankomst voor jullie drie.

Jeannine en Jan van Steensel 2019-05-24 19:21:55

Zo morgen de laatste km wordt voor ons ook weer afkicken.Wij zullen de prachtige verhaLen weer gaan missen.SUCCES morgen.

Josca 2019-05-24 19:28:27

Morgen de laatste etappe. Goede aankomst in Santiago.

Ludo 2019-05-24 19:42:53

Spannende dag morgen. Fijn dat jullie het doel gaan bereiken waar jullie zo naar uit hebben gezien. Geniet ervan en wees trots op jullie prestatie.

Corrie groenhuis 2019-05-24 20:33:11

Wat een mooie beelden weer en wat spannend , en wat hebben wij , jullie familie , vrienden , bekende meegeleefd , en vallen straks in een zwart gat elke dag kijken hoe spannend en mooi het weer was , inderdaad , een vallende en zieke Rien , Jo verkouden , wat een bikkels , en van Marco kan ik mij ook wel wat bij voor stellen , morgen is het feest en hebben Jo , Rien ,en Marco hun doel berijkt , ik kijk uit naar de foto.s en jullie aankomst , geniet van de laatste nacht op de camino , en voor morgen Bon camino , Ambrazos van mij , Buenos Noches.

Paulien de Bruijn 2019-05-24 20:45:22

Wat hebben jullie dit goed gedaan zeg alle drie. Wat zal ik het lezen van de verslagen missen. Nog een nachtje slapen en dan op pad naar het eind punt. Ook ik kijk uit naar jullie foto`s en de aankomst. Geniet van de laatste nacht. Lekker slapen en gezond weer op. Bon Camino Heel spannend allemaal. groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-24 22:53:48

Zie je wel drie keer is scheeps recht jullie halen het wel veel geluk en plezier morgen als jullie binnen lopen waar Jo zo naar verlangde wij genieten ook van uit Nederland met jullie mee

Doortje uit limburg 2019-05-25 06:59:45

Wat een geweldige prestatie van jullie en zeker als je dat zo met zijn drieën kunt doen. Geniet maar extra van de laatste kilometers

Henk Smits 2019-05-25 08:07:09

Jo , Rien en Marco , geweldig dat jullie vandaag gaan bereiken . Vooral voor Jo dat het zo goed heeft mogen gaan ! Petje af !!!en geniet ervan met volle teugen van de geweldige aankomst in Santiago !!!!👍👍👍groetjes Toon en Marijo van Haperen 👫

Toon en Marijo 2019-05-25 09:18:10

Fijn dat jullie de tocht hebben volbracht en zeker voor Jo dit was het doel waar ze zolang naar heeft uitgekeken. Een goede terugreis en tot spoedig ziens.

Jan rompa 2019-05-25 10:44:25

Goed dat jullie er bijna zijn,denk toch weer terug aan vorig jaar wat een ontlading op dat plein en moeten er nu ook weer schoenen weggooid worden?Geniet van de overwinning.liefs