Record

Spanje, Palas de Rei

En weer een dag dichter bij ons doel. Volgens het boekje nog 69 kilometers te gaan. Het doel is Santiago de Compostela, waar we maandag hopen aan te komen. Het hotel is al geboekt, zoals alle slaapplaatsen tot die tijd. Dat is hard nodig, want het is onderweg onvoorstelbaar druk met camino-gangers. Heel veel jeugd. Het lijkt wel of er veel klassen met schooljeugd onderweg is naar Santiago. Vooral bij smalle paadjes is het af en toe file lopen.

Wat we gaan doen na maandag is nog niet bekend. We denken er aan naar Finisterra te gaan lopen, maar dat hangt af hoe het verder gaat met het scheenbeen van Jo. Het blijft twijfelachtig. Met Rien alles oke.

Gisteravond hebben we simpel en eenvoudig kunnen eten in een van de restaurants die Portomarin rijk is. Helaas waren er vele dicht of gaan laat open. Een ervan leek ons geschikt en was kennelijk ook geschikt voor andere pelgrims, want het was er erg druk.
Het bedienend personeel liep op een gegeven moment te rennen om het eten op tijd bij de mensen te krijgen.
Het slapen vannacht ging prima weer met tweeen op een kamer helemaal bovenin het stadje. Dus we hadden een prachtig uitzicht. Ontbijt zat er niet waar we sliepen, dus gisteravond in een supermarktje nog wat chocoladebroodjes, joghurt en sinaasappelsap gekocht en in de kamer genuttigd. Zodoende konden we vanmorgen om zeven uur al op pad, want er stonden 25 kilometers op het programma. Geen moeilijke kilometers alleen na een paar uur stond er een klim naar Hospital de la Cruz op het programma. Deze viel mee, omdat het vandaag niet al te warm was. Tot de middag de jasjes aangehouden bij bewolkt weer. Geen regen. Na de middag brak de zon stevig door en konden de jasjes uit.
Onderweg liepen we langs bekende plaatsjes, zoals de grote mieren in een tuin. Tevens langs het restaurant waar Jo en Marco in 2019 hebben geluncht. Daarna is het afgebrand, zoals de foto laat zien. Rien was er toen niet bij. Die zat in een taxi na een zieke nacht.

Om 15.30 uur zijn we in Palas de Rei aangekomen en slapen in dezelfde albergue als in 2019 samen met Marco. Sterker nog, we slapen in dezelfde bedden als toen. Een rustige simpele albergue aan het begin van het stadje. Eten kunnen we hier niet, noch ontbijten, dus moeten we straks op zoek naar ons avondkostje.

Onderweg komen we tal van bekenden tegen, zelfs pelgrims vanaf de eerste dagen. Zij lopen ongeveer dezelfde afstanden en slapen vaak in dezelfde dorpjes of stadjes.

Onderweg bedachten we, dat Jo een nieuw record heeft gevestigd. Tot nu toe was zij 5 weken onderweg geweest, deze week is haar zesde week ingegaan. Dat heeft zij in ieder geval tot nu toe bereikt. Voor de rest zien we wel.

De wereld schuift onder m'n voeten vurbij als ik loop.
En ik kan rechtsaf en ik kan linksaf of ik blijf in de rij,
ik loop in zeuven sloten tegelijk, zand of slijk.
Ik hoef geen ticket of geen kaartje te kopen,
ik zet d'n ene voet vur d'n andere voet en ik loop.

Gerard van Maasakkers.

Wow het schiet nu echt op voor jullie. Fantastisch hoor! Hier vannacht eindelijk een uurtje of wat regen gehad. Was nodig Zouden jullie in Santiago een kaars voor een hele bijzondere intentie voor mij aan willen steken? Het is echt hard nodig. Dank jullie wel alvast. Stuur mij een tikkie voor de kosten 🥰

Jaqui 2022-05-12 17:43:53

Vanaf astorga heb ik, dit gelopen naar santiago het was een mooie tocht

Marco 2022-05-12 18:47:59

Toch weer maar voor elkaar gekregen om in Santiago aan te komen. Die 69 km die er nog gelopen moeten worden ,tel ik al zo vast maar mee. Als het even kan zou ik doorlopen naar Finisterra, je bent er nu toch in de buurt, anders komt het er misschien niet meer van. Nog veel wandel plezier de komende dagen

Ad van Opstal 2022-05-12 19:05:30

Hoi! Petje af hoor voor deze prestatie.Nog even volhouden en het doel is bereikt 💐 Groetjes

Ans 2022-05-12 19:22:32

De laatste loodjes naar Santiago. Hopelijk gaan de laatste kilometers ook goed. Aan het weer ligt het niet. Een groot verschil met het begin van jullie tocht. Nog een paar fijne wandeldagen. Ben benieuwd wat jullie na Santiago gaan doen.

Ludo en Carla 2022-05-12 19:22:36

Hallo Rien en Jo, Zo dit gaat goed met jullie nog 96 km te lopen en dan is de bestemming bereikt. Aan het weer kan het niet liggen jullie hadden heel goed weer. Petje af hoor. nog enkele dagen te gaan wandel ze met heel veel plezier. Eet smakelijk voor strak. En nog een fijne avond en een goede nacht. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-12 19:42:49

Dus fijtelijk heeft Jo haar doel bereikt 🌺knap hoor heb van de week de treden geteld op de trap naar jullie slaap plaats43 klopt dat...weer mooi verhaal en Foto.s📸en dan met een zeer scheen been...jammer...ik hoop dat de laatste kilometers vlot verlopen🚶‍♀️🚶‍♂️nog veel loop plezier en een fijne avond....ja ben ook benieuwd wat het volgende project gaat worden volgend jaar...de camino kent vele wegen...jullie moeten er nog een paar🤣🤣💖

Paulien de Bruijn 2022-05-12 19:55:30

Hallo Rien eerst afkloppen dat Jo haar 6 de week in gaat fijn dat het nu niet zo warm is en zo veel herinneren met Marco en weer een rustige nacht gewenst en dat je maar niet gaat dromen van die grote mieren

Karin 2022-05-12 21:02:39

Lieve mensen wat maken jullie toch een prachtige wandeling van. De plaatjes zijn geweldig en het verslag zeer uitgebreid. jullie zijn geweldig tot morgen. Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-12 22:22:49

Wat een kanjers zijn jullie, de laatste kilometers liggen voor jullie gereed. Blijf ervan genieten en wees trots op elkaar en jezelf 👏👏

Marca 2022-05-13 06:25:54

Wat een gezellige foto met elkaar.Bijna jullie doel bereikt. Wat kunnen jullie trots zijn op elkaar. Voor vandaag veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-05-13 07:24:44

Wauw, geweldig wat weer een avontuur. Wat toch heerlijk om een hele dag buiten actief te zijn. Te genieten van alles om je heen. Mooie maar ook lelijke dingen. Kennis te maken met andere pelgrims. Zo rijk dat je dit kunt. Ps ik geniet van jullie foto's en verslagen. Liefs Yolanda Alstede