Rust

Spanje, Muxía

Het is wennen. Geen wandelkleding aan, geen rugzak om, niet uitzoeken waar we koffie drinken, waar gaan we lunchen etc. In plaats daarvan uitslapen, ontbijt in het hotel en wachten op de bus, die ons naar Muxia gaat brengen. Gelukkig konden we tot 12.00 uur in het hotel blijven, zodat we niet buiten in de regen hoefden te wachten. Wel even naar buiten om bij de buren een bakje koffie te drinken. Gelukkig hebben we er gisteren aan gedacht om parapluutjes aan te schaffen. En we hadden ze nodig vanmorgen. Eenmaal in de bus richting Muxia werd het steeds droger en hier hadden we geen pluu meer nodig. Het werd zelfs bekwaam om zonder jas richting eindpunt van het schiereiland te lopen.
Op dit eindpunt staat o.a. ook een vuurtoren, maar ook een eenvoudige kerk, de Virxe de Barca. Oftewel de maagd in de Stenen Boot. Het is een geliefd einddoel van de pelgrims geworden, omdat volgens de legende hier de Heilige Maagd aan Jacobus verscheen om hem moed in te spreken, toen hij deze dreigde te verliezen bij het verkondigen van het woord van God.
Ook opvallend is de A Pedra dos Cadris. Een niervormige steen, die het zeil van het schip symboliseert. Ook hier weer een legende: wie er negen keer onderdoor kruipt, geneest van nierziekten en reuma. Te ver bukken voor ons. Onze reuma moet maar overgaan met het water van een van de vorige dagen.

Omdat het zaterdag was gisteren, was er 's avonds uiteraard weer volop leut in het dorp.
Dus het raam maar dicht gedaan om te kunnen slapen. Dan maar zonder dekbed. Want het was drukkend warm gisteren. 's Avonds begon het te regenen, maar toen waren wij al in onze hotelkamer. Dit na een avondeten met mosselen voor Rien en een grote lap varkensvlees voor Jo. Nog een flan met slagroom en koffie na en onze dag was weer voorbij. Rien nog even voetbal op de Spaanse TV gekeken en Jo nog een spelletje op de tablet en dan proberen te slapen.
Vanmorgen stevig ontbeten in het hotel en dan wachten.
Drie kwartier in de bus, zodat we al om 12.15 uur in ons hotel waren. Gelukkig konden we gelijk in onze kamer. Aanvankelijk zonder uitzicht op zee, maar dit hebben we gecompenseerd met enige bijbetaling, zodat we nu een fantastisch uitzicht op zee hebben.

Zowel Finisterre als Muxia staan bekend om hun zonsondergangen. Maar dan moet wel de zon schijnen en daar ontbreekt het deze dagen aan. Helaas voor ons en alle andere pelgrims, die we hier zien binnen druppelen. Sommige duiken meteen de zee in, maar dat leek ons een beetje te koud. Dat hebben wij maar even nagelaten.

Blijft voor ons nog even de vraag, wat wij morgen hier gaan doen, want de bus naar Santiago gaat pas om 15.15 uur. Veel is hier verder niet veel meer te zien. Dus morgen nog verder uitrusten en uitslapen. Een ding is zeker: we gaan dinsdag lekker uitgerust thuiskomen.

ja dat is zeker te weten...🏘hotelletje in hoteletje🏘uit maar wel verdiend hoor...wat een mooie reis...in santiago nog beetje choppen lunchen ach het leven van een pelgrim is zo slecht nog niet🚶‍♀️🚶‍♂️maar denk dat jullie er aan toe waren beetjeregelmaat heerlijk bed op tijd eten je kopje ☕️🥧koffie hoop dat jullie nog 2leuke dagen krijgen en dan op🏡huis aan✈️weet niet of je morgen nog verslag schrijft anders goede✈️vlucht ik heb er van genoten...nog fijne avond 💖🫕

Paulien de Bruijn 2022-05-22 17:59:14

Welkom weer in NL jullie twee 🤗

Hans&Addy 2022-05-22 18:26:51

Prachtig verslag en foto's. Fijne avond en voor morgen goede reis. Groetjes Ria

Ria 2022-05-22 19:08:41

Goeie reis terug en bedankt voor de verhalen

Corry Kleemans 2022-05-22 19:51:53

Knap gedaan Rien en Jo, we doen het jullie niet na. Fijn alle verslagen gelezen te hebben. En een goede reis naar Etten Leur

Ina 2022-05-22 20:14:59

Wat een uitzicht! Fantastisch gewoon Hoop op een fraaie zonsondergang voor jullie Goede reis morgen en behouden vlucht naar huis. Trui aan hoor want t wordt fris en de paraplu ook maar bij de hand houden Adios

Jaqui 2022-05-22 20:46:19

Wij kunnen ons voorstellen dat jullie het wandelen gaan missen, maar even van de rust genieten lijkt ons heerlijk. Wat een prachtige kamer en een schitterend uitzicht op zee!! En prachtige foto's!! Een hele fijne avond en voor straks, slaap lekker en morgen gezond weer op: en een goed begin aan de thuisreis. Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-05-22 20:53:51

Hey Jo en Rien, Nog even genieten van jullie welverdiende rust en dan weer huiswaarts. En wat fijn dat wij ook mochten meegenieten van jullie schitterende reis.

Jeanneke 2022-05-22 21:55:57

Wat jammer dat het uitgerekend nu weer regend het had jullie wel een zonnig afscheid gegund na zo prachtig reis Ondanks dat toch weer mooie kiekjes ik wens jullie een goede terug reis Oost west thuis best

Karin 2022-05-22 23:52:51

Goeie reis terug na geweldige ervaringen weer

Petra 2022-05-23 10:07:56

Hallo Rien en Jo, we kunnen wel voorstellen dat jullie het wandelen zullen missen. Het is alleen jammer dat het regend maar ja dat is niet altijd te voorzien. van hotelletje naar hotelletje maar nu kunnen jullie nog ff genieten. in Santiago nog even na genieten en dan uit gerust thuis komen. op tijd in bed op tijd koffie en ook op tijd eten als jullei weer thuis zijn. en tussen door nagenieten. Goede reis alvast Groeten Elianne en jan.