Aanvulling

Spanje, Burgos

Nadat gisteravond het verslag was gemaakt, konden er door slechte internetverbinding slechts het verslag en slechts twee foto's worden doorgestuurd. Maar er zijn er in totaal zeven gemaakt. De laatste vijf heb ik vanmorgen nog kunnen doorsturen, toen iedereen al weg was en er wel een goede internetverbinding was. Dus nog even naar gisteren kijken of de kiekjes goed zijn uitgevallen.

En dan vandaag: de weersvoorspellingen waren slecht. Veel regen richting Burgos. Nou, waar die regen werkelijk is gevallen: niet op onze bolletjes. Wel een kilometer of 4 voor Burgos begon het te regenen en toevallig kwamen we toen net onder een viaduct terecht.
Omdat het toch iets langer duurde, de regencapes aangetrokken en weer op pad richting Burgos om ze vooraan in Burgos weer op te bergen.

De route vandaag was er een die we liepen op de ervaringen van Rien en Jo. Net over het viaduct voorbij het dorp Orbaneja-Riopico (wat een namen gebruiken ze hier voor de onmogelijkst kleine dorpjes) krijg je een splitsing, die er twee jaar geleden nog was. Nu wordt je daar rechtdoor gestuurd en loop je een waardeloze route langs fabriekterreinen of je gaat linksaf en loop door velden, bossen en water richting Burgos. Voor ons was de keuze niet moeilijk. Waarom ze de route heɓen gewijzigd is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk omdat er een aantal zandwagens af en aan rijden. Als pelgrim ga je dan netjes aan de kant. Maar bij teveel pelgrims wordt dat wat lastiger.

We keken vanmorgen naar de lucht en het zag er niet best uit. Donkere wolken in de verte, maar alsof wij een engelbewaarder voor ons uitstuurde verdwenen deze wolken en werd het steeds zonniger. Er spelen toch duistere krachten op deze camino.
Er was maar een echte hindernis vandaag. Een pukkel genaamd: Matagrande, moest worden beklommen. Maar na een drie kwartiertjes klimmen stond Marco ons boven bij het kruis op te wachten. Aan zijn gezicht te zien stelde het niet veel voor. Echter het uitzicht vanuit de top was fenomenaal. In de verte zag je Burgos duidelijk liggen, terwijl er nog 16 kms te gaan waren.
Maar voor je aan die klim begon, liep je door het dorp Atapuerca, waar ooit lang geleden de oudste bewoner van Europa na 800.000 jaar werd gevonden. Nu is er een museum aan gewijd in de buurt van dit dorp.

En nu in Burgos. We hebben flink uitgepakt en slapen nu met z'n drieën op een kamer in een hostal met de naam (lach niet) RIMBOMBIN. Joost mag weten waar dit voor staat. In ieder geval wel een prima plek, waar we ook lekker hebben kunnen eten. Eigen douche en WC. Alles voor ons zelf. Ook nog een TV, maar daar hebben we geen behoefte aan.
Nog even de stad bekeken, maar Jo en Rien kenden de stad al en Marco had alleen maar een paar kaarten nodig en paella.

Morgen gaan we de Meseta op. Een kale vlakte, die door veel pelgrims wordt geschuwd. Niet door ons. Tot morgen.

Hoi hoi Pelgrims Weer een mooi verhaal 🤗 Ik blijf jullie volgen 👍 Hier wachten we op een flinke donderbui al enkele dagen maar we worden steeds ontzien ! Morgen effe wandelen bij de Feeter met hopelijk droog weer ? Mooie wandeling voor jullie drietjes ! Gr Hans&Addy

Addy 2023-09-12 21:03:45

Hier heeft het hier even flink geknald en weerlicht en beetje regen Vandaag wat aangegenaam

Karin 2023-09-12 21:29:14

Ik was te snel.dus nog een bericht Tegen eind van de avond zaten wij in een flinke bui ik hoop dat het morgen beter weer is om te wandelen een fijne tocht morgen

Karin 2023-09-12 21:33:25

Heb het aan Joost gevraagd over Rimbombin maar die wist het ook niet. Harstikke leuk om jullie belevenissen en plaatjes weer op de voet te volgen. Groet Corry en Ad

Ad 2023-09-12 22:02:53

Weer een prachtig verslag zo zullen er nog velen volgen. Daar zijn we helemaal blij mee ga zo door Annemarie en Martin.

Martin 2023-09-12 23:00:53

Hoi Rien en jo en Marco, Wat een mooi verhaal. hier regent het ook zo nu en dan. overdag geen druppel net om 21.00 uur een klein buitje. zo te zien bij jullie heeft het ook geregend. Marco heeft het goed gedaan. Jullie ook hoor Rien en Jo de foto`s zijn prachtig. wat een lust om zo lekker te wandelen en te genieten. voor zo meteen lekker slapen en gezond weer op. groeten van ons Elianne en Jan

Elianne en Jan 2023-09-12 23:03:33

Leuk dat jullie in Burgos zijn aangekomen. Ik ga dat vandaag doen. Heb vannacht in een klein dorpje van de route af, vlakbij Atapuerca geslapen. Ik herken de foto's. De meseta laat ik nog even voor wat hij is. Ga ik waarschijnlijk 'een keer' in het voorjaar doen....

Elza 2023-09-13 06:01:38

Weer een prachtigverhaal en de foto's zijn ook goed aa gekomen. Voor vandaag weer veel wandelplezier. Groetjes, R Ria Robbesom

Ria Robbesom 2023-09-13 07:18:48

hallo Rien, Jo en Marco. ik vind Marco er een stuk beter uitzien dan zijn stenen ouders. mooie foto. Natuurlijk schuwen jullie de Meseta niet. echte Die Hards.

corrie groenhuis 2023-09-13 08:33:46

Hallo, Jo-Rien en Marco, Geweldig om jullie te volgen, lees elke dag met veel plezier het verslag van Rien, Veel bewondering,wat doen jullie het fantastisch . Nog veel wandelplezier en gezond weer terug in Etten-Leur, gr. Annie