Dikke ham

Spanje, Santa Colomba de Somoza

Braziliaans eten. Voordat het eten op tafel kwam gisteravond kregen we eerst een hele uitleg hoe het er in Brazilie aan toe gaat met het eten aldaar. Vooral de bonen kregen alle aandacht. Alle kleuren kwamen aan de orde. Voor ons niet zo interessant, maar je luistert toch wel mee. Het blijkt dat de Braziliaanse bonen verschillende kleuren kunnen hebben, maar de smaak niet echt verschilt. Het gaat meer om de saus, die men er bij serveert. En dat is het geheim van het huis. Dus wij aan de rijst met zwarte bonen in een lekkere saus, samen met vlees ook in een sausje. Dat alles met sla er bij en natuurlijk wijn en water. Heel smakelijk allemaal.

Het gezelschap aan tafel was heel gemeleerd. Drie Brazilianen, een Spanjaard, een Duitse, een Sloveense, een Fransman en twee Hollanders. Wij dus. Overigens was het een heel gezellige boel en dat ging 's avonds op de slaapkamer nog door. Dus geen stadsbezoek meer, maar dat was niet erg, want het was toch slecht weer en Astorga heeft Rien al drie keer eerder gezien en Jo twee keer.
Vannacht prima geslapen en vanmorgen na het ontbijt fris en fruitig op stap bij mooi droog weer. Wel bewolkt, maar verder droog gebleven.

De route vandaag was wel mooi, maar niet veel anders dan andere dagen. Diverse paden langs de weg en ook paden door velden en bossen. Door kleine dorpjes, waar gelegenheid was om koffie te drinken en in El Ganso hadden we gelegenheid om te lunchen. Daar hebben we een bocadilla besteld met ham en kaas, maar de ham was zo dik gesneden, dat er nauwelijks door heen te komen was. Dus maar enkele dikkere stukken achter gelaten en in de toekomst geen ham meer op ons brood.

Onderweg kom je weer diverse bekenden tegen en je merkt dat het drukker wordt op de camino. Tentjes die vorig jaar gesloten waren zijn nu allemaal open en ook de herbergen doen goede zaken. Hier hadden we gelukkig nog een onderbed voor Jo. Alle andere onderbedden waren al bezet. Rien zal weer op een bovenbed moeten slapen, dus dat wordt weer klauteren geblazen.

Vandaag 20 km gelopen zonder problemen en niet heel erg moe. Lekker gedoucht en vanavond op tijd eten, want het restaurant sluit om 19.30 uur. Er staat weer een pelgrimsmenu op het programma.

Morgen wordt het aanpakken, want dan gaat het bergop naar het Cruz de Ferro. Een gedenkwaardige plaats, maar daar berichten we morgen wel verder over.

Pilgrim in your journey
you may travel far,
for pilgrim it is a long way
to find out who you are.

Enya.

Dus ook weizer gewoorden over bonen en het ook nog lekker wat leuk wat culturele doorelkaar en weer een mooie dag er op zitten wat apart die kruisjes in dat hek ,wat wel een verhaal achterzitten en wat knap dat Rien zich over het bovenste bed ontverermd Nog even na genieten denk ik en dan afwachten wat morgen de dag weer gaat brengen

Karin 2022-05-03 19:08:01

Voor mij deze deel bekend omdat ik die ook gelopen heb van 9 mei 30 mei 2019

Marco 2022-05-03 19:23:24

Wat een prachtig verslag en foto's, Zo te lezen heeft het Braziliaanse eten goed gesmaakt, wat leuk al die culturele door elkaar. Voor vandaag veel wandelplezier en sterkte met de klim naar cruz de Ferro. Groetjes Ria

Ria 2022-05-04 06:51:42

Weer mooi verslag, succes met de tocht van vandaag op naar Cruz de Ferro 🌞

Marca 2022-05-04 07:41:08

Goedemorgen een fijne loopdag vandaag...🚶‍♀️🚶‍♂️met al die culturen weer veel te vertellen als jullie terug zijn....maar wat een kleine bedjes🛏past Rien daarin🤣wel gezellig al die tentjes open...kan je nog kiezen ook...Bon Camino👍💖

Palien de Bruijn... 2022-05-04 07:54:51

Weer een mooi verslag over een stuk vlees dat jullie niet konden verslinden. Ik zou er misschien wel weg mee geweten maar het was niet hier. Groeten van Annemarie en Martin

Martin. 2022-05-04 18:36:28

Hallo Rien en jo, Fijn dat jullie goede uitleg heb gekregen hoe het in Brasilie het eten daar is. het het was goed zo te lezen. Zijn wel kleine bedjes zo te zien op de foto. Wel knap dat Rien zo in het bovenste bedje klautert. De rest horen we wel als jullie weer thuis zijn. nog veel wandel plezier en goed weer. Als het regent mag je de regen wel naar hier sturen want hier is het kurk droog. Groeten Elianne en Jan.