Santiago!!!

Spanje, Santiago de Compostella

Hoera!!! Santiago bereikt op 16 mei 2022 na precies 6 weken, oftewel 42 dagen, lopen.
Oftewel in 42 verschillende bedden geslapen, de ene keer wat beter dan de andere keer..
Vaak met tweeen op een kamer, maar ook regelmatig bij snurkers en snurksters.
Om exact 12.00 uur kwamen we aan op het plein in de regen. Weliswaar een zacht motregentje, maar toch, we bleven niet droog. Trouwens ook de oogjes van Jo bleven niet droog nu ze eindelijk de camino Frances volledig heeft gelopen. 779 kilometers zonder rustdagen. Alleen af en toe een rustige dag zoals vandaag. Vandaag slechts 10 kilometers gelopen.

Gisteravond konden we om 18.30 uur eten, maar het voorgerecht (soep) kwam pas om 19.30 uur op tafel. Daarna Rien een chorizo worstje en Jo varkenslapjes. In ieder geval genoeg om met gevulde buiken naar bed te gaan. En wederom goed geslapen. Vanmorgen om 07.30 uur ontbijt en daarna op stap. Onderweg nog een bak koffie en toen op zoek naar het monument op Monte de Gozo. Helaas niet te vinden, want bij navraag bleek het monument in onderhoud. Alleen de panelen die normaal op de sokkel staan lagen uitgestald op de grond.
Nog wel gezocht naar het monument van de wijzende pelgrims en gevonden. Alleen stonden hier een lading toeristen, dus rustig gewacht tot deze weg waren om onze plaatjes te kunnen schieten.

Daarna onze compostela's opgehaald. Gelukkig waren we zo aan de beurt en konden we naar de Nederlandse huiskamer, waar we werden verwelkomd door de gastvrouw en gastheer met koffie. Informatie opgevraagd voor onze wandeling naar Finisterra en toen op zoek naar ons hotel. Ingecheckt, maar de concierge liet ons ruim 20 minuten wachten. Achteraf bleek dat de kamer nog niet schoon was. Had hij ons wel eens kunnen vertellen, maar dat had toch lastig geweest, want hij spreekt geen woord over de grens. En dat in hotel Windsor.

Wat ze wel hebben is een lekker ligbad en daar heeft Rien dankbaar gebruik van gemaakt. Jo durft dat niet en heeft een beetje gepoedeld onder de douche.
En dan het transport van onze bagage geregeld en ook dat is gelukt. Dus niets staat ons meer in de weg om morgen vol goede moed op weg te gaan naar Finisterra. Morgen staat er 20 kilometer op het programma met ongunstige weersvooruitzichten. Maar daar malen wij niet om. Het is een nieuw traject voor ons en we zijn benieuwd.

Maar nu eerst het stadje onveilig maken, een hapje eten want de lunch hebben we overgeslagen en nog wat inkopen doen. Om 19.30 uur wacht de pelgrimsmis in de kathedraal. En dan naar bed.

Voltooid is dit pad.
Voldaan zijn we en gelukkig.
Nu delen van wat bijna niet te delen is.
Delen is vermenigvuldigen,
alsmaar groter wordt ons geluk,
vanbuiten en vanbinnen.

Ricky Rieter.

Chapeau petje af zonder een rustdag volbracht dan kan het laatste stukje naar Finisterra er ook nog wel bij .Nog vele veilige km .wandel vol goede moed dan komt het goed.

Josca 2022-05-16 16:55:23

Proficiat met dit mooie resultaat.

Jan Aartsen 2022-05-16 17:15:32

Proficiat. Zo heerlijk om jullie weer te volgen. Al die plekken met herinneringen terug zien. Mooi dat jullie nog doorlopen. Lekker rustig de komende dagen. De drukte is dan weer over. Lieve groet van een pelgrim met heimwee.

Willem Brok 2022-05-16 17:19:21

Geweldige prestatie ๐Ÿ’ Gefeliciteerd

Ans 2022-05-16 17:27:00

Mooie prestatie gefeliciteerd๐ŸŽ‰ Geniet samen van jullie verblijf in Santiago en jullie vervolg naar Finestarraโฃ๏ธ๐Ÿ˜˜

Ingrid Dekkers 2022-05-16 17:35:27

Gefeliciteerd met het behalen van de wandeltocht naar Santiago. Wat goed. Ik wens jullie ook nog heel veel succes naar het laatste deel van jullie reis. Ik blijf het volgen.

Carla Spierings 2022-05-16 17:36:11

Fantastisch dat het weer gelukt is.proficiat.Op naar het volgendeโ€ฆ..

Corry Kleemans 2022-05-16 17:51:22

Riem en Jo, Wat hebben jullie een geweldige prestatie geleverd, heel bijzonder ๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป Van Harte Gefeliciteerd , Nog een mooie voortzetting met jullie laatste kilometers te gaan, Groet Annie.

Annie 2022-05-16 17:59:47

Nou geweldig hoor!!! Van Harte Gefeliciteerd ! Finesterra gaat nu een peuleschilletje worden ๐Ÿฅณ Geniet vanavond nog na van deze prachtige wandeling, dit pakken ze niet meer af ! Gr Hans&Addy

Hans&Addy 2022-05-16 18:06:44

Proficiat met het behaalde resultaat. Petje af. De kilometers naar Finestera moet voor jullie doorgewinterde lopers geen probleem zijn. Nog fijne loopwagen.

Ludo en Carla 2022-05-16 18:07:54

van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie klasse nog heel veel loop plezier .groetjes.

tonnie van gastel 2022-05-16 18:20:59

Wat fantastische ๐ŸŒบ๐ŸŒน๐Ÿšถโ€โ™‚๏ธ๐Ÿšถโ€โ™€๏ธen gefeliciteerd met het behalen van deze reis๐Ÿ‘๐Ÿพmaar dit stuk wat jullie nu gaan lopen...is de eerste x dus spannend en nieuw๐Ÿ“ธmooie foto.s leuke vrouwen..๐Ÿ‘ฏ๐Ÿ‘ฏโ€โ™€๏ธfijne avond en mooie wandeltocht naar Finesterra Bon Camino๐Ÿ’–๐Ÿพ

Paulien de Bruijn 2022-05-16 18:32:05

Gefeliciteerd Jo en Rien. Weer een geweldige prestatie geleverd. Groetjes

Ad van Opstal 2022-05-16 18:53:34

Jullie hebben dus de eerste bestemming bereikt. Nu op weg naar de laatste bestemming die jullie nog willen bereiken grandioos hoor. Maak er morgen weer een mooie wandeling van. Succes gewenst van Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-16 19:02:25

Van harte gefeliciteerd heel knap van jullie en nu nog succes met de laatste kilometers gr

Riet kobussen 2022-05-16 19:10:21

Gefeliciteerd ben op mijn buurtjes. Dik verdiend applaus ๐Ÿ‘๐ŸŽ‰๐Ÿ‘๐ŸŽ‰

Marca 2022-05-16 19:15:31

Hallo jo en Rien. Nou van harte gefeliciteerd met jullie behaalde resultaat. Wij doen het jullie niet na. .knap hoor zo'n afstand. Nou geniet nog van de week, we volgen jullie verder. Groetjes

Ad en Bep van der Velden. 2022-05-16 19:26:35

Van harte gefeliciteerd. Een geweldige prestatie Ik heb met plezier jullie reisverslagen gelezen. Groetjes

Els Oomen 2022-05-16 19:37:43

FELICITEERD in droom stond ik jullie stond op te wachten met bloemen ,๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒท๐Ÿ’‹die komen wel als jullie weer thuis zijn samen met een dikke knuffel zijn jullie schoenen nog niet versleten Ik ben net zo benieuwd na jullie na vervolg van jullie reis

Karin 2022-05-16 21:04:56

Proficiat met dit behaalde succes , knap hoor !!

Petra 2022-05-16 21:18:56

Gefeliciteerd, met het behalen van deze prestatie. En ik snap dat Jo emotioneel was/ is. Nu op naar Finesterra Bon Camino. Succes!! Jeanneke

Jeanneke 2022-05-16 21:49:31

๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ๐Ÿ‘๐Ÿฝ Diepe buiging voor jullie prestatie! Dat hebben jullie toch maar weer gefikst Hulde! Geniet van het behaalde resultaat en een behouden wandeling naar Finisterra Nieuwe wegen, nieuwe ervaringen, nieuwe ontmoetingen Enjoy!

Jaqui 2022-05-16 22:07:47

Hallo Jo en Rien, Dat hebben jullie knap gedaan. Gefeliciteerd. Geniet van jullie behaalde compostela`s die jullie hebben op gehaald. Jullie hebben het verdient. Morgen vroeg starten jullie naar Finisterra. Nieuwe wegen en zal ook een heel nieuwe ervaring zijn. Wij wensen jullie veel wandel plezier. en tot morgen. bon Camino. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-16 22:31:10

Gefeliciteerd met het behalen van jullie resultaat knap gedaan hoor

Jan en Koosje 2022-05-16 22:50:38

Rein en Jo, van Harte Gefeliciteerd. Wat een prestatie. Ik heb met plezier de verslagen gelezen.

Anneke 2022-05-17 06:13:42

Gefeliciteerd, geweldig dat het jullie gelukt is Wat ongelofelijk knap. Genoten van jullie verslagen. Geniet nog van de tijd dat jullie daar zijn. Groetjes Ria

Ria 2022-05-17 09:03:06

gefeliciteerd met het behalen van jullie droom. We hebben genoten van jullie reisverslag. groetjes. Truus en Wil.

Truus en Wil Frijters 2022-05-17 11:06:19

Wouw, wat een prestatie! Jullie hebben het gewoon weer gedaan! Gefeliciteerd!!!