Bijna daar

Spanje, Sabugueira

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Slechts 10 kilometers scheiden ons van Santiago. 10 kilometers, die we morgenochtend gaan volbrengen na weer een nacht met twee op een kamer in een pension in Lavacolla. Hier wacht alleen nog een avondeten in het dorp, een nachtje slapen en een ontbijt morgenochtend ook ergens in het dorp. Lavacolla is een klein dorp, dat alleen door pelgrims wordt aangedaan, die vroeg in Santiago willen aankomen, zoals wij dus. De meesten lopen er door heen omdat Santiago voor hen niet kan wachten. Wij blijven bewust hier om niet op zondag in Santiago te arriveren, want dan is het daar keidruk met Spanjaarden en toeristen.
We worden stiekum wel een beetje zenuwachtig.

De middeleeuwse pelgrims wasten zich grondig aan de kleine beek Lavacolla om schoon en welriekend in Santiago te kunnen verschijnen. Echter de bedenker van dit ritueel moet zich hebben vergist. In plaats van de juiste interpretatie "vol rolstenen", dacht hij aan lava colea, wat zoveel betekent als "de geslachtsdelen wassen".

Vandaag hebben we na 22 dagen de regenkleding weer eens te voorschijn moeten halen. Gelukkig is nog niets aangevreten door motten of ander ongedierte. Voor de boeren kon het geen kwaad, dat het weer eens gaat regenen, maar wij zijn er minder gelukkig mee. Het zou geen probleem zijn als het uren aan een stuk zou regenen, maar met de buien nu, weet je niet of je cape aan moet blijven of weer uitkan. Hou je hem aan en de zon breekt door wordt je onder regencape natter dan de buitenkant. Het was kortom halen en brengen. Cape aan, cape uit, jas aan, jas uit.

Gisteravond waren we bij een Amerikaanse dame, die haar onderkomen pas had geopend. Helaas voor ons was er ook een Amerikaans stel, dus wij hadden weinig te vertellen. Ook het avondeten was summier en werd pas na 20.30 uur opgediend. Een kippeboutje met aardappelsalade en een stuk stokbrood. IJsje na. Eigenlijk was alleen het hondje Jimmy leuk aan het verblijf. Maar we hebben er wel uitstekend geslapen.

Tijdens de 16 kilometer wandeling vandaag liepen we weer veel door bossen met eucalyptusbomen. Omdat Jo nog steeds de geuren van deze bomen kan opsnuiven heeft Rien enkele nootjes opgeraapt en haar die laten ruiken. Gelukkig herkende ze toen wel de geur van eucalyptus en heeft de nootjes in haar buiktas gestopt.

Natuurlijk kwamen we onderweg weer veel bekenden tegen. Veelal Duitsers. Gelukkig hebben we nu een flater kunnen voorkomen. In Villafranca de Bierzo kregen we op de kamer gezelschap van twee Duitse dames. Wij gingen er van uit moeder en dochter. Vandaag kwamen we ze weer tegen in een bar en toen kregen we te horen dat het twee vriendinnen zijn, waarvan er eentje zwanger is. We durfden verder niet door te vragen, bijvoorbeeld naar hun leeftijd.

De wereld van een pelgrim bestaat uit:
lopen, eten slapen en mensen ontmoeten.
Best saai eigenlijk, maar niet heus.
Het is een fantastische wereld om mee te maken.

Rien van H.

Hallo Rien en jo, Nog 10 km en jullie zijn in Santiago aan gekomen. wat een mooie wandel reis zeg. Wel fijn voor de boeren nog wat regen hebben gehad. Maak er een mooie wandel dag morgen van. Ja en die dames waren er ook weer. Jullie weten nu dat het 2 vriendinnen zijn. wandel ze met Plezier morgen. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-15 18:05:55

Hey Jo en Rien, Spannend..... maar bijna volbracht.

Jeanneke 2022-05-15 18:10:06

fantastisch nog 10 km 🚶‍♀️🚶‍♂️geniet daar nog van bestemming bereikt...🌺👍chapo...en hoeveel km is finisterra...je zal het best een x gemeld hebben🤣en die weg is ook spannend nooit gelopen geloof ik...wat een mooie reis mooie verslagen wij moeten straks afkicken als jullie thuis zijn...maar dan is het ook voor jullie super geweest🚶‍♂️🚶‍♀️👍🌞ja jammer van die regen...hier begint het morgen ook...3weken 🌞gehad...voor morgen mooie aankomst...en geniet nog van die 10 km fijne avond hasta mannana 💖

Paulien de Bruijn 2022-05-15 18:22:15

Morgen de laatste kilometers om Santiago binnen te lopen. Heel knap gedaan. Groot gelijk dat jullie door lopen naar Finesterra. Jullie zijn het gewend om iedere dag een aantal kilometers te lopen. Goede aankomst morgen in Santiago.

Ludo en Carla 2022-05-15 18:40:32

Alvast gefeliciteerd met het behalen van deze mooie pelgrimstocht ! Chapeau 👍 Knap dat jullie nog energie over hebben voor de tocht naar Finisterra 👍 Gr Hans&Addy

Hans&Addy 2022-05-15 18:48:11

De laatste 10 km wachten nog op jullie, geniet ervan en wees trots op jullie prestatie

Marca 2022-05-15 20:28:42

Zo vast gefeliciteerd met het behalen van Santiago en op naar het volgende succes.groetjes

Corry Kleemans 2022-05-15 20:53:49

Nog 10 KM wat een mooi vooruitzicht Saai was het niet nergens kunnen lezen anders gaan jullie niet verder lopen Julie regen wij zo'n warme dag Geniet morgen

Karin 2022-05-15 21:36:19

Het is weer een mooi verslag geworden. Wij kunnen ons voorstellen dat jasje aan en jasje uit heel lastig lastig is maar in dit geval onvermijdelijk. Leuk dat jo nu ook de eucalyptus geur kan ruiken. En heerlijk dat jullie zo goed hebben geslapen! Voor morgen weer een fijne dag! Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-05-15 22:24:29

Weer bijzonder: aankomst in santiago! Geniet ervan. En ik hoop voor jullie op droog weer!

Toos 2022-05-16 04:50:08

Nog 10km en dan zijn jullie op de eindbestemming, was geweldig om met jullie deze reis te beleven. Verslag en foto’s weer prachtig., wat een prestatie!! Veel wandelplezier Groetjes. Ria

Ria 2022-05-16 09:23:29

Het is hier nu 11 uur jullie hebben de missie al volbracht denk ik proficiat 🙏

Toos Dingenouts 2022-05-16 11:05:46

Nog even volhouden Chapeau voor jullie!

Kees en Marianne 2022-05-16 11:11:28

Een mooie prestatie van jullie Kun je op terug kijken Goeie terugreis gr