Vreemd volkje

Spanje, Uterga

Pamplona is de grootste stad op mijn Camino en het zal ongetwijfeld ook een mooie stad zijn, maar ik heb er weinig van gezien.
Gistermiddag had ik weinig puf om de stad in te gaan en dacht dat doe ik morgenochtend wel. Ja, mooi niet. Alles dicht. Alleen de bakkers waren open, dus dan maar brood voor vanmiddag gekocht, mijn wandelkleding aangedaan en op pad. Voorlopig was het anderhalf uur wandelen voor je de stad uit was. In het eerst volgende plaatsje koffie gedronken en op weg.

Ik had besloten om het vandaag niet al te gek te maken en op tijd onderdak te zoeken. Temeer daar er ook nog een aardige klim op het programma stond, namelijk de Siërra de Perdon.
Een prachtig mooie klim naar de Alto de Perdon. Bovenop deze top staat het beroemde pelgrims monument voorstellend een pelgrims karavaan. Dit monument is een geschenk van de Navaresse vrienden van St. Jacob. Maar onderweg zie je ook nog de ruïnes van een paleisburcht. Daarna een steile afdaling naar mijn huidige slaapplaats in Uterga. Totaal een wandeling van 17 kms. Genoeg voor vandaag. Om 14.30 uur kwamen wij hier aan. Wij zijn Zwolse Nienke en Amerikaanse Jennifer. Zij staken mij voorbij tijdens de afdaling. Ik kreeg wat pijntjes aan mijn knie en Jennifer adviseerde een bepaalde oefening. En het werkte. Als dank heb ik haar een biertje geschonken en er zelf uiteraard ook een genomen.

In Pamplona wordt ter gelegenheid van Sanfermins steeds begin juli het stierenrennen gehouden dwars door de binnenstad. Gelukkig niet nu. Dan worden er een paar hitsige stieren losgelaten en proberen enthousiastelingen deze voor te blijven. Dat lukt niet altijd tot groot vermaak van het publiek. Raar volkje.
Tevens vindt men het prachtig om eens per jaar tomaten naar elkaar te gooien. Raar volkje die Pamplonezen.

Zoals voorspeld was het prachtig weer vandaag. Rond de 22 graden en de gehele dag zon. Wel veel wind, vooral boven op de top van de berg. Daar maar even het jasje aangedaan, maar die kon al snel weer uit.

We slapen hier voor 10 euro en eten hier ook voor 13 euro. Hierbij zijn ontbijt en wijn bij de warme maaltijd inbegrepen. Prijzen die niet zijn te vergelijken met de prijzen in Holland.
Het ontbijt is pas om 08.00 uur, dus de afstand morgen gaat weer meevallen. Maar dat zien we morgen dan wel weer. Nu gaan we eerst de schoentjes poetsen, terwijl Jennifer een wasje voor me draait.

Gezegend bent U pelgrim, als U ontdekt dat de "camino" de ogen opent voor wat niet zichtbaar is.

Een van de zaligsprekingen van de pelgrim.

hola, maar goed dat het niet de tijd van de stierenrennen is! en die tomaten......tja dat wordt weer zo een glibberboeltje. maar goed dat het mooi weer is, zo'n beetje net als hier. genieten dus. dat standbeeld is erg mooi overigens. fijne avond en tor het volgende verslag

jaqui 2018-05-05 17:52:53

Hoi, hier ook mooi weer. Alleen wij hoeven geen bergje op en af. Zijn je schoenen al schoon? En heeft de wasvrouw de was al weer droog, hihihi. veel plezier verder en de groetjes

Ans de Kroon 2018-05-05 18:54:22

Hallo Rien mooie foto en succes, dat je het volbrengen mag. Gaat zeker lukken zo te horen Gr de veldjes

Ad en Bep vd velden 2018-05-05 19:25:52

Hallo Rien. Aan de foto's te zien gaat het goed. Knappe prestatie. Voor mij zijn jouw verslagen heel leuk omdat ik hier ook allemaal langs ben gefietst. Geniet ervan met volle teugen.

Ludo 2018-05-05 19:50:18

Het moet een machtig gezicht zijn die hoge bergen. Wij zijn blij dat wij dat niet hoeven doen. Wij zijn in ieder geval blij dat je weer in je bestemmingsplaats bent aangekomen. We zie morgen weer een mail tegemoet. Tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-05 20:16:16

Hallo Rien ,mooi dat je de tijd neemt voor kiekjes te schieten onderweg of een kerk in te gaan En wat een mooi kunstwerk de pelgrim Geniet van je biertje en fijne avond

Karin 2018-05-05 21:01:32

Hallo Rien, pittige wandelingen zeg! Het gebied waar jij nu loopt vinden wij geweldig! Eind mei rijden we die kant op . Loop je niet te snel dan halen we je misschien nog in...niet lopend maar met de camper.🤣En een goed excuus weer ...een wegegeven biertje levert.jou ook weer een op! Succes van ons

Richard en Monique 2018-05-05 21:43:56

Rien je bent echt aan het genieten , leuke mensen onderweg , die jou ook nog helpen met een wasje is helemaal top ! ook laat jij met al die mooie foto's meegenieten wat jij zoal onderweg tegenkomt ! groetjes uit een zonnig Etten- Leur

Toon en Marijo 2018-05-06 10:10:15

Hoi Rien, Fijn dat je lekker kan genieten. Je treft ook hele leuke mensen die je helpen of mee wandelen. Je krijgt er veel plezier aan. Hele mooie foto`s heb je weer gemaakt. Zo dadelijk lees ik je volgend verhaal. gr Elianne en Jan