Etten-Leur/Bilbao/Astorga

Spanje, Astorga

Wauw!! Het was wel even schrikken van zoveel reacties op onze aankondiging om wederom een poging te wagen om naar Santiago de Compostela te lopen. Het sterkt ons wel om in elk geval Santiago te bereiken. Hartelijk dank hiervoor.
Op maandagmiddag hebben we Marco in Roosendaal opgehaald. Gelukkig heeft hij er ondanks wat zenuwtjes nog steeds veel zin in.

s'Avonds voor ons vertrek hebben wij nog even lekker gegeten bij onze vriendin Paulien. We gaan in ieder geval met gevulde buikjes op pad. Wat onsjes aangekomen, maar die lopen we er weer wel af.

En dan 's morgens de rugzakken om en op naar het station voor de trein naar Schiphol. Gekeken op Schiphol waar we moesten zijn en na een kwartiertje lopen moesten we weer terug om de rugzakken in te checken. Nog een kwartiertje erbij om terug ons zelf in te checken en toen het lange wachten op ons vliegtuig met drie kwartier vertraging.
En dan eindelijk de lucht in om een uur en drie kwartier later aan te komen in Bilbao bij mooi weer en een temperatuurtje van 20 graden.

Via trein en metro en na lang zoeken met diverse keren vragen om 20.00 uur in het hostel aangekomen. Overigens een mooi hostel genaamd All Iron. Inchecken en daarna een happie eten bij een heuse Chinees. Marco kip met frites en Jo en Rien kalfsvlees met heel veel ui zonder rijst of iets dergelijks.

Aanvankelijk waren we alleen op onze kamer met 10 bedden, maar terugkomst kregen we gezelschap van een Duitse pelgrim Johannes genaamd. Hij loopt een gedeelte van Camino del Norte.
Om 10.00 uur onze bedjes opgezocht.

En dan de andere dag kijken we buiten en zien we de regen. Dat werd na het ontbijt de regen hoezen om de rugzak en op naar de bus, die ons naar het station ging brengen. We hadden kaartjes tot Leon, maar het station bleek dat dezelfde trein doorging naar Astorga. Dus nog wat kaartjes bijgekocht, zodat we in elk geval tot Astorga konden blijven zitten. We moesten alleen even naar een andere plaats in de trein, maar dat probleempje was te overzien.

Uiteindelijk in Astorga gearriveerd en voor 5 euro per persoon ingeschreven in de gemeentelijke herberg. Dit is een voormalig klooster met totaal meer dan 140 bedden. Tevens een wasje gedraaid, zodat we morgen weer okselfris kunnen vertrekken. Op de kamer met 10 bedden kennis gemaakt met twee Nederlandse dames, een Engels koppel, een Engelse jongedame en twee Duitsers. Gezellig geklept met elkaar. En nu kijken of we ergens een hapje eten kunnen vinden.

Zo worden vrienden vrienden
Op een zonderling moment.

Nu kan de tocht beginnen ik ben stik jaloers op jullie . Heel veel wandelplezier en doe vooral rustig aan he Jo het moet nu lukken . ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ

Toos D 2019-05-08 18:18:35

Hoi mooi dat ik jullie kan volgen,,fijn dat alles naar wens verliep, het is en blijft een hele onderneming,,en blij dat ik jullie maagjes mocht vullen ,,en was erg gezellig,,mooi dat je a leuke mensen hebt ont moet,,ik ga naar Ajax kijken heel spannend voor morgen een hele goede reis Bon Camino, er staat elke dag een kaarsje voor jullie Ambrazos van mij ,,tot het volgend verslag weer leuke foto.s ook.

Paulien de Bruijn 2019-05-08 19:16:55

Geweldig wat een onderneming ! Mooie fotoโ€™s, Marco ook helemaal op zโ€™n gemak Fijn om dit samen te kunnen doen. Grtj Addy

Hans&Addy 2019-05-08 19:18:16

Ja Jo ik had voor jou ook boekjes klaar liggen maar zijn het alle bij vergeten, ik wil ze wel komen brengen , Ha.Ha.

Paulien de Bruijn 2019-05-08 19:19:43

Succes Jo, Marco en Rien. Neem de tijd ervoor elke dag dat gaat het vast lukken. Van alle reacties krijg je alleen maar positieve energie en wij van al jouw verhalen. Groetjes Elly en Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-08 19:20:20

Fijn dat de reis, ondanks wat zoeken, goed is verlopen. Heel veel succes morgen, want dan gaat het echt beginnen. ๐Ÿ‘

John 2019-05-08 19:30:39

Spannend hoor! Nu gaat het echt beginnen. Zet hem op en Jo, voorzichtig aan he. Niets forceren, dan MOET het deze keer lukken. Groetjes en succes alle drie vanuit Etten-leur

Ans de Kroon 2019-05-08 19:45:20

Fijn dat jullie goed aangereisd zijn, slaap lekker voor straks en succes morgen met de eerste wandeling! Bon camino, zet โ€˜m op ๐Ÿคž๐Ÿป๐Ÿ€๐Ÿ˜˜

Gridje 2019-05-08 20:11:25

Zo nu gaat het echt beginnen! Fantastisch voor jullie. Hoop dat jullie een goede nacht hebben en morgen......op pad. Vanuit een herfstachtig en nat Nederland wens ik jullie een gezegende Camino met veel mooie indrukken. Vaya con Dios!

Jaqui 2019-05-08 20:55:24

Nu en nachtje goed slapen en morgen fris weer op, want dan gaat het serieus beginnen. Heel veel succes toe gewenst!!!! Groetjes, Gerda.

Gerda Kievit 2019-05-08 21:56:13

Fijn dat jullie morgen kunnen starten hopelijk met een mooie zonnige dag

Corry kleemans 2019-05-08 21:57:09

Ik hoop voor jullie dat het weer goed blijft veel mooie kilometers

Karin 2019-05-08 21:58:03

W@ij wensen jullie een zeer aangename wandeling. Wij hopen er op dat jullie gezond en wel bij jullie volgende hoste zullen arriveren

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-08 22:45:51

Het grootste gedeelte van de reis zit er al op moet je maar denken. Mooie wandelingen en goed weer gewenst

Henk Smits 2019-05-09 11:05:16

Ik wens jullie met z'n drieen veel wandel pret en geniet van de natuur het is zo vlug verbij tot horens

Doortje uit limburg 2019-05-09 13:15:27

Heel veel wandelplezier met elkaar!

Monique en Richard 2019-05-09 14:18:16

Rien, wat fijn dat je vrouw er nu wel bij is om deze tocht naar S. de C. te maken. Dat ik jou vorig ontmoette sprak je er over hoe erg je het vond om je vrouw te moeten missen omdat ze niet meer verder kon. Ik vergeet ook nooit het moment dat we zaten te eten en dat je een telefoontje kreeg uit Nederland dat he vrouw jou op zou wachten in S. de C.Dat was een emotioneel moment. En nu is zij gelukkig bij jou. Ik wens jullie heel veel wandelplezier en geniet van dit mooie avontuur samen. Ik ben momenteel met een pelgrimsroute bezig naar Rome en vanuit Rome ga ik ook naar S. de C. Heel veel groetjes mij.

Ida Verduin Boone 2019-05-09 16:19:17

Wat fijn dat jullie het samen met z`n drieรซn deze tocht gaan ondernemen. petje af. zo te lezen hebben jullie een goed reis gehad. heel veel wandel plezier. hopelijk geen gaat alles goed. groeten Elianne en Jan