Navarra

Spanje, Esteribar

Na een pittige wandeling van 21 kilometer zijn we uiteindelijk om 16.30 uur gearriveerd in Zubiri. Pittig waren vooral de laatste drie kilometers. Deze waren ontzettend zwaar. Rotsblokken, gladde platen waar we overheen moesten en veel losse steenslag. Rien wist dat dit ging komen, want hij heeft hier drie jaar geleden ook verschrikkelijk afgezien. En toen was alles nog spekglad door de regen. Gelukkig was het vandaag droog. Vanmorgen nog wat bewolking zonder regen en vanmiddag ging de zon heerlijk schijnen.

Terug naar vanmorgen.
Om 06.00 uur werden we gewekt met mooie kerkmuziek. Uit ervaring wist Rien dat we beter in het plaatsje Aurritz/Burguete verderop konden uitbijten. En daar hebben we geen spijt van gehad. Rien een brood(je) met omelet en Jo een brood(je) met rauwe ham. Ieder een kannetje thee en een glas verse jus d'orange. En toen op pad om in het volgende stadje Biskarreta/Gerendiain ons te voorzien van een bak koffie.

En dan onderweg.
Onderweg wordt je voorbij gelopen door vele bekenden uit de albergue "Orisson". Zo ook door de Nederlandse pelgrim "Willem", die ook al heeft gereageerd op mijn verslag.
Willem is eigenlijk de enige Nederlandse pelgrim, die we tot nu hebben ontmoet. Verder veel Amerikanen, waaronder onze 81-jarige met zijn zoon. Ook de Ierse Shirley kruiste diverse malen ons pad en verblijft nu ook in onze albergue "Segunda Etapa". Een nieuwe albergue, waar wij een kamer hebben voor ons alleen. Bovendien is de gastvrouw zo vriendelijk om onze aardig riekende kleding te wassen en op te hangen.

Gisteravond kregen wij 19.00 uur onze warme maaltijd. Nou ja, bijna alles was lauw, behalve de forel van Rien was redelijk warm. Jo moest nogmaals aan de kip en is bang dat zij op gegeven moment gaat kakelen. Na het eten bezochten we de pelgrimsmis, waar wij ook als pelgrims de zegen mochten ontvangen. Alle nationaliteiten, die in het klooster waren, werden genoemd. Dus ook wij Nederlanders. Daarna naar bed. Voordat het licht uitging sliepen wij al.

Onderweg kreeg Rien problemen met de voetzolen. Diverse malen moesten de schoenen uit. Tot Jo op het luminieuze idee kwam om onder de wandelsokken sneaker-sokken aan te doen. Dat hielp enigzins. Hoe het komt, geen idee. Thuis wel Marco's sokken meegenomen in plaats van mijn eigen ver versleten sokken. Als het morgen niet beter gaat, worden er in Pamplona nieuwe sokken gekocht.
En nu morgen naar Trinidad de Arre. Een wandeling van 16,4 kilometer. Maar nu eerst in het stadje een hapje eten en dan heerlijk slapen, zodat we morgen weer fris en blij op pad kunnen.

AGENDA
De agenda van ons leven wordt door ons zo vol geschreven.
Schrijf met POTLOOD. Onderken:
God heeft het gummetje. En de pen.

Fijn dat jullie goed op weg zijn. Ervaringen van eerdere tochten blijken dus waardevol Hoop dat jullie goede sokken vinden Alle goeds

Jaqui 2021-09-10 18:41:26

Wees zuinig op je voeten, en koop morgen goede sokken. Succes!

Gerda 2021-09-10 19:20:34

Ook dit is weer een interessant verslag geworden. Wel heel naar dat Rien problemen met zijn voeten heeft: wij hopen dat het met andere sokken op te lossen is. Wij wensen jullie een rustige avond en een goede nachtrust. Veel groetjes van ons 2.

Martin en Annemarie 2021-09-10 19:43:40

Jammer dat Rien last had met zijn voeten jullie beuren elkaar wel op .heeft Rien nog last van de carona na weeën Ik ben benieuwd na morgen ik ben nu bij met lezen

Karin 2021-09-10 19:43:46

Wat ook tegen jou zere voeten helpt is (niet lachen hoor) inlegkruisjes in je schoenen plakken een vriendin van mij jaren de Vierdaagse mee gelopen geen zere voetzolen . Dus wat let je niet geschoten altijd mis . Succes 👟👟🙏

Toos dingenouts 2021-09-10 20:42:34

Wat een stoer verhaal weer , ja die voetjes heb je nog even nodig , HaHa goed idee van die inleg kruisjes , kan jou het schelen als het maar helpt ,suc 6, Bon Camino , en een fijne nacht , asta magnana.

Paulien 2021-09-10 21:05:12

Rien en jo nog veel wandel pliezer

Riet kobussen 2021-09-11 12:33:28

Weer lekker aan het genieten van jullie wandelings avonturen heel veel geluk samen

Doortje uit limburg 2021-09-11 12:54:33

Toos heeft gelijk wat de inleg kruisjes betreft,maar wel met vleugeltjes hoor😊Het is elke keer weer genieten van het verslag en de mooie foto’s bedankt daarvoor 👍🏻

Trees Nolta 2021-09-11 22:22:20

Knap hoor wat jullie allemaal doen , succes verder met jullie verdere tocht

Petra huijbrecht 2021-09-12 11:00:28

hoi Rien en Jo, een heel boeiend verslag lees ik. ja als je voetzolen pijn gaan doen en misschien ook beter om nieuwe sokken te kopen zodat Rien minder last krijgt. Heel mooi dat jullie zo`n reis maken geweldig. heerlijk slapen en we lezen morgen weer verder hoe jullie weer verder zijn gekomen. Elianne en jan