Kachelpijpen

Spanje, Hornillos del Camino

Het dorp waar we nu zijn aangekomen heet Hornillos del Camino, ofwel ruw in Nederlands vertaald: kachelpijpen van de weg. Je blijft de meest vreemde benamingen tegen komen. Niet de naam van de herberg. Die is zeer toepasselijk: Meeting Point ofwel ontmoetingsplek.
En uiteraard ontmoet je mensen, veelal mensen die je nog niet eerder hebt ontmoet. De meeste pelgrims, die wij kenden of eerder zagen zijn in Burgos gebleven of nemen de bus naar Leon om de meseta te vermijden.

Vanmorgen zijn we voor de eerste keer wakker geworden door onze eigen wekker. Wij hadden deze ingesteld om 07.00 uur om er zeker van te zijn dat we op tijd wakker zouden zijn, want de tassen moesten om 08.00 uur gereed staan om te worden opgehaald. En het is maar goed dat we de wekker hadden gezet, want we schrokken alle drie wakker van het geluid. Zo vast hebben wij geslapen afgelopen nacht. En dat merk je gelijk met het wandelen. Dat ging uitstekend vandaag. Het weer werkte fantastisch mee. Aangenaam temperatuurtje met een licht briesje. Weinig klimwerk. Een glooiend weids landschap genaamd: de Tierra de Campos, de schijnbaar eindeloze korenvelden van de Meseta. Zoals ik gisteren al memoreerde, we zijn op de meseta beland. De korenvelden zijn op dit moment eindeloze kale vlaktes. Het koren is er al van het land, dus boeren zien we ook niet. Evenmin als andere pelgrims, want we waren vrij laat weg uit Burgos.
Het was dus bijna de gehele dag: wij drietjes. Weinig conversaties onderweg, ieder met zijn eigen gedachtes. Ofwel: je hoofd leegmaken, want daar leent de meseta zich uitstekend voor.

In het dorpje Rabe de las Calzadas, hebben ons weer vergaapd aan de prachtige muurschilderingen op schuren, huizen en alles waarop maar een schildering kon staan.

In Burgos zelf kwamen we nog een mevrouw tegen, die zei dat ons nog kende vanuit Orisson. Wij fronsten onze wenkbrauwen, maar Marco kende ze nog goed. Alleen zijn naam wist ze niet meer zo goed. Opvallend hoe vaak Marco wordt herinnerd, niet alleen hier maar op vele plaatsen waar hij komt. Hij heeft toch iets, wat Jo en Rien niet hebben.

Omdat Jo en Rien hier vaker zijn geweest, weten zij ook dat hier 's avonds paella wordt geserveerd. Misschien zijn Marco's gedachten daar bij geweest tijdens het wandelen op de meseta. Over die van Jo en Rien laten wij ons niet uit.

Het was al half elf voordat wij Burgos uit waren. Maar niet nadat we een stevig ontbijt achter de kiezen hadden en ook nog in Burgos de koffie. Tijdens de koffie raakte Jo in gesprek met een Nederlandse piloot in opleiding. Samen met 60 andere jongelui, die leren voor piloot volgen zij hier in Burgos een opleiding van 14 maanden om straks als zij slagen ons over de wereld kunnen transporteren via de lucht. Aardige knul overigens.

Morgen gaan we verder de meseta op naar Castrojeriz. Een plek waar Rien en Jo al eerder zijn geweest, maar nu een nieuwe slaapplaats. Ook weer van thuis uit geboekt, want ook hier zit alles weer bomvol. Maar goed dat we dat hebben gedaan.

Fijn dat je altijd zeker bent van een slaapplaats, loopt wel zo ontspannen

Marca 2023-09-13 18:36:11

Ja, prachtig, die muurschilderingen. Ik ben inmiddels in Burgos. Morgen hier rondkijken. Ik heb er zin in. Het zal geen verregende dag worden zoals in Pamplona. De weerberichten zijn goed. Jullie gaan lekker. Ik ga alleen even 'om het hoekje kijken' van de meseta. Heb nog een wandeldagje ingepland omdat ik in het weekend met OV niet wegkom uit Burgos. Alles zit vol. Dus pas maandag richting Nederland. Vind ik niet erg, hoor 😀

Elza 2023-09-13 21:14:00

Fijn zo goede nachtrust en dat het vandaag lekker gaat met lopen wat een mooie muur schildering door de foto.loop je een beetje mee met jullie net als het verhaal.geweldig .zo fijn datvkan en mag beleven zo toch goede nacht

Karin 2023-09-13 21:25:17

Hoi Jo, Rien en Marco, fijn dat jullie toch altijd zeker bent van een slaap plaats. Hele mooie muur schilderijen prachtig. en een heel mooi verhaal en een mooi avontuur zo met z`n drieën. ik ben benieuwd naar het verhaal van morgen. slaap lekker en tot morgen maar weer. Groeten van ons Jan en Elianne

Elianne en Jan 2023-09-13 22:02:23

Prachtige foto's en mooi verslag , jullie doen het goed. Veel wandelplezier. Groetjes, Ria Robbesom

Ria Robbesom 2023-09-14 06:12:27

Wat fijn dat het goed marcheert allemaal. En wat een vlakte die meseta. Prachtig! Ongelooflijk dat het zo druk is op de camino. Is dat gewoon deze tijd van het jaar? Geweldig dat Marco zo’n indruk achterlaat. Maar ja hij is dan ook de optelsom van jullie 2 dus zo gek is het dus niet! Veel wandelplezier! Pax et bonum

Jaqui 2023-09-14 07:31:59

Het is weer een mooi verslag geworden. Je hoofd leeg maken is altijd goed voor iedereen. Heb je weer gelegenheid voor opvulling. Maak er weer gedrieen een mooie dag van. Annemarie en Martin

Martin 2023-09-14 10:32:20

Van enkele dagen jullie reisverslag gelezen en de prachtige foto’s bekeken . Fijn dat je zo’n heerlijke nacht hebt kunnen slapen ! Van de wekker wakker worden is op deze tocht heel bijzonder ! Respect hoe dat jullie dit volhouden ! Toon en Marijo