Vaarwel Rioga

Spanje, Villambistia

Gisteravond het weerbericht bekeken voor vandaag en dat was schrikken. s 'Morgens 2 graden en overdag niet meer dan 9 graden. Bovendien zou het de gehele dag regenen. Dat laatste viel wel mee, het heeft alleen voor de middag geregend. Na de middag was het droog. Koud was het wel. Dus de broek, die ik normaal s ' avonds draag, maar aangetrokken. Hieraan zitten wel pijpen. Met de nodige regenkleding aan, heb ik weinig geleden. Onderweg nog kunnen warmen aan koffie en een stuk tortilla. Een van mijn lievelingsgerechten hier. Het bestaat hoofdzakelijk uit eieren en aardappelen. En dan in een taartvorm. Heerlijk.

De refugio gisteren was een van de beteren. Vooral de gastheer was er eentje uit het juiste hout gesneden. Een Bask, die in Rioga is beland. Eentje die zelf de nodige wandeltochten heeft ondernomen. Zo heeft hij vorig jaar meer dan 3200 kilometer gelopen. Hij heeft de refugio samen met enkele anderen zelf opgebouwd en gezellig gemaakt. Het eten dat hij heeft bereid was typisch Baskisch. Veel aardappelen in de gerechten en veel linzen. s ' avonds werd het pas echt gezellig. Een van de gasten pakte een gitaar en begon gezellige meezingers te spelen. Om 22.00 uur was het schluss, maar eer dat ik in bed lag was het al 22.30 uur. Twee uur later dan normaal.

Vandaag hebben we de wijngaarden van Rioga verlaten en zijn beland in de regio Castilla y Leon. Geen wijnstok meer te bekennen. Alleen maar akkers, zover als je kijken kunt. Voor de rest was het niet zo'n bijster interessante wandeldag. Veel langs de snelweg, maar wel op landweggetjes. Wel weer eentje van 23 kilometers en dat was weer genoeg voor vandaag.
Aanbeland in een kleine auberge met slechts 12 bedden. Omdat ik redelijk vroeg was, was er nog wel een plekje voor mij. Reeds aanwezig waren een Nederlandse dame uit Venlo en een jong Duits stel. Dus praat genoeg vanavond. Het oogt allemaal vrij nieuw hier. En dat alles voor 15 euro inclusief ontbijt en warm eten. Jammer dat de gastvrouw nauwelijks een andere taal spreekt dan Spaans. Maar ze is wel lief. Droeg mijn rugzak naar boven, omdat ik er zo moe uitzag. Wat ik overigens helemaal niet was. Het zal mijn uiterlijk wel zijn. Ik laat het me welgevallen. Kwam ook nog met een biertje aan en een schaaltje olijven. Ik blijf voorlopig maar vermoeid kijken.

En zo naderen wij Burgos. Nog ruim 40 kms, dus iets te ver voor een dag. Schijnt druk te zijn daar. Maar dat zien we dan wel weer.

Gezegend bent U pelgrim, als U zoekt naar de waarheid. Van de Camino een leven maakt en van Uw leven een weg, in de zoektocht naar diegene die de weg, de waarheid en het leven is.

Een van de zaligsprekingen van de pelgrim.

Rien als je in Burgos aan komt sta je in de voormalige hoofdstad en ik denk dat je dat wel interesseerd. Wij hopen dat je goed zult slapen en eten. veel plezier morgenochtend. Tot lezens.

Annemarie+ Martin 2018-05-12 18:09:46

Ja,ja Rein je bent me er eentje hoor. Hier is het warm 25 graden vandaag. Morgen kan het wat kouder worden en wat regen. fijn dat je toch veel aanspraak hebt zo en wat Nederlandse mensen tegen komt. Je komt steeds een stapje dichterbij om je doel te bereiken. Wandel ze met plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-12 18:16:57

Hoi Rien blij te horen dat het je goed gaat en nog met veel plezier iedere dag je misschien wel (stoute) schoenen aantrekt.Langzaam aan komt dan straks ook wel je einddoel in zicht het komt iedere dag een stukje dichterbij. wij wensen je nog vele veilige wandelkilometers. Groetjes Frans en Josca

Josca. 2018-05-12 18:24:49

ja wij zagen gisteren dat het weer wat minder zou zijn. gelukkig voor jou viel het mee, wij krijgen morgen met dat weer te maken. fijn dat je gezellige refugios en gasten treft! langzaam maar zeker komt Santiago in zicht. veilige wandeling morgen, fijne avond en gezond weer op

jaqui 2018-05-12 18:29:52

Heerlijk dat je zo ontspannen kunt lopen.en iedere avond weer spannend of je een bedje vindt.Wij gaan volgende week naar Duitsland ,daar ontspannen ik heb er zin in!!!!!

Corry kleemans 2018-05-12 18:52:47

Ha..Ha jij buit die senoritas uit , je zieligste gezicht mooi hoor , ja de liefde van de man gaat door de maag , vandaar die olijven lekker hoor , dat is wel koud ja , maar goed dat je nog lange pijpen bij je had , hier is het prachtig weer , heb heerlijk met jo in de tuin gezeten veel bij gepraat??? 25 gr weer een mooi verslag Rien , geniet van al het moois wat je tegen komt , Buenas noches ,Buen Viaje xx

Paulien de Bruijn 2018-05-12 20:53:21

Hoi Rien op weg naar Burgos. Een tip Rien neem de weg voor het vliegveld de weg naar Catanares dan sla je het industrie gebied over, dit is mooier. Succes.

jef 2018-05-12 21:18:07

Hoi Rien Het weer zot altijd niet mee he’ Laat ons hopen dat het vandaag beter is.je bent n’kei je komt er wel Gr Lenie🚶🏾‍♂️🙋🏻