Thuis

Nederland, Etten-Leur

Weer terug in Nederland is het voor ons terug in een andere wereld. Een wereld die wij 4 april verlieten om te gaan wandelen. Dit hebben we met veel plezier gedaan en natuurlijk zijn er dagen geweest, dat het minder leuk was. Maar dat weegt niet op tegen alle dagen dat we met volle teugen hebben genoten van de omgeving, de mensen om je heen, de natuur en van elkaar. En nu wordt het nagenieten en hopen we jullie niet al te veel vervelen met al onze verhalen.

We hebben geslapen in 50 verschillende bedden. Vaak met tweeen op een kamer, zoals onze laatste nacht in Santiago de Compostela. Maar ook regelmatig in stapelbedden met meerderen op een kamer. En dat ging soms gepaard met hele bossen omzagen en vroege opstaanders. Desondanks zijn we steeds niet al te moe aangekomen bij een volgende slaapplaats en redelijk fris thuis aangekomen.

Gistermorgen hebben we na het ontbijt nog een bezoekje gebracht aan de Nederlandse Huiskamer bij het pelgrimsbureau. Hier zijn Nederlandse vrijwilligers, die hier veertien dagen verblijven om Nederlandse pelgrims op te vangen met adviezen, hun verhalen of gewoon een gesprekje.
Daarna hebben we de pelgrimsmis bijgewoond in een overvolle kathedraal, waarbij aan het einde van de mis het grote wierooksvat werd gezwierd, dat steeds weer het spektakelstuk vormt. Ook opvallend is het prachtige stemgeluid van de zanger, die in zijn eentje de hele mis bij elkaar zong. Voor ons ook weer een hoogtepunt van onze camino.
Daarna de bus gezocht, die ons naar het vliegveld bracht en daar wachten om naar huis te kunnen vliegen. Na een vlucht van enkele uren werden we opgewacht door onze buurjongens om ons naar huis te brengen. Bedankt jongens.
Nadat we in bed de dag nog even de dag hebben laten passeren, vielen we uiteindelijk als een blok in slaap. En dan nu het leven van alle dag weer oppakken. Dat gaat niet meevallen, maar het gaat wel lukken.

We zijn dankbaar en blij dat we deze camino tot een goed einde hebben mogen brengen. 866 kilometers gelopen hebben ons veel plezier bezorgd en veel vriendschappen onderweg. Ondanks dat het voor ons niet hoefde, hadden we veel belangstelling onderweg en moesten we samen ontelbare keren op de foto. Iedereen wilde wel een plaatje van die grijze koppen met de beeldjes om de halzen.
Dankbaar zijn we ook voor de vele lieve reacties en medeleven van onze volgers. Dank jullie wel.

Voltooid is dit pad,
voldaan zijn we en gelukkig.
Nu delen van wat bijna niet te delen is.
Delen is vermenigvuldigen.
Alsmaar groter wordt ons geluk
van buiten en van binnen...

Ricky Rieter.

Welkom thuis! En lekker nagenieten nu Dank voor het delen van jullie belevenissen!!!!

Jaqui 2022-05-25 10:57:11

ja geweldig...en welkom thuis🏘blij dat jullie heelhuids en gelukkig thuis zijn...mij heb je niet verveeld met de prachtige verhalen en 📸foto.s we zien elkaar een vrijdag..hou die rust een beetje vast van deze mooie reis..gelukkig kom je thuis ook niet op een slecht plekje🤣🌞alleen zullen jullie niet zo vaak gefotografeerd worden...hier zijn jullie gewoon Jo en Rien...geniet van jullie thuiskomst liefs van mij Paulien💖

Paulien de Bruijn 2022-05-25 11:10:37

Welkom thuis na zolang te hebben gewandeld in een omgeving die jullie al meerdere keren hebben meegemaakt. Maar nogmaals WELKOM Thuis. Annemarie en Martin.

Martin 2022-05-25 11:44:49

Fijn dat alles goed verlopen is, geweldige prestatie We hopen jullie binnenkort weer te zien ! Bedankt dat je de verhalen met ons wilde delen zo waren we er ook een beetje bij betrokken. Han&Addy

Hans&Addy 2022-05-25 12:56:09

Welkom thuis. Ik heb genoten van jullie foto’s en verslagen . Top hoor .

Johanna 2022-05-25 12:57:00

Welkom thuis!

ida.verduin@quicknet.nl 2022-05-25 13:11:17

Fijn dat jullie het avontuur goed hebben doorstaan. We hebben genoten van jullie verslagen. Ook vooral omdat ik de tocht per fiets heb gemaakt. Op veel foto's zag ik herkenningspunten. Nu gaat het normale leven weer beginnen, maar jullie kunnen terugkijken op een geweldige camino.

Ludo en Carla 2022-05-25 14:23:52

De Camino zal je nooit meer loslaten, jullie zijn gezegend .Welkom thuis. Harrie Mannien.

HARRIE MANNIEN 2022-05-25 14:25:40

Welkom thuis jo en rien ik ben blij om jullie weer te zien

Marco 2022-05-25 15:51:24

Welkom thuis Jo en Rien , Bedankt voor jullie spontane verhalen en mooie foto's. Wij zijn weer blij jullie weer te zien als buurtgenoten , Onze complimenten voor jullie inzet om deze bijzondere tocht te hebben volbracht. Jan en Mientje Bulkmans

Jan Bulkmans 2022-05-25 17:06:35

Welkom thuis. Ook ik heb met belangstelling jullie Camino gevolgd. Proficiat.

Anneke Beerens. 2022-05-25 17:49:13

Welkom thuis! ,Wat kunnen jullie tevreden terug kijken op een prachtig reis en prachtige herinneren voor jullie en voor ons. Dank je wel . Groetjes Ria

Ria 2022-05-25 17:55:08

Welkom thuis in het frisse Nederland

Corry Kleemans 2022-05-25 18:40:16

Welkom thuis

Jan en Koosje 2022-05-25 18:58:20

Welkom thuis jo en Rien. Nu nog lekker na genieten van jullie prachtige wandeltochten. En je gewone leventje weer oppakken, en dat gaat jullie vast wel weer lukken. Groetjes

Ad en Bep van der Velden. 2022-05-25 19:04:12

Graag gedaan hoor en welkom thuis. Lekker nagenieten nu!

Ronald en Yan Jeroen 2022-05-25 20:26:47

Welkom thuis lieverds, fijn dat jullie er weer zijn❣️ Tis misschien even wennen, maar deze ervaring pakt niemand jullie meer af! Lekker nagenieten nu XXX Gridje 😘

Gridje 2022-05-26 01:43:22

Hey Jo en Rien Welkom in ons kikkerland. Mooi dat jullie je ervaringen verhalen en foto's met ons hebt gedeeld. Dank daarvoor. 🌹

Jeanneke 2022-05-26 19:30:08

Fijn dat jullie dit weer hebben mogen doen ! Bedankt voor de verhalen en foto’ s Zal thuis zeker weer wennen zijn , maar wel met veel mooie herinneringen ! Groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2022-05-30 23:32:22

Hello Lovely to see that you did it all the way to Muxia. I hope you are doing fine, and that the body feels ok. Me and Monica have great memories from the moments we spent together. Daniel & Monica

Daniel Friman 2022-06-06 10:30:12

Hi Monica and Daniel, We are happy to hear from you and would like to contact you to look back on our camino together. We often think of you and other encounters along the way. Love Jo and Rien.

Rien en Jo 2022-06-07 11:14:46

Hi Monica and Daniel, Do you have an E-mail address for us so we can contact you? Jo and Rien.