Afscheid

Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Vanmorgen zijn we voor de laatste maal met z'n vieren vertrokken. Afgesproken dat we op de brug in Saint-Jean-Pied-de-Port op elkaar zouden wachten voor het afscheidsbiertje. Natuurlijk was Jorg er weer als eerste, maar die heeft dan al meer dan 2000 kilometers in de benen zitten. Na het gezellige biertje op het terras was het dan zover.
Mijn refuge opgezocht en inderdaad het is de refuge die Arno en Huberta destijds zijn opgestart. Maar goed dat ik heb gereserveerd, want de refuge zit vol. Heel Saint-Jean-Pied-de-Port zit trouwens vol.
Hier in Frankrijk is het een feestdag en omdat het mooi weer zit half Frankrijk hier. Althans zo lijkt het. Het is een toeristenstadje tot en met.

Gisteravond gezellig met z'n drieën getafeld in de plaatselijke en enige bar in Ostabat. Het eten was goed. Dat kon niet worden gezegd van de refuge. Die was erbarmelijk. Weinig voorzieningen en het slapen ging ook niet al te best. Alles kraakte, de douche was koud en de donativo bleek 13 euro te kosten. Kortom: toekomstige pelgrims niet naar Hospitalia in Ostabat. Er zijn er ongetwijfeld veel betere dan deze.

Nadat we vanmorgen onze inkopen hadden gedaan in dezelfde bar waar we gisteravond hebben gegeten zijn we op pad gegaan. Na een kilometer hoorden we iemand het Ultreia lied zingen. Bleek dat de gastheer van een andere refuge dit speciaal voor ons bleek te doen. Hij zong nog mooi ook. Wij applaudisseren natuurlijk, wat ons nog enkele mooie buigingen opleverde.

En nu op naar Spanje. De andere drie pelgrims hebben een rustdag ingepland. Ik niet. Als je een rustdag neemt kost het de andere dag veel te veel moeite om weer op gang te komen. Wel een nadeel is dat refuges voor Roncevalles zijn volgeboekt, dus dat betekent dat deze jongen morgen eerst 20 kilometer mag klimmen en daarna nog 5 kilometer mag dalen. Het wordt dus een pittig dagje en ik probeer dan ook om uiterlijk 07.00 uur op pad te gaan.

Maar dat zien we morgen dan wel weer.

Ultreia.

Sterkte morgen maar jij kan dat wel.Neem wel op tijd je rust.Morgen afspraak met de fysio om te vragen hoe ik het sporten weer het beste op kan pakken.

jo 2018-05-01 18:20:45

Heel veel sterkte morgen met de beklimming. Groeten

Ivonne n. 2018-05-01 18:40:39

Veel sterkte morgen met het klimmen en dalen. Groetjes

Ans de Kroon 2018-05-01 18:44:07

Heel veel succes met de wandeling morgen. Het zal pittig worden, maar dat gaat vast lukken!!

Christel Goorden 2018-05-01 18:48:51

Hoi Rien . Als het mooi weer is wordt het een fantastische maar moeilijke wandeling. geniet er van en neem de nodige pauze s. ik geniet er nog van als ik er aan denk , Roncevalles is ook een beleving , er komen nog heel veel etappes. loop ze en de groeten van de fam. Mannien.

Harrie Mannien 2018-05-01 18:57:40

Nou Rien vet de billetjes en kuiten maar goed in kun je er tegen 😀😀

Toos d 2018-05-01 19:07:34

Hallo Rien ZO TE LEZEN GAAT HET GOED, MORGEN ZIE JE MISSCHIEN DE GIEREN BIJ HELDER WEER. EEN PITTIGE TOCHT MORGEN MAAR WEL MOOI. EEN MAANDJE EN JE BENT IN SANTIAGO. SUCCES.

Jef. 2018-05-01 19:08:03

De beste wensen ook van ons voor de volgende etappes. Veel succes dus, veel plezier.

John en Maria Allen 2018-05-01 19:20:21

Zet ‘m op Rien, ben ervan overtuigd dat het jouw gaat lukken!! Dikke succesknuffel op afstand, liefs Ingrid

Gridje 2018-05-01 19:25:09

zo al weer een mijlpaal bereikt, respect hoor. hopelijk heb je een goede refuge dat is wel nodig als je een moeilijke loopdag hebt. goed slapen en de kuiten flink invetten, dan moet het lukken. hoeveel lopers zouden zich nu op de camino bevinden? dat is wel interessant om te weten. enig idee hoeveel wandelaars er jaarlijks in Santiago aankomen? onze vrienden zijn weer terug, zij hebben als gezin de laatste 100 km. gelopen. succes verder!

jaqui 2018-05-01 19:30:32

Veel succes morgen.

Jeannine en Jan Van Steensel 2018-05-01 20:01:30

Jaqui Vorig jaar kwamen er 315000 pelgrims aan in Santiago de Compostella. groet Harrie Mannien

Harrie en Rina Mannien 2018-05-01 20:19:49

Hallo Rien Wat gezellig zo,n afscheid pilsje en op na Spanje ,en weer allen lopen ,maar voor je het weet ,krijg je weer mee lopers Weer mooie kilometers morgen

Karin 2018-05-01 20:53:02

Op naar Spanje je kunt het!,

Corry kleemans 2018-05-01 21:58:09

Vorig jaar werden er in Santiago de Compostella 315000 compostellas uitgreikt. dit is een bewijs dat je minimaal 2oo km hebt gelopen. op een van de camino s. dit antwoord is voor Jaqui. afz Harrie Mannien

Harrie en Rina Mannien 2018-05-01 22:01:46

Dat gaat lekker Rien ! Grensoverschrijdend 🌍🏆succes gewenst

Richard en Monique 2018-05-01 22:49:53

Dag Rien ,nu nog 800km en je bent in Santiago.Je gaat een mooie trip te gemoed heel veel loop plezier.Marine en ik gaan 12 Mei het Pieterped lopen heel iets anders maar ik kijk er naar uit groept Bertie

Berte Cornelisse 2018-05-02 08:08:38

Wij wensen jou een succesvolle wandeling op weg naar Spanje. Succes en tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-02 19:58:24

Hoi Rien, Dat zal inderdaad een pittig dagje worden maar je bent een volhouder. Wederom hele mooie foto `s. Je gaat een mooie wandeling te gemoed. loop met plezier. Veel succes en tot Morgen. Groeten Elianne en Jan.