Ponferrada

Spanje, Ponferrada

De keuze vandaag was: pakken we de moeilijke afdaling naar Molinaseca of gaan we over de weg naar Molinaseca. De afdaling over keislagpaadjes kennen we nog van 2019 en 2021. Van vorig jaar weten we dat we erg moe in Molinaseca aankwamen en omdat we uiteindelijk toch Santiago willen bereiken hebben we gekozen voor de weg. Het voordeel hiervan is, dat je steeds rond kunt kijken en meer genieten van de omgeving, dan wanneer je steeds naar beneden moet kijken, waar je je voeten weg gaat zetten.
Achteraf denken we een verstandige keuze te hebben gemaakt, want we zijn helemaal niet moe in Ponferrada aangekomen. We slapen hier in een hostel met z'n tweeen op een kamer, met eigen WC en douche. Een verwennerijtje dus. En nu gaan we de stad onveilig maken en werken straks verder aan het verslag.

In de stad hoopten wij op onze tijd een hapje te kunnen eten. Helaas! Pindakaas.
Op z'n vroegst om 20.00 uur. Dus na enkele inkopen te hebben gedaan in een supermarkt en in het stadje te hebben rondgeneusd terug naar de kamer en het verslag afmaken. En dan tegen achten terug naar het centrum.

In het voor ons bekende El Acebo hebben we in de albergue met vieren op een kamer geslapen. Twee duurlopers en wij tweeen korte afstanders. De Spanjaard had er bijna 50 kilometer op zitten en was gestart in de plaats waar wij 3 dagen geleden door heen liepen. De Zwitserse dame had er bijna 40 kilometer op zitten en was gestart in Astorga, waar wij eergisteren hebben geslapen. Dan komen wij er aan met 17 kms, maar wij hadden nog wat leven in onze ledematen. Vandaag hebben we daar nog eens 17 kms aan vast geknoopt en morgen gaan we nog eens 24 kilometer daar aan toe voegen. Het terrein morgen is vrij vlak, dus dat moet te doen zijn.

Het werd vandaag behoorlijk warm en het schijnt dat de thermometer in het weekend de dertig graden gaat passeren. Net als in Nederland is het hier kurkdroog en voorlopig blijft dat ook zo.

Ponferrada is de laatste grote stad, die we gaan doorkruisen op weg naar Santiago. De stad is genoemd naar de brug over de rivier "Rio Sil". Deze brug is met ijzer versterkt en dat gaf de oorspronkelijke nederzetting de naam "Pons Ferrata", brug van ijzer.Na 1178 begonnen de Tempelridders met de uitbreiding van de nederzetting. Onder andere door de bouw van het gigantische kasteel met een oppervlakte van 8000 m2.

Morgen wacht de wandeling naar Villafranca del Bierzo door de wijnvelden van Bierzo.

These boots are made for walking
and that is just what they do.
And at the end of the day
I put them under my bed.

Nancy en Rien.

Het verslag is weer van goede orde en de mooie plaatjes maken dit helemaal compleet. Wij wachten weer op het nieuwe bericht uit jullie pelgrimage. Groetjes van Martin en Annemarie,

Martin. 2022-05-05 19:37:50

Kijk nooit naar een ander , jullie doen het prima , hartstikke knap . Ga nu zelf even een week naar Zwitserse Alpen . Heel veel succes de komende tijd !

Petra 2022-05-05 19:44:11

Wat goed dat jullie nadenken over de route en n goede keus hebt gemaakt!!! Wel typisch dat de etenstijden niet echt op de pelgrims gericht zijn Maar ja je kunt niet alles hebben toch? Nog ff doorbikkelen dan maar Fijne dag morgen!

Jaqui 2022-05-05 19:50:06

Leuk om jullie verslagen te lezen! en ja als je inmiddels bekend bent met t gebied, kun je makkelijker de juiste keuzes maken! je hebt in ieder geval vergelijkingsmateriaal. wel tof dat het santiagovirus jullie zo te pakken heeft. kennelijk vinden jullie iets wat steeds maar blijft trekken. en je zult datzelfde 'iets' tijdens de tocht ook wel eens vervloeken.. ik blijf jullie verhalen lezen. het is gewoon best bijzonder!

Toos Romme 2022-05-05 20:03:37

Wat een mooie omgeving zijn jullie door gekomen en je weinig km loopt heb je ook de tijd om foto's te maken En wat fijn eige kamer met douche en toilet Smakelijk eten

Karin 2022-05-05 20:18:47

de een loopt 4o km per dag en de ander 17 of 20. maakt niet uit. tenslotte komen jullie allemaal op de goede bestemming. hartstikke knap. loop ze morgen.

corrie groenhuis 2022-05-05 22:27:32

Mooi dat jullie zo aan het genieten zijn , al zijn het minder km jullie zijn er wel van aan het genieten ! Bij jullie ook nog eens mooi weer , anders dan bij ons in Italië ! Wij wandelen pas als het weer droog word ! Groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2022-05-06 01:20:56

Dat hebben jullie goed gedaan om voor de weg te kiezen, want op de foto's te zien is de omgeving prachtig. Het weer is mooi maar misschien iets te warm. Veel wandelplezier . Groetjes Ria

Ria 2022-05-06 08:09:30

Mooie foto's, toppertjes👍🌞

Marca 2022-05-06 19:51:11

Hallo Rien en Jo, Jullie maken wel goede keuze door van te voren al over na denken welke route je neemt. Wederom hele mooie foto`s zeg. die gebouwen en de bergen prachtig gewoon. Jullie doen het heel goed zo. Wandel morgen met plezier en weer gezond op. Groeten Elianne en Jan.