Santa Marina

Spanje, O Xallas

We stonden te twijfelen vanmorgen. Regencape aan of toch maar niet. Gelukkig (achteraf) hebben we besloten om ze toch maar op te bergen in de hoop ze niet meer nodig te hebben. En die hoop is uit gekomen. Sterker nog, na een uur lopen konden zelfs de jasjes uit en verder lopen met blote armpjes en beentjes. We zagen de jaloerse blikken van de pelgrims, die nog steeds met regencape aan liepen, maar even later besloten om toch alles maar op te bergen. De zon ging zelfs schijnen na de middag.
Onderweg in een restaurantje zagen we dat de temperaturen alleen maar gaan oplopen tot boven de 30 graden zaterdag a.s. maar dan zitten we aan de zee in Finisterra. Dus alle regenkleding kan verder onder in de rugzakken blijven. We hebben we ze niet meer nodig.

Vandaag 21 kilometer gelopen onder ideale omstandigheden. 17 tot 18 graden, aanvankelijk in de bossen, later meer in het open veld. In het begin over bospaadjes, later vaker langs de weg over boerenveldweggetjes, waarbij we af en toe werden gepasseerd door een mestwagen. Dan maar even de neus dicht om even later de heerlijke geuren van de velden en bomen op te snuiven.

We stonden te kijken van hoeveel pelgrims er toch nog doorlopen naar Finisterra en/of Muxia. Ook bekenden van ons, zoals de Duitse dames, die we voor Santiago al diverse malen mochten ontmoeten en nu ook op weg zijn naar Finisterra. Wij moesten echter wel afscheid van hun nemen omdat zij vrijdag daar al aankomen en wij pas zaterdag. Zij lopen nu door naar Lago, 8 km voorbij onze slaapplaats Santa Marina.

In Logrosa, waar wij de vorige nacht sliepen, hebben we kennis gemaakt met een ouder Duits stel, die wij al regelmatig zijn tegengekomen, een Amerikaans stel, dat aanvankelijk erg stil was, maar uiteindelijk tijdens de maaltijd toch spraakzamer werd en een Oostenrijkse die samen met een Duitse op terugweg was naar Santiago. Bij diverse glaasjes wijn werd de stemming steeds losser tot het tijd werd om naar bed te gaan. Door de wijn was Rien in bed meteen vertrokken en bij Jo duurde het ook niet lang meer.

Morgen wacht een kortere etappe naar Logoso van 17,5 km met weinig hoogteverschillen en zo bouwen onze camino rustig af naar zaterdag, want dan is het gedaan met lopen en blijven onze wandelschoenen achter in Finisterra, want ze zijn versleten. Vroeger was het de gewoonte om daar de wandelkleding te verbranden, maar dat mag niet meer. En wat niet mag, doen wij ook niet, ha, ha. Wie helpt ons aan lucifers?

Wij zijn hier in een albergue met stapelbedden, maar voorlopig zijn we hier nog met z'n drieeen om half zes. Zelfs de herbergier maakt een verveelde indruk. We weten niet waar alle pelgrims, die we onderweg tegen kwamen naar toe zijn, misschien hebben zij haast om in Finisterra te komen. Wij niet. Het gaat straks een probleem worden om afscheid te nemen van het wandelen. Maar zover zijn we nog niet. En nu weer op naar het pelgrimsmenu en daarna wacht het bedje.

Fijn dat het nog droog werd en het zonnetje door kwam.Hang je Julie schoenen aan de wilgen of in het vuilnis dat is wel trist Maar ik zal me kleding ook net verbranden Smakelijk eten en een rustige nacht rust

Karin. 2022-05-18 18:41:04

Wat leuk om regelmatig pelgrims tegen te komen die je dan later weer tegen komt. Het zal wel afkicken zijn maar jullie nemen wel prachtige herinneren mee naar huis. Voor morgen veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-05-18 19:32:48

Lieve pelgrims, het is weer een prachtige wandeling geworden en in Logrosa nader kennis gemaakt met andere pelgrims; en dat is het leuke van een dergelijke voettocht. Geweldig allemaal! Een smakelijk pelgrimsmenu en dan.........................Lekker naar bedje, welterusten. Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-05-18 19:46:26

Dus je bestemming is weer bereikt , en nu nog een wandelingetje achteraan. Weer heel leuke foto's

Van Steensel Jeannine en Jan 2022-05-18 20:54:17

Ja prachtig verhaal weer ...ja ik geloof ook wel na 8 weken dat je hijmwee heb...maar dan ga je de weekende.s lopen het pietepad of zo...savonds lekker in je eigen bedje🚶‍♂️🚶‍♀️📸mooie foto.s weer wat een mooie...trip hebben jullie gemaakt....straks weer een mooi boek 📚waar je elke dag van kan genieten...wens je nog paar mooie dagen toe...en geniet er nog van...Bon Camino💖🚶‍♂️🚶‍♀️

Paulien de Bruijn 2022-05-18 22:00:36

Hallo Rien en Jo, Weer een heel mooi verslag. gelukkig voor jullie dat het ging op houden met regenen zodat de regen cape onder in de rugtas kan. ik geloof het best wel dat jullie heimwee zullen krijgen van de mooie wandelingen die jullie hebben gemaakt. Maar er zijn vast hier ook nog wandelingen die jullie nog kunnen doen. En het nieuwe boek komt er ook weer aan. geniet van de dagen die nog voor jullie liggen. veel wandel plezier. en tot morgen. gr Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-18 22:56:10

Wederom een mooi verslag ! Mooie temperatuur voor jullie wandeling , en gelukkig droog ! Jullie lopen mooie afstanden , zodat je toch wat meer aan het genieten bent ! Ook voor de komende dagen nog veel wandel plezier ! Gr. Toon en Marijo