Teleurstelling en vreugde

Spanje, Triacastela

Laten we bij het begin beginnen. Gisteravond kreeg ik Jo aan de telefoon met de teleurstellende mededeling, dat haar vriendin wegens familieomstandigheden niet mee kan naar Santiago de Compostela.
En zoals eerder vermeld durft Jo de reis niet alleen aan. Dus geen weerzien in Santiago, maar thuis.

Teleurstellend was ook het weer vandaag. De gehele dag in de regen gelopen, zodat ik van de ongetwijfeld mooie omgeving niets heb kunnen zien. Ik heb waarschijnlijk iets verkeerds gedaan bij Hem daarboven, want iedere keer als ik zou mogen genieten van het uitzicht in de bergen, komt het met bakken naar beneden. Dat was zo bij Cruz de Ferro en nu we de Alto do Poio over gaan weer zo. De temperatuur valt wel mee, maar je loopt toch de gehele dag met je regenkleding aan en je kunt nergens op een bankje zitten. Dus verplicht eten en drinken in de plaatselijke bar/restaurants.

Jullie hebben goed geduimd voor mij, want ik ben vandaag en ook gisteren schadevrij de bergen over gekomen. Vooral de klim naar de Alto do Poio was zwaar en ik kwam doodmoe op deze berg aan. Al die dagen lopen gaat toch in je benen en je lijf zitten. Daarentegen de afdaling viel weer mee, al was het wel geconcentreerd blijven kijken, want door de regen was alles erg glibberig geworden. De rest van de tocht naar Santiago ziet er eenvoudig uit, dus het ergste leed is geleden. Ik ben blij en trots dat ik de laatste twee dagen zonder problemen ben doorgekomen. En het heeft mij weer een paar tranen gekost.

Gisteravond lekker gegeten in het restaurant bij de herberg. Russische salade vooraf, gekookte ribbetjes met slappe friet en een Santiago - taartje na. Vanmorgen een ontbijt zoals bijna elke morgen.
Americain cafe, zuma de Naranja, toast met boter en jam. En dan later op de dag Café met Tortilla.
Vannacht niet best geslapen. Een Canadese vrouw lag ongelofelijk te snurken. Zelfs mijn prima oordoppen waren hier niet tegen bestand. Wat ging dat mens tekeer.

Misschien morgen en anders overmorgen kom ik in Sarria. Bijna alle pelgrims, die nu onderweg zijn, vrezen deze laatste 117 kilometers. Niet omdat ze moeilijk zijn, maar omdat men een grote toeloop krijgt van pelgrims, die deze laatste 100 kilometers lopen om een Compostela (getuigschrift dat je de tocht hebt gelopen) te verkrijgen.
En deze pelgrims bezetten straks onze slaapplaatsen. Eigenwijs als ik ben, weiger ik vooraf te reserveren. Desnoods maar in een hotel, maar een slaapplaats zal ik vinden zonder reservering.
Misschien dat de weervoorspellingen deze pelgrims afschrikt, want ze zijn niet best.

Nu samen met Ida uit Schagen, die in Haarlem is gestart met de fiets in een stapelbed en samen uit eten. In tegenstelling tot mijn persoontje had zij het verschrikkelijk koud. Wat wil je met 600 meter afdaling op de fiets. Uiteraard ben ik haar morgen weer kwijt, maar vanavond heb ik in ieder geval een gesprekspartner.
En wat er morgen gebeurd, zien we dan wel weer. Ik hoop nog steeds mijn meisje weer te mogen omhelzen in Santiago en niet in Etten-Leur.

Un abrazo do Rien.

Rien dat was wel een ietwat triest hoogtepunt zo te zien op de foto. Ik ben bang dat het Spaanse weer zich hier ophoudt. Het is heet, vies klef heet. Ik heb t er Spaans benauwd van. En je kunt amper iets doen, je wordt zo lam als een tak. Overal waaiers of airco aan om t draaglijk te houden. Drinkfontein voor de poezen aangeschaft,die hebben t ook niet best nu. En nu dreigt onweer in de verte. Ik hoop dat jij beter weer krijgt en rustig richting Santiago kunt gaan zonder verdere strubbelingen. Wij puffen door....

Jaqui 2018-05-29 18:04:44

Geen leuk nieuws dat Jo nu niet kan komen, maar misschien vind ze tot zaterdag nog een vrijwillige reisgezel, zodat ze de reis toch nog kan maken. Niet te vroeg juichen wat bergen betreft. Terrein is tot in Santiago nog vrij veel geaccidenteerd. Dus bereid je nog maar voor op enkele verassingen. Veel succes met de laatste loodjes.

Ivonne N. 2018-05-29 18:13:32

Rien je doet het geweldig ondanks de regen. N en wat er ook gebeurd wij houden jo wel voor je in de gaten.nog even de moed er in houden . Santiago is nu niet al te ver meer. Wij zien je bericht morgen weer tegemoet. eet en slaap straks goed. Tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-29 19:03:50

Wat een barre tocht Rien , en denk in je hart dat je Jo in je armen kan sluiten , ook ik had er deze keer graag bij geweest helaas m.n knie zegt dat ik dit niet kan en moet doen , hoop dat jee nog een paar mooie dagen krijgt om je doel te bereiken , Santiago, eten ziet er goed uit , op die slappe frieten na , wens je nog een fijne nacht en morgen weer fit je wandeling maken , groetjes van mij ,hasta mananax

Paulien de Bruijn 2018-05-29 20:49:06

Pfffff wat een dag, wij leven met julie mee! Nog even volhouden hoor, dikke kus 💋

Gridje 2018-05-29 20:56:19

Wat een tegenvaller dat Jo je niet kan ophalen En wat een regen zeg dat valt ook niet mee ,wel moed houden Pelgrim zijn gaat niet over rozen ,maar je verdiend een stand beeld je bent een kanjer

Karin 2018-05-29 21:22:09

Hoi Rien, Ja dat is inderdaad een tegenvaller dat Jo jou niet kan op halen. We hebben zeker goed geduimd voor jou. Je hebt de klim gehaald. Juich maar niet te vroeg want wie weet komen er nog een paar bergen die je moet beklimmen. Een Pelgrim zijn gaat nou eenmaal niet over rozen Rien. Je bent een geweldig en goed bezig. Het ga je goed Wandel met veel plezier. We zitten hier ook met onweer en regen. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-29 23:16:25

Hoi Rien! Je schiet lekker op ondanks het mindere weer🌧Wat jammer dat Jo niet in Santiago kan zijn. We genieten nog steeds van je grote avontuur en verbazen ons over je energie om toch steeds weer een verslag te typen na de wandeling.Inmiddels zijn wij vertrokken richting noord Portugal en komen vandaag waarschijnlijk in Santander aan . Toi toi toi! Groeten Richard en Monique

Richard en Monique 2018-05-30 06:27:30

Hoi Rien Laat de moed niet zakken nu Jo niet komt ,dat zijn nu juist de dingen waar je mee om moet gaan .je bent goed bezig ,kop op je bent er bijna . GROETJES TOOS

Toos voetee 2018-05-30 08:09:07

Hoi Rien Hopelijk staat er nog een vrijwilliger op om met jou meisje naar Santiago te gaan 🤗 Je doet het goed, sucses Rien we houden je in de gaten 👞👞

Hans&Addy 2018-05-30 09:45:58

Wat een pech voor jou maar ook voor Jo. Zij zou toch ook graag in Santiago willen komen. Leuk dat je weer eens een foto van jezelf stuurde. Je lijkt een beetje op de pelgrim in de regen. Rien houdt vol. je weet het he, de laatste loodjes... Je kunt het . Groetjes Corrie Groenhuis