Sneeuw

Frankrijk, Saint-Michel

Na het ontbijt vanmorgen vroeg Francaise Valerie uit Marseille of zij met ons mee mocht lopen. Verteld dat wij niet zo snel lopen, maar dat was voor haar geen probleem. Omdat we pas om 14.30 uur terecht kunnen in de alberque waar we nu slapen, zijn we om 10.30 uur vertrokken vanuit albergue Beilari. Dit is Baskisch voor pelgrim. Eerst het stadje bezocht en in de kerk nog een kaarsje aangestoken voor de goede afloop. Nu zijn we in de alberque Borda, waar we de zeer gastvrije Laurent mochten ontmoeten. Hij verzorgde ons met een glas warme koffie, dat zeer welkom was.
Ondanks dat het zonnetje lekker scheen, ligt hier toch nog volop sneeuw. Dit geeft wel prachtige vergezichten. Het lijkt Oostenrijk wel in de winter. Probleem is wel, dat we morgen niet onze weg hier kunnen vervolgen om via de route Napoleon de bergen over te gaan. Daarom heeft Laurent voor morgenochtend een taxi geregeld, die ons dan naar Valcarlos brengt. Van daar uit gaan we over de weg verder te voet naar het klooster van Roncevalles. Ongeveer 13 a 14 kilometer.

We zijn vanmorgen vertrokken met twee jasjes, extra mouwtjes en handschoentjes aan. Maar halverwege begonnen we zo hard te zweten, dat uiteindelijk slechts een jasje aan bleef. Constant bergop.

Waarschijnlijk door de corona, die Jo onlangs heeft opgelopen, kreeg zij het onderweg wat moeilijker, maar gelukkig ontmoetten wij een Nederlandse dame, die ook niet zo snel ging. Daarom liepen zij samen verder naar boven, zodat Rien zijn eigen tempo kon blijven lopen samen met Valerie. In Orisson even gepauzeerd om daarna de laatste toch wel steile kilometer af te leggen naar Borda.

Na een heerlijke douche en de baardhaartjes van Rien verwijderd, lekker buiten gezeten.
Natuurlijk is het weer te koud voor kouwkleum Rien. Dus hij naar binnen en Jo nog nagenieten van de zonnestralen en de berglucht. (zie foto). Rien lekker op bed gaan liggen en het verslag verder afmaken. En dan maar wachten op het avondeten om 19.00 uur.
Maar zo lang laat ik jullie niet wachten op het verslag en de foto's want het kan weer wel eens een latertje worden met tafelen en een babbeltje na. Ook hier is er weer een gezellige groep met pelgrims net als in SJPDP. Hier waren diverse nationaliteiten vertegenwoordigd, zoals een Pool, een Zwitser, een Canadese, een Francaise en vier Nederlanders.
En morgen: morgen starten we dus met lopen in Valcarlos, na hier te hebben ontbeten. In Valcarlos proberen we dan een lunch te scoren. Tot morgen.

In elke wandeling met de natuur,
krijg je veel meer dan je verwacht.

John Muir.

Alweer een prachtig verhaal met mooie foto’s van jullie camino tocht. Petje af. Geniet van de tocht en de natuur.

Frans Witteveen 2022-04-05 17:25:23

☃️🌞dus als ik het goed begrijp,hebben jullie alles gehad vandaag sneeuw en🌞ja inderdaad,de natuur verrast je altijd zeker daar , nou geniet ze nog...en eet smakelijk vanavond , met al die bijzondere nationaliteiten...Bon nuit...en voor morgen bon camino💞

Paulien de Bruijn 2022-04-05 17:41:06

Heel veel succes en ik lees je verslagjes met plezier

Paul dagbesteding de tuingroep 2022-04-05 17:45:00

Wow! Wat een mooie foto’s zeg! Doe het rustig aan en neem de tijd om te genieten! Goede reis morgen

Jaqui 2022-04-05 18:09:53

Nu alweer een prachtig reisverslag en dito foto's ! Het blijft toch interessant jullie verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Smakelijk eten en welterusten.

Annemarie Kruger en Martin Albers Spierings. 2022-04-05 18:16:09

Wat een prachtige foto's ,een mooie omgeving Fijne avond vanavond en morgen De ene voet voor de andere voet en ik loop 👣👣

Karin 2022-04-05 18:29:30

Hallo Rien en Jo, wat een mooi verhaal en erg mooie foto`s zeg. prachtige omgeving ja echt vakantie gevoel krijg je er van. Geniet er van eet smakelijk en fijne avond. groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-04-05 19:49:56

Wat een mooie natuur foto's . Als ik jullie verhaal lees dan genieten jullie wel 2 keer in de bergen. Rien en Jo ik geniet met jullie mee. En gaat dat goed met al die andere lui van andere landen.

Jan Bulkmans 2022-04-05 20:09:48

Jo, Rien Veel wandelplezier en een goede tocht ondanks de slechte weersverwachtingen. Jullie waren mij er tussen uit gepiept, ben week lang ivm ziekte onder zeil geweest, nu gelukkig iets beter. Nog bedankt voor de mooie bos bloemen, hij staat er nog stees prachtig bij. Groetjes

Ivonne 2022-04-05 21:02:27

Weer een geweldig verslag en natuurlijk de prachtige foto,s Zo kan ik ook nog een beetje cultuur opsnuiven . Groetjes, Ria

Ria 2022-04-05 21:23:58

Het gaat weer een mooi avontuur worden.

Marca 2022-04-06 05:38:27

Het begin is gemaakt en het ziet er weer mooi uit!

Corry Kleemans 2022-04-06 08:53:45

Wat leuk om jullie zo te volgen! Geniet van de omgeving en alles daaromheen. Jullie kunnen dit!

Raymond en Silvia 2022-04-06 09:17:01

Borda een tussenstop na Orisson? iets nieuw?

Daniel en Brigitte 2022-04-12 18:22:38

Wat een verrassing was dit voor ons , dat jullie weer aan de wandel zijn ! Enkele weken voor jullie vertrokken Jo nog gesproken dat zei Corona heeft gehad ! Ja dan verwacht je niet dat jullie weer aan zo’n tocht beginnen ! Wel een beetje laat met een reactie maar ga al jullie verslagen lezen ! Gr.Toon en Marijo