Aanloop

Spanje, Vega de Valcarce

Godallemachtig! Wat was het koud vanmorgen om 06.30 uur toen de deur openging
Iemand had besloten om op dat tijdstip te vertrekken terwijl wij nog lekker onder de dekens lagen. De koude wind zorgde er voor dat wij nog dieper onder de dekens kropen tot 07.00 uur, toen het tijd werd om op te staan. We wisten dus dat het koud zou zijn buiten, maar we wisten ook dat de temperatuur op zou lopen tot tegen de dertig graden.
Dy-hearts, die we zijn, toch maar het rokje en korte broek aan, maar ook een jasje. Het jasje kon later in de ochtend uit, maar de beentjes voelden in de ochtend wel koud aan.

Verwonderlijk dat de temperatuurverschillen zo enorm groot kunnen zijn. Van 3 graden in de ochtend naar 30 graden in de middag. In Nederland is zoiets ondenkbaar.

Blijft de vraag, wat we morgenochtend moeten doen, als we klimmen van 627 meter hoogte naar 1306 meter hoogte. Maar dat is het probleem voor morgen. Morgen wordt het voor ons de Koninginnerit, zoals ze dat in de Tour de France noemen. Bergop om uiteindelijk 22 kilometer verderop in Fonfria aan te komen. Het gaat pittig worden.

Gisteravond op 50 meter van onze slaapplaats paella en spagetti gegeten. Natuurlijk was het bord met spaghetti voor Jo weer teveel en bovendien snel afgekoeld. Dus na paella was de rest van Jo 's spaghetti ook nog aan Rien besteed. Hij moet er nog van groeien.

Onderweg hoopten wij na anderhalf uur lopen koffie te kunnen scoren, maar helaas de tent was dicht. Dus nog maar een uurtje er bij en daar uiteindelijk koffie met koek op een voor ons bekende plaats. Hier hebben we met Marco in 2019 geslapen.

Nog een uur lopen voor de lunch, bocadilla kaas en bocadilla tortilla met cola en jus d'orange.
Het wandelen vandaag ging prima over niet al te moeilijk terrein. Ook hier weer een keuze moeten maken: langs de weg over een fiets/voetpad of bergop met mooiere uitzichten. Gezien het programma morgen gekozen voor het fiets/voetpad. Wel langs de rivier Rio Valcarce, wat uiteindelijk ook mooie uitzichten gaf.

In Vega de Valcarce hebben we eindelijk een kapelletje gevonden, dat open was om een kaarsje op te steken. Iets dat wij al lang wilden doen voor onze wandelvriend in Roosendaal, maar nu pas lukte dat. Ook langs deze weg veel beterschap Harrie.

Uiteindelijk aangeland in Las Herrerias. Hier wacht ons een pelgrimsmenu en daarna ons bedje in de kamer voor ons twee.

De camino is niet alleen een weg die je loopt,
het is ook een gebeuren, dat je hart raakt.

Rien van H.

wederom mooie foto's.

Van Steensel Jeannine en Jan 2022-05-07 19:53:11

Wat en temperatuur verschil maar lekker voor de nacht want als die warmte blijft hangen slaap je ook niet .jullie al weer mooie kilometers achter de rug .ik zie vaak spaghetti op het menu ben je dat nog niet tegen geten Jo .morgen jullie Koningsrit veel succes

Karin 2022-05-07 19:58:56

Weer een mooi verhaal Rien Hier gaat het volgende week ook richting 25 Gr en misschien nog meer, helaas is het ontzettend droog , Jammer voor de tuinders onder ons waaronder ik zelf. Dus zo nu en dan de tuinslang gebruiken, met mate weliswaar. Maar voor jullie heel fijn een aangename temperatuur. Fijne voorzetting van jullie reis 👍

Addy 2022-05-07 20:01:07

📸mooie foto.s weer...blij dat het goed gaat met jullie...jullie moeten wel veel doen voor ☕️🍪koffie en koek...hier staat een grote🎂moederdag taart in de koelkast...ik denk aan je Jo morgen...een hele mooie klim morgen..en 😴😴slaap lekker voor straks en morgen fit⛰️die berg op suc 6💖🚶‍♂️🚶‍♀️👍

Paulien de Bruijn 2022-05-07 20:24:25

Dat zijn zeker fikse temperatuurverschillen zeg! Hier blijft het mooi weer al zou n fikse bui meer dan welkom zijn want het is gortdroog en dat ziet er niet best uit voor de boeren Voorlopig hoge temperaturen en geen regen Maar het is zeker genieten zo Morgen sterkte met jullie ‘koninginne-etappe’ Het eind komt in zicht

Jaqui 2022-05-07 20:36:17

Het is weer een verslag om te pruimen het is te mooi om zonder antwoord te laten lopen. Geweldig wat jullie allemaal beleven, Wij wachten vol spanning op nieuwe berichten morgen. Succes Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-07 20:58:18

Van koud naar warm, wat een temperatuurverschil, maar jullie kunnen het aan. Goed bezig hoor

Marca 2022-05-08 05:41:00

fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat knap wat jullie presteren.Nog heel veel wandelplezier .Hou vol!!

tonnie van gastel 2022-05-08 08:01:02

Hallo Rien en Jo, Wat een verschil van temratuur. eerst koud en later weer warm. als het s`morgens al warm is dan is het al niet zo fris meer en de dag moet nog beginnen. Mooi zeg wat jullie allemaal beleven. Hier blijft het droog wel zaterdag heeft het een klein buitje geregend. niet prettig voor de boeren en tuinders. jullie houden het verder goed vol. wandel ze met plezier. groeten Elianne en Jan,