Zuster Jo

Spanje, Chozas de Abajo

Omdat er weer een twintiger op het programma stond vandaag, liep de wekker vanochtend om 06.30 uur af. En dan om 07.30 uur naar buiten op zoek naar een adres om te ontbijten. En dat was schrikken op het moment dat we buiten kwamen. Een gure wind in het gezicht en een thermometer bij een drogist gaf vier graden boven nul aan. Gelukkig hadden we onze dikke jas aangetrokken, alsof we het voorgevoel hadden dat we die nodig zouden hebben. Rien nog even gedacht om de handschoenen aan te trekken, maar doorgebeten. Dapper he. Jo heeft helemaal niet getaand naar handschoenen. Nog dapperder.

Over Jo gesproken.
Gisteren zagen we een Zweedse, die samen met haar man de camino loopt, strompelen. Dat hadden we al eerder gezien bij haar, maar het leek alleen maar erger te worden. Dus gevraagd waar de pijn zat en de tape, die wij bij ons hadden, aangeboden. Zij maakte hier dankbaar gebruik van en zuster Jo heeft haar enkel ingetaped, zoals zij eerder bij een Amerikaan heeft gedaan. Van de Zweden kreeg ze te horen dat deze man er baat bij heeft gehad en dat de tape er na vijf dagen af ging en hij weer zijn weg kon vervolgen. Het vulde ons met trots dat wij pelgrims op deze manier kunnen helpen. Later op de avond zagen wij de Zweden terug op het terras en hoorden wij dat het beter ging met haar. Zij namen vandaag een rustdag en hij gaat morgen weer lopen en zij neemt dan een taxi naar de volgende slaapplaats. We gaan ongetwijfeld nog horen hoe het verder met haar gaat. Jo is inmiddels berucht geworden om haar hulp bij mensen, die baat hebben bij haar tape-verband.

Na opstart problemen door weer een mindere nacht, in overigens een perfecte albergue,
moesten we Leon door. Na een half uur lopen konden wij ons ontbijt nuttigen met een glas warme thee, een zoete lekkernij en een bocadillo (broodje) voor onderweg. Dan duurt het nog anderhalf uur voor je de eindeloze stad uit bent. En dan wacht de koffie in Virgin del Camino in een bar met ook nog eens veel herrie en takkenmuziek.
Enfin, dan eindelijk op weg en hemel zij dank: de stilte. Een heerlijk rustige landweg en later een zandpad door een prachtig landschap vol stilte alleen verstoord door een kwetterende Amerikaanse, die ons voorbij liep. Vergezeld door een man, die deed alsof hij geanimeerd luisterde. Gelukkig konden we even later weer genieten van de stilte van het landschap. Het enige geluid dat goed te horen was, was de wind. Die was stevig, getuige het telefoongesprek dat Jo had met een goede vriendin, die Jo nauwelijks kon verstaan.

Moe, maar voldaan komen we dan aan in een albergue, waar wij een tweepersoons kamer hadden geboekt. Ook hier de maaltijd genuttigd. Soep met een vegetarische paella en een apart dessert na. Flensje met jam en slagroom overgoten met chocoladesaus. Aan tafel heerlijk geconverseerd met Amerikanen en een Italiaan.

Morgen een korte etappe van slechts 14 km naar Hospital de Orbigo. Dus heerlijk uitslapen en fris en vrolijk weer op.

Zolang het doel dat je voor ogen hebt goed is,
heb je niet gefaald.

Lucas.

Het gaat goed Rien en Jo. Ondanks dat het weer vandaag minder was hebben jullie het echt getroffen. Fijn dat Jo onderweg andere pelgrims kan helpen. Als iedere stap die je doet pijnlijk is, is het loopplezier gauw verdwenen. Gelukkig gaat dat bij jullie goed. Nog fijne loopdagen. Groetjes Ludo en Carla

Ludo en Carla 2021-10-04 21:13:35

Goed bezig zuster Jo😷👌nou ik hoorde alleen maar storm🤣nee hoor effe lekker gebuurt...🤣👌mooie pelgrimmetjes...heb veel respect voor jullie,van kroegje naar kroegje om ☕🎂koffie en taartje te score...als je over 3weken thuis bent...loop je zo naar bakker Bart voor heerlijke broodjes...effe doorbijten hoop niet dat je al te slecht weer gaat krijgen niet leuk...een fijne nacht en hasta manana💖

Paulien 2021-10-04 21:17:07

Dat zullen we niet vergeten: zuster Jo! Prima hoor! Even een grapje. (Er is vast nog wel plekje op de zusterpost in het Amphia.........) Maar nu zonder gekheid, We zijn heel trots op jou en natuurlijk ook op Rien! Jullie doen het geweldig. Dank voor dit prachtige verslag.

Martin en Annemarie 2021-10-04 21:23:24

Weer een prachtig verslag en weer goed hulp geboden dank je wel jo. Het ga jullie goed. Annhemarie en Marti8n

Martin 2021-10-04 21:28:08

Hallo Jo en Rien Nog steeds op weg zo knap respect mag En Jo heeft haar roeping gemist en fijn dat ze zoveel mensen weer aan lopen krijg Ik wens jullie goede nacht rust

Karin 2021-10-04 21:38:55

Wat fijn, dat Jo al paar mensen heeft kunnen helpen met de tape. Lekker slapen voor straks en morgen weer een mooie wandeling. Groetjes

Ans 2021-10-04 21:46:04

Wat een super vakantie !!!! Nooit ontbijtje maken , geen lunch maken, niet koken dit is echt vakantie . En dan nog dingen doen wat je hobby is (Wandelen ). Geniet er van

Toos D. 2021-10-04 22:19:26

Het gaat jullie weer lukken en fijn dat je iemand kunt helpen.Goed bezig hoor Jo.Hier is het ook echt herfst.De vehalen zijn leuk om te lezen.ik zou zeggen ga zo door.lieve groetjes

Corry Kleemans 2021-10-05 08:01:40

Wat gaan jullie goed zeg,petje af hoor🥾🥾

Toos voetee 2021-10-05 08:19:46

Wat een uitgebreid verslag, knap zoals jullie het doen.

Marca 2021-10-05 12:19:41

je moet oppassen Rien dat ze Jo niet houden in Hospital de Obrigo. dan zou je zelf haar hulp moeten missen. Gaat goed met jullie. lekker doorstappen dus

corrie gr 2021-10-05 13:53:11

hoi Rien en jo, Zoals ik het hoor was de wind heel guur. dapper hoor dat jullie er door heel hebben gelopen. En zuster jo doet het goed met haar EHBO. fijn dat jullie andere mensen kunnen helpen. Ga zo door zou ik zeggen. gr Elianne en jan

Elianne en Jan 2021-10-05 21:33:05

Jo en Rien , heb even van meerdere dagen jullie verslagen gelezen en foto’s bekeken , fijn dat het jullie zo goed gaat met de wandeltocht ! Is het trainen niet voor niets geweest Jo en Rien ! Genieten van jullie verhalen , positief dat Jo ook andere kan helpen met intapen ! Groetjes uit een regenachtig Etten-Leur , Toon en Marijo