De Franse keuken

Frankrijk, Anglure

Allereerst het weerpraatje van Rien de pelgrim.
Temperatuur 10 graden gekelderd. Dus nog steeds heerlijk wandelweer, maar dan met de jas aan. Vandaag geen bruine armen, maar die waren al genoeg gekleurd. De weersverwachting: volgens de krant morgen dezelfde temperaturen, volgens mevrouw Finot, mijn gastvrouw voor vandaag, morgen weer warm. Afwachten maar. De komende dagen blijft het droog, dus ik geniet er nu al van.

Dan de Franse keuken.
Toch al mijn favoriete keuken, en mijn verwachtingen werden gisteren weer eens overtroffen. Voor een pelgrims menu likte ik gisterenavond mijn vingers af. Een heerlijke salade met reepjes ham en kaas overgoten met een heerlijke dressing. Daarna de meest malse biefstuk, die je maar voor kunt stellen met een voortreffelijke jus er bij en gebakken aardappeltjes. Dan een mooi stuk gebak met slagroom. Trouwens op gebak zijn ze hier dol. En tenslotte nog een kop koffie. Dit alles ging gepaard met een glas lekkere rode wijn.
Toekomstige pelgrims: kom je in Sezanne, laat je verwennen in hotel "La Croix d'Or" tegen een wel zeer schappelijke prijs met een heel nette bediening.
Bovendien kun je lekker relaxen in een ligbad. Wat wil je nog meer.

Vanmorgen om 08.30 uur vertrokken naar Anglure, maar eerst nog even naar de apotheek. Na een blaartje (de eerste in mijn wandelloopbaan) aan mijn enkel probeer ik iets anders dan een blarenpleister of gewone pleister. De blarenpleisters, die ik bij me had heb ik weggegooid. Ze bleven steeds aan mijn sokken plakken en bij het uitdoen trok ik de vellen er af.
Wilde het apothekersmeisje me weer blarenpleisters aansmeren. Keek verbaasd toen ik beslist: non, non, zei. Toch maar iets anders aangeschaft. Cicatryl, wat het ook mag zijn. We zien wel.
Daarna bij de bakker wat broodjes en cola ingeslagen en op pad.

Makkie vandaag. De hele dag langs een oude spoorbaan, die niet meer wordt gebruikt. Dus geen klimmen en dalen vandaag, maar alles mooi vlak. Onderweg deze keer wel een restaurant aangedaan voor een bak koffie. Hij maakte reclame voor Amstel bier, dus ik dacht het zal vroeger wel een Hollander zijn geweest. Dus ik begin in het Nederlands, staat de beste man met zijn oren te klapperen. Dus toch maar over in het Frans. Hij had niets met Nederland. Hij kende alleen Geert Wilders.

Dan nog een prangende vraag.
Je komt hier in elk dorp en stad de naam: rue de Moulin of rue des Moulins tegen. In mijn woordenboek betekent Moulin molen.
Echter ik ben nog geen molen tegengekomen. Is er nog een andere betekenis voor Moulin? Wie het weet verdient een voetreis naar Santiago de Compostela. Dus reageren maar.

Na een heerlijke douche wacht mij nog een maaltijd bij mijn gastvrouw. Tevens probeert zij onderdak te regelen voor morgen.

Daarna wacht mij mijn bedje.

Tot morgen.

Wederom een top verslag, wat kun je het toch mooi verwoorden!! Tot morgen 😘

Gridje 2017-04-05 18:08:37

Weer een prachtig verhaal! We genieten ervan. Na je avontuur kun je zomaar levenslang correspondent worden bij weekblad De Bode, of misschien zelfs bij BNDeStem. We wensen je nog mooie avonturen, goed weer en lekkere Franse wijn. Over de molens weet ik verder niets. Ik weet wel alles over hotels bijvoorbeeld de gouden leeuw dat stamt af van bedden om te slapen. Les lits on d'or. Een soort verbastering! Zo iets zo het met Molens ook kunnen zijn! Vele groeten van Nellie en Nico.

Nico Korsten 2017-04-05 18:14:00

Wat heerlijk Rien om lekker te eten en een ligbad en bed . Jij heb je beroep gemist,je had schrijver kunnen worden,want jij schrijft zulke mooie verhalen, knap hoor. Veel liefs van Jac en Nanny

Nanny 2017-04-05 18:14:54

Mooi bedje met leuke kroelen

Jo 2017-04-05 18:20:07

Je bent weer geslaagd. Je had een lekker bed en bad en dan nog een lekker ontbijt en nog niet eens zelf klaargemaakt maar zo voor je neergezet. Ik moet het elke dag zelf klaar maken. Jij bent een bofkond. Wandel ze lekker en we lezen het morgen weer fijne dag.

Martin Albers Spierings. 2017-04-05 18:23:19

Hallo Rien. ik sluit me aan bij bovenstaande schrijvers. Je schrijft zo beeldend en gezellig. Lees telkens je mail met plezier. het gaat je nog steeds goed lees ik en het eten lijkt me ook prima. Geniet vanavond van je rust en morgen weer in de benen. Hier is het weer ook stuk frisser, maar tenminste droog. Gauw ONS weggebracht vandaag, prima weer ervoor Het gaat je goed, groetjes

Ans de Kroon 2017-04-05 18:29:16

Hoi Rien ; Een antwoord op je prangende vraag van Moulin = oliemolen koffiemolen korenmolen windmolen baggermolen watermolen wat dacht je van de Moulinex enz enz . Nog een vraag van ons Hoe lang is de Rue de St Jac 'diegene die er morgen over loopt mag hem afmaken Bon Camino Harrie Mannien.

Harrie Mannien 2017-04-05 18:31:51

Rien wat een belevenis prachtige wandelervarigen blijf wel schrijven hoor ik geniet er van

Toos D 2017-04-05 18:32:11

Wat heb je geboft met eten en drinken en slapen Ik hoop voor je dat er veel van deze dagen mogen komen Groetjes👌🍺💋☘️☀️

DLenie v Elteren 2017-04-05 18:35:52

Het gaat goed zo te zien. Door de pleisters met talkpoederin te wrijven voorkom je dat ze gaan plakken. Verder veel succes. Jef Buijs.

jef 2017-04-05 18:46:08

Hoi Rien een reactie op jou foto's foto 1 zijn uitgebloeide lisdodde's oftewel kontenrachelaars voor als je even geen toiletpapier kunt vinden ; foto 3 is bloeiend koolzaad. bedankt voor de goede kwaliteitsbeelden van de foto,s groet van Harrie

Harrie Mannien 2017-04-05 18:57:26

Heerlijk hoe vertel over de maaltijd het water loopt bij mij in de mond ,en was die knuffel op heb bed van jou of van huis Geniet morgen weer van een nieuwe dag en 🌞

Karin 2017-04-05 20:13:49

Rien, een watermolen misschien?

Brigitte en Daniel 2017-04-05 21:14:28

Hoi Rien wat een mooi verhaal door al dat wandelen wordt je ook steeds vrolijker. Je had inderdaad schrijver mogen worden. Een tip, bundel je jou verhalen in een boek dan heb je er een mooi exemplaar van om er op terug te kijken. geweldig dat je het zo doet. hier is het ook maar frisjes hoor. ook vandaag hadden we de jas aan. maar goed Rien dat hindert niet als het maar droog blijft toch. groeten van hier. A-Demain

Elianne en Jan koetsenruijter 2017-04-05 21:32:13

Bij het lezen van jouw verslag, zou ik weer zin krijgen om op de fiets te stappen .....richting Santiago. Succes verder en mooi weer. Groetjes Ivonne

Ivonne 2017-04-05 22:46:47

Hoi Rien, gelukkig kan ik weer mailen. Wat heb je weer een prachtig verslag gemaakt. Je hebt schrijverstalent. En wat is die Franse keuken goed he; ik weet er alles van. En niet alleen in de grotere steden maar juist op het platteland! Je hebt een heerlijk bedje met een leuke knuffel ! Voor morgen een mooie wandeling en beterschap met de blaren. Groetjes!

Annemarie 2017-04-05 23:42:14

Hoi Rien ja vroeger had je een film de moulin rouge , over een huis met gewilde dames maar dat zalje vast niet bedoelen jammer prijs gemist hi hi hi, nou bedje ziet ergezellig uit , ja die blaren he ,ik denk niet dat je dat voor kan blijven je huid is daar erg teer en het lijd nogal wat he, de biefstuk was ook niks mis mee, ja en de franse keuken zeker op het platte land dat is in italie en spanje het zelfde , en wat een gezellig verhaal Rien , je moet als je terug kom een boekje gaan schrijven heb je ook een dag boek waar je elke dag iets in schrijft???nog een fijne reis en groetjes van mij.

Paulien 2017-04-06 09:59:15

goed bezig, leuke verslagen en gezellig leesbaar wat de meeste mensen zeggen een mooi boek van maken .voor je leven lang een mooie herinnering.Blij dat zo goed gaat en die blaar die kun jij ook wel aan liefs Corry