Doel bereikt

Spanje, Astorga

We zijn aangekomen in Astorga. De plaats waar we 2 jaar geleden samen met Marco zijn gestart om naar Santiago de Compostela te lopen. Dat is toen gelukt. Nu waren we gestart in Saint Jean Pied de Port. Het beginpunt van de camino Frances. Dit betekent dat Jo de gehele camino Frances heeft gelopen en dat was van begin af aan het doel van deze onderneming.
De gehele wandeling is zonder veel pijntjes verlopen. Echter er waren te weinig pelgrims en teveel feestvierende jongeren (meestal Spaanse jongeren) onderweg om geheel okselfris elke dag te kunnen lopen. Meestal waren we 's middags als we ergens aankwamen te moe om iets te ondernemen. We vrezen, dat als we dichter bij Santiago gaan komen dit alleen maar erger wordt. Zeker vanaf Sarria, de laatste 100 km.
Daarbij komt ook nog dat het steeds moeilijker wordt om met de afstanden, die wij willen lopen, een rustige slaapplaats te vinden. Vaak moeten we dan te ver lopen of een plaatsje zoeken binnen de 15 km met als gevolg dat je al om 12 uur aankomt. En dan duurt de middag weer erg lang.

Mede daarom hebben we besloten om in Ponferrada te stoppen.
Waarom Ponferrada.
Met behulp van een Nederlands meisje hebben we twee plaatsen in een vliegtuig kunnen boeken vanaf Santiago naar Amsterdam. Dit kon pas op maandag 11 oktober.
Wij hebben geen zin om 4 dagen in Santiago door te brengen, dus blijven we lekker lopen tot zondag naar Ponferrada. Daar pakken we de trein of bus of desnoods een taxi om naar Santiago te gaan.

Nogmaals: ons doel is bereikt en dat van begin af aan onze opzet.

Vanmorgen werden we om 07.00 uur wakker na een niet al te rustige nacht. Een Fransman ging vannacht zeker 3 of 4 keer naar de WC. Misschien prostaatproblemen. We hebben het maar niet gevraagd. Na een ontbijt in een andere lokatie zijn we op pad gegaan om de laatste 17,5 km van ons doel te wandelen. Het weer werkte fantastisch mee met een lekker zonnetje bij een temperatuur van 20 a 21 graden. Zoals het de gehele camino fantastisch mooi weer is geweest met slechts een dag regen op weg naar Burgos en een dag dat we de regencapes enkele uurtjes hebben aangehad.
Wat dat betreft hebben we heel veel geluk gehad in de vier weken dat we nu onderweg zijn. Hopelijk blijft het zo tot in Santiago.

Gisteravond nog lekker gegeten in een restaurant in Hospital de Orbigo. Met koffie na terug naar de schilderijen-albergue, en daar nog een van de mooiste creaties op de gevoelige plaat vastgelegd.
Voor Jo ook nog reistabletjes aangeschaft bij de plaatselijke apotheek voor de eventuele busreis en ook nog de lunch voor vandaag aangeschaft. En toen naar bed.

Of je je haast of langzaam gaat,
de weg voor jou blijft dezelfde.

Chinees spreekwoord.

Echt respect voor jullie. Ik ervaar zelf hoe zwaar het is en jullie lopen maar. Tja die Spanjaarden. Vandaag Cruz de ferro gepasseerd, daar komen jullie nog. Prachtige heilige plek is het. Maar die afdalingen vond ik hels. Dank voor jullie verhalen.

Willem 2021-10-06 18:31:34

nou voor mij een🤠petje af en chapou👌wat jullie weer gepresteerd hebben,en als ik het zo leest niet een van makkelijkste Camino , jullie hebben je doel berijkt, wens jullie nog een paar mooie dagen toe...geniet er nog van🚶‍♀️🚶‍♂️je weet dat er voor jullie een prachtig huis met heerlijk bed staat te wachten wat zullen jullie slapen✈een mooie vlucht terug en tot volgende week💖

paulien 2021-10-06 18:36:43

Hoi pa en ma nog een paar dagen volhouden wij zien elkaar 16 oktober weer

Marco 2021-10-06 18:50:53

Applaus en diepe buiging voor jullie Jullie hebben het maar gedaan en mooi weer en elkaar mooier kan het niet Ette Leur in zicht Een prechtige avond en goede nacht rust

Karin 2021-10-06 18:52:26

Jullie hebben een prachtig r4esultaat geboekt en dat stemt tevreden. Maak er een mooie nacht rust van ga morgen weer met openbaar vervoer naar Santiago de Compostella. Slaap gerust en wij horen weer van jullie. Annemarie en Martin.

Martin. 2021-10-06 19:15:06

Geniet nog van de komende paar dagen, tot volgende week!! 😘

Gridje 2021-10-06 19:24:53

Bedankt voor je reisverslagen en mooie foto's. Tot volgende week in Etten-leur!

Gerda 2021-10-06 19:33:23

Ik heb enorm genoten van jullie prachtige verhalen, dankjulliewel. En nu verder gaan genieten van de prachtige aankomende steden.

Ida Verduin 2021-10-06 19:50:26

Alleen maar RESPECT voor jullie allebei. Ik heb genoten van jullie reisverslagen,mooie foto's en als kers op de taart de afsluitings zin / uitspraak/ gezegde ( geweldig die wijsheden) . Jullie hebben een prachtreis gemaakt. Geniet ervan de komende dagen.

Yolanda Alstede 2021-10-06 19:52:52

heel goed gedaan jo en rien nog veel ple zier tot volgende week groetjes💪💪🌹🌹

tonnie van gastel 2021-10-06 20:02:01

Geweldig gedaan dikke pluim 👍 Proficiat ! Wat zijn jullie volhouders ! Nog mooie dagen daar en geniet van jullie succes. We zien jullie weer graag in De Linde terug.

Hans&Addy 2021-10-06 20:02:20

Top ,dat hebben jullie goed gedaan , is het doel bereikt ! Samen nog een paar mooie dagen wandelen , en dan weer op weg naar huis Om na te genieten van jullie mooie prestatie en mooie herinneringen! Groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2021-10-06 20:10:10

Geniet nog van de komende dagen en daarna goede terugvlucht en behouden thuiskomst. Groetjes

Ans 2021-10-06 20:32:48

Van harte gefeliciteerd met het behalen van dit grote resultaat .Jullie zijn beiden volledig geslaagd Camino de Frances mag je met eer dragen . Wat ik gelezen heb over jullie ervaringen, was dit de beste en goed voorbereide expeditie. Nogmaals van harte ' Harrie en Rina Manniën.

Harrie Manniën. 2021-10-06 20:38:59

Beste Rien en Jo , Jullie droom en doel is verwezenlijkt en daar gaat het om, proficiat!!! Nu lekker nagenieten van alle hoogte punten die jullie samen hebben beleeft. groetjes ronald en yan-jeroen.

ronald en yanjeroen 2021-10-06 21:11:38

Geweldig dat jullie doel bereikt is .Nog een fijne tijd in Spanje en een goede thuiskomst wat ook weer fijn is.liefs

Corry Kleemans 2021-10-06 21:26:33

Geweldig met deze super prestatie jullie zijn Kanjers 👏een vet applaus 👏

Toos D 2021-10-06 23:06:04

Gefeliciteerd! Geniet nog van de vier bonusdagen! En dank jullie wel voor alle verslagen!

Toos romme 2021-10-07 05:17:54

Complimenten voor het bereiken van jullie doel. Ook respect voor jullie beslissing om voor jullie eigen welzijn te kiezen en weer richting het natte kikkerlandje te komen.

Marca 2021-10-07 07:46:11

Proficiat met dit resultaat proficiat Kunnen jullie trots op zijn hoor

Kees Buijnsters 2021-10-07 08:09:59

Gefeliciteerd en geniet nog van jullie wandeling, dat loopt nu beslist anders

Toos voetee 2021-10-07 08:34:50

Goed gedaan missie voltooid Welkom thuis

Nel en Levien 2021-10-07 12:33:49

Hoi Jo en Rien Toch samen maar weer die km's gelopen .Gefeliciteerd. Nog een paar gezellige dagen en dan weer naar huis. Goede reis. Groetjes Elly en Ad

Ad van Opstal 2021-10-07 19:21:20

Hoi Rien en Jo, wat waren de reis verslagen van jullie mooi. petje af. Proficiat dat jullie reis er bijna op zit. goed gedaan ook dit reis verslag was mooi en wederom oom mooie foto`s. gr Elianne en Jan