Langs de Maas naar Dinant

België, Dinant

Na het afscheid van Jo gisteren heb ik (uiteraard in overleg met Jo) besloten om alleen verder te gaan. Mijn doel blijft Santiago de Compostela, echter de weg er naar toe te beleven vind ik belangrijker.

Van Jo inmiddels gehoord, na bezoek van de huisarts, dat de spier die het bovenbeen verbindt met het onderbeen bij de aanhechting aan het onderbeen is ontstoken. Dit vergt enige tijd rust.

Vannacht heb ik weinig geslapen. Mijn gezelschap op de kamer bestond uit twee zaagmachines. Wat konden die gasten ronken.
Als mij dat gebeurt krijg ik van Jo een por. Echter een grote zwarte neger en een Belgisch Jerommeke ga ik niet liggen porren.
Gelukkig schrokken ze af en toe van elkaar wakker, wat mij weer de gelegenheid gaf om even in te dutten.
Uiteindelijk om 7 uur opgestaan en dan mis ik Jo. Mijn bed zelf af moeten halen, mijn spullen bij elkaar zoeken, kijken of ik niets vergeten ben, mijn pilletjes klaar leggen etc.etc. Uiteindelijk na nog eens drie keer gekeken te hebben of ik niets vergeten ben op pad gegaan. Het was prachtig weer om te wandelen, lekker temperatuurtje met af en toe een fris windje. Hele dag zon.

Onderweg diverse malen aangesproken door voorbijgangers, aanvankelijk in het Frans maar later overgaand in het Engels. Hebben we het tenminste allebei een beetje moeilijk. Een van die voorbijgangers vertelde mij dat hij twee Nederlandse dames heeft gesproken die op weg waren naar Anhee, een plaatsje circa 5 km. hier vandaan. Het toeval wil dat ik later aangesproken wordt door de meneer die deze dames onderdak biedt. Misschien zie ik ze morgen.

Verder nog geen enkele pelgrim tegen gekomen. Alleen maar vriendelijk groetende mensen.
Hier in deze abdij ben ik de enige pelgrim. Enkele Norbertijnen gesproken. Zeer vriendelijke geestelijken overigens.
Ze hebben het trouwens wel goed voor mekaar. Ze brouwen zelf geen bier meer, maar ze hebben de naamsrechten verkocht aan InBev en krijgen daar flink voor betaald. In heel de abdij is geen druppel bier te zien en mag ik dus ook niet proeven. Alleen water wordt er geschonken. Dus in de supermarkt zelf maar wat ingeslagen.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik morgen voor de eerste maal Frankrijk binnen. Een onderdak heb ik nog niet kunnen regelen, maar dat zien we morgen dan wel weer. Vandaag 26 km gewandeld.
Onderweg werd mij er wel op gewezen dat de groet voor Camino gangers Ultreia is.

Dus:
ULTREIA.

Rien veel succes en goede moed op je verdere tocht. Ik hoop dat Jo binnenkort weer kan aanhaken. :samen is toch gezelliger dan alleen. Groetjes

Ivonne 2017-03-24 18:31:45

Bij een traan hoort ook een lach , van harte Rien blijf gemotiveerd , van mij ook ULTREIA. Harrie Mannien

Harrie Mannien 2017-03-24 18:34:27

Nu je je maatje mist wens ik je het allerbeste toe en geniet onderweg van alles wat je ziet put daar kracht uit om door te gaan groetjes

Jac schouw 2017-03-24 18:50:52

Hoi Rien ik wens veel kracht toe en probeer te genieten .ik vind het heel knap

nanny 2017-03-24 18:57:56

Knap hoor en zonder Jo moet.je zelfs nog een beetje zelfstandig worden. Maar dat gaat je prima af. De vooruitzichten qua weer zien er geweldig uit. De zon lacht je toe. Ga zo door TOPPIE

Christel Goorden 2017-03-24 19:08:11

Hoi Rien. Knap van je hoor om door te lopen. Alleen is maar alleen en stukken minder gezellig. De hele sjoelclub leeft met je mee. Ik volg je met elke mail van je en brief het weer door aan anderen Het komt vast goed. loop ze en het gaat je goed. Heel veel succes en rustig aan, groetjes. Doeiiiiiiii

Ans de Kroon 2017-03-24 19:08:20

Fantastisch dat je de tocht doorzet al vonden wij het voor Jo heel erg dat ze moest opgeven! We hopen en rekenen er ook enigszins op dat jullie elkaar ergens op de route weer tegenkomen, dat zou het verhaal weer compleet maken. Enfin bon route dans la douce France!

Nellie en Nico Korsten 2017-03-24 19:10:31

In Dinant zijn wij al vaak geweest, een van onze toppers was Cafe Leffe!!

Nico Korsten 2017-03-24 19:12:50

Fijn te lezen dat het goed met je gaat.Hier gaat het steeds beter vanmorgen op de koffie in de schaapskooi en vanmiddag nog een rondje centrum maar langzaam aan en met de rollator. Steeds minder pijn Dus dat is een goed teken.

Jo 2017-03-24 20:00:35

Rien veel succes verder. Ondanks het gemis van Jo, toch gelukkig een goeie wandeldag voor jou. Heel veel succes en probeer te genieten.

Resi. 2017-03-24 20:22:04

Fijn weer iets horen van je ,en dat je tegen aan gaat je bent een topper ,ik hoop dat Jo genoeg rust neemt dat ze uitgerust weer kan aan sluiten 👍

Karin 2017-03-24 20:22:12

Hoi Rien. Jammer dat Jo is moeten stoppen Succes in je eentje. Je zal nog wel wat wandelmaatjes tegen komen toch.

Ina 2017-03-24 22:02:52

Hoi Rien, geweldig Rien dat je hebt door gezet. je verhaal gelezen over de Abdij. heel interessant maar wel jammer dat er geen bier meer was om een glaasje te proeven. Dinant is een mooi stadje. het gaat je goed Rien groeten. ik heb al contact gehad met Jo en ga er volgende week heen. groeten ook van Jan. Ulreia

Elianne en Jan koetsenruijter 2017-03-24 22:14:45

Rien het is goed te lezen dat je alleen verder gaat. Sterkte voor Jo van mij. Ik hoop dat je met Gods zegen deze pelgrimage mag afmaken. Succes op je verdere tocht gewenst

Martin Albers Spierings 2017-03-24 22:15:32

Ja jongen dat wordt zelf sokken wassen maar dan kun je voortaan ook zelf . Succes hoor Rien, Jo kennende sluit weer zo aan .

Toos d 2017-03-24 22:37:58

knap dat je alleen verder gaat diep respect en ik doe het je niet na wel fijn dat we je kunnen volgen en voor jou fijn om al die berichtjes te lezen.Veel succes en geniet van al het moois om je heen.liefs

Corry Kleemans 2017-03-25 09:29:05

Wat geweldig jo , dat het iets beter gaat en straks gewoon weer aan kan sluiten,bij jouRien wat een kanjer ook zo alleen door te gaan nou wens jullie allebij kracht en sterkte , er branden elke dag 2 kaarsjes voor jullie groetjes.