Warm

Spanje, Sarria

Waar beginnen we? De warmte vandaag, de omgeving of waar we nu zijn?
Laten we met het laatste beginnen. We zijn na 19 km wandelen aangekomen in Barbadelo. Maar goed dat we op tijd hebben gereserveerd. Nu wij hier op het terras zitten met een biertje en een lemmon limonaatje, zien wij dat pelgrims, die niet hebben gereserveerd, worden doorgestuurd. Completo.
Het is een herberg met een zwembad. Ook enkele Engelse dames, die wij gisteren hebben gesproken zijn hier gearriveerd. Zij verheugden zich op het zwembad. Bij de vraag van Rien of zij wel een bikini of zwempak bij zich hadden, kwam er slechts van een dame een bevestigend antwoord. De overige dames hadden er geen probleem mee om in hun ondergoed te zwemmen. Iets dat Jo niet zag zitten. Bleef voor Rien de vraag, wanneer zij gaan zwemmen, dan hebben ze in ieder geval een toeschouwer.
De vraag is nog niet beantwoord, want het is nu veel te warm bij het zwembad. Dus blijven Jo en Rien maar lekker op het terras tot etenstijd.

Gelukkig liepen we vandaag veel door bossen en in de schaduw. Hierdoor hadden we vandaag niet zoveel last van de warmte. De temperaturen hier zijn gestegen tot boven de dertig graden. Gezien de verwachtingen morgen, staat er dan maar 18 kilometers op het programma naar Portemarin. Tot en met zondag is alles gereserveerd en dat is maar goed ook, gezien de drukte met camino-gangers. Veel Spanjaarden zijn nu ook op weg om de laatste 100 km af te leggen om een compostela te verdienen. Hiermee krijgen zij een streepje voor op hun CV of diploma. Dit betekent dat wij verplicht zijn om de gekozen afstanden (die best meevallen) af te leggen. Het betekent ook dat we maandag a.s. in Santiago de Compostela aan gaan komen. Wat we daarna gaan doen weten we zelf nog niet. Doorlopen naar Finisterra of met de bus naar Finisterra of naar huis, we zien nog wel.

Het tweede gedeelte van de afwijkende route was minder inspannend, maar zeker zo mooi. Iets wat wij beslist niet hadden willen missen. Wat we wel misten, waren de koffiestops onderweg. Om 11.30 uur konden we pas koffiedrinken onderweg in een of ander tentje. Maar die ging er in als koek.
Onderweg moesten we diverse pasadoiros over. Achter elkaar plat gelegde stenen om beken over te steken. Ook vele corredoiras moesten we langs. Smalle, aan beide kanten afgebakende holle paden. Ook hebben we al verschillende horreos gezien. Op stelten staande graanschuren om ongedierte op afstand te houden.

Het klooster van Samos is een van de oudste kloosters ter wereld. Hier gelden de orderegels van de heilige Benedictus. Nu wonen er nog enkele monniken en kloosterzusters in het klooster. Vanmorgen zagen we nog een zuster in kledij bij het verlaten van Samos.
We doorkruisten de stad Sarria. Koning Alfons de Negende stichtte de stad en stierf hier in deze stad op zijn pelgrimstocht naar Santiago in 1230.

En nu op naar het avondeten, het zal er in gaan als koek. Daarna nog genieten van de avondwarmte hier. Tot morgen.

Weer mooie kiekjes ,en een trap beklimmen leuk me vermoeiend, heeft de tape geholpen vandaag En fijn door de bossen lekker koel 30 gr pfffff en een zwembad val je wel tegen dat jullie geen bommetje gemaakt hebben of de voetjes in het water lekker afkoelen maar geniet nu maar op het taras voor strakt welterusten

Karin 2022-05-10 18:45:52

Op naar de laatste kilometers je mag trots zijn op zelf.Ben benieuwd of jullie doorgaan….

Corry Kleemans 2022-05-10 18:51:04

Het was weer een mooie wandeling die jullie hebben gemaakt. Het wordt steeds mooier en de plaatjes zijn veel belovend, Wij verheugen ons weer op het verslag van morgen. Annemarie en Martin.

Martin 2022-05-10 19:00:13

Oké wat goed hé...🚶‍♂️🚶‍♀️🏅👍nog een paar dagen en dan al op plek van bestemming....heb de tape beetje geholpen en wat zal dat warm zijn❓️📸mooie plaatjes weer 🌞het word hier volgende wk ook 25 gr 😅 jullie mogen trots zijn dat het toch allemaal gelukkig goed is gegaan...en wat leuk die koeien van gister🐄het boek zal weer boeien zijn...fijne avond...slaap lekker morgen weer fit beginnen aan de laatste loodjes🚶‍♀️🚶‍♂️👍💖

Paulien de Bruijn 2022-05-10 19:09:56

Zo te lezen gaat het goed met jullie en komt het met de laatste km ook wel goed.Nog vele veilige km succes en blijf op elkaar vertrouwen 🙋🚶🚶

Josca 2022-05-10 19:18:32

Chapeau! Jullie zijn er bijna En fijn dat het mooi weer is dat maakt het lopen toch n stuk leuker En in t zwembad kun je ook lekker pootje baden hoor! Lekker voor vermoeide voeten. Succes met de laatste loodjes!

Jaqui 2022-05-10 19:56:26

Hallo jo en Rien. Knap van jullie dat je al zover bent gekomen. Hou vol.👍👍👍 En geniet van de mooie natuur,zodat je ons van die mooie foto's kunt laten genieten. Geniet er maar lekker van, want straks gaan jullie die wandeltochten erg missen.en het altijd buiten zijn met de vele vitamientjes. Succes het eind is in zicht. Groetjes

Ad en Bep van der velden 2022-05-10 20:18:13

Knap hoor hier in Portugal komen we zo nu en dan ook de bordjes tegen. Nog even volhouden.

Ina 2022-05-10 21:29:30

Wat knap van jullie om met die hoge temperaturen nog zo'n grote afstand af te legen. Gelukkig dat jullie gereserveerd hadden. Voor vandaag veel wandelplezier. Groetjes Ra

Ria 2022-05-11 06:52:00

Elke dag weer een avontuur voor jullie, goed dat jullie overnachting reserveren. Dan loop je toch meer ontspannen als je weet dat er bed op je wacht 🌞🤗

Marca 2022-05-11 15:49:10

Hallo Rien en Jo, weer al dichter bij jullie eind doel. heel knap dat jullie met deze hitte er gewoon door heen en een grote afstanden lopen. Wederom hele mooie foto`s geweldig. goed dat jullie wel reserveren van te voren dan weet je zeker dat je plaats. Veel wandel plezier. Groeten Elianne en Jan