Thuis

Nederland, Etten-Leur

In de trein naar Bilbao zaten we gisteren naast een Spaanse dame op leeftijd, die de gehele organisatie van de trein op zich wilde nemen. Natuurlijk aardig bedoeld, maar om iedereen andere plaatsen te geven dan op de tickets staan aangegeven, gaat wel erg ver. Bovendien was ze steeds in het Spaans tegen ons aan het brabbelen, maar wij verstonden er toch niets van. Misschien maar goed ook. Op een gegeven moment kwam er een Nederlander tegenover haar zitten, die wel Spaans verstond. Hij had spijt, dat hij dat kenbaar heeft gemaakt.
Ook twee Amerikanen, die tegenover ons zaten hadden de grootste lol met deze dame, omdat ze steeds aan het dirigeren was. Ze nam nog net niet het stuur van de machinist over.

Vannacht hebben we voor de laatste maal in een stapelbed geslapen. De oudjes onder, de jeugd boven. Het betekent wel dat wij in totaal gedurende onze camino 23 verschillende bedden hebben beslapen. Marco bijna altijd boven, de oudjes altijd beneden op een keer na. Toen moesten we alledrie boven slapen. En dat viel niet mee voor die oude knoken om er in maar vooral om er uit te komen. De meeste keren hebben wij prima geslapen. Een enkele keer wat minder, omdat er geknord moest worden. Gelukkig heeft Marco goed meegedaan aan dat concert.

Dan het wandelen zelf. Dank zij de schitterende weersomstandigheden zijn deze fantastisch verlopen. Op een dag na, waarbij Rien zijn nieuwe regenkleding en beenkappen heeft mogen testen. Alle andere dagen volop zonneschijn met temperaturen rond of net boven de 20 graden. Dit in tegenstelling tot het vorige jaar toen Rien bijna elke dag de zegen van boven mocht ontvangen. Ook voor hem was het dit jaar volop genieten, ondanks dat hij dit traject vorig jaar reeds had gelopen. Ook Jo en Marco hebben met volle teugen genoten van deze pelgrimstocht. Al duurden de middagen in de herbergen voor Marco soms wel wat lang.
We hebben genoten van fantastische vergezichten, van fraaie Spaanse dorpjes en steden en vooral van de gastvrijheid en hartelijkheid van de Spanjaarden. Natuurlijk speelt hierbij ook een belangrijke rol, dat dit hun bestaan betekent.
In totaal hebben Jo en Marco 17 dagen gelopen. Rien een dag minder, omdat een dag de taxi er aan te pas moest komen vanwege wat darmprobleempjes.

We zijn blij dat we hebben gekozen voor deze manier van reizen naar Astorga en terug. Op deze manier konden we rustig opbouwen en ook weer afbouwen. De treinreis heen en terug was een waar genoegen met heerlijke uitzichten. Vooral de treinreis van Santiago de Compostela naar Leon was een waar genoegen.

En dan de ontmoetingen. Het viel op dat wij ontzettend veel Oostenrijkers hebben ontmoet. Het kan toeval zijn, maar het was wel zo. Hierbij denken wij terug aan onze twee Oostenrijkse rasta-boys, onze Oostenrijkse vriend uit Vorarlberg, twee dames uit Schwaz en twee dames uit Salzburg.
Plus hierbij nog aardig wat Nederlanders, waarbij vooral de twee zusjes ons bijna dagelijks hebben begroet. En niet te vergeten onze Japanse dames, waarvan wij bijna dagelijks de begroetingen in ontvangst mochten nemen.

In totaal heeft Marco deze camino 260 kilometers gelopen. Jo heeft tijdens de de afgelopen drie jaren in totaal 1089 kilometers gelopen.
Rien heeft de afgelopen drie jaren 3062 kilometers gelopen op de camino. Uiteraard zijn wij bijzonder trots op deze gegevens, maar voor ons telt vooral het gevoel van deze pelgrimage. Het op weg zijn, de ontmoetingen, het spirituele, het leven in een andere wereld en het loslaten van het dagelijks gebeuren.
Hierbij hebben de reacties op onze verslagen een belangrijke rol gespeeld en zijn wij iedereen zeer erkentelijk voor het meeleven tijdens onze wandeling.

Aan een kant zijn wij blij onze kennissen weer te mogen begroeten, aan de andere kant vinden wij het jammer het camino - gevoel te moeten verlaten.

Ambrazos,
Jo, Marco en Rien.

Welkom thuis dat zal weer wennen zijn eigen bedje je eigen ontbijtje ,eten klaar maken ,maar mooi na genieten van jullie reis

Karin 2019-05-30 18:57:28

Bedankt voor jullie mooie verhalen, we hebben er van genoten het was de moeite van het lezen zeker waard, zo hebben we ook een beetje meegelopen met jullie avontuur !

Hans& Addy 2019-05-30 19:25:26

HET WAS EEN WAA R GENOEGEN OM EEN TIJDJE MET JULLIE MEE TE LOPEN ,EN DE BELEVENISSEN DIE JE HEBT MEEGEDEELD IN ONS OP TE NEMEN ,NOGMAALS DANK JE WEL.

Harrie Mannien 2019-05-30 19:44:33

Fijn dat jullie heelhuids weer thuis zijn. Dat is wel ff wennen... Maar vanaf morgen schijnt ook hier de zon volop en dat helpt wellicht bij het acclimatiseren . Wat zullen jullie lekker slapen in jullie eigen bedjes. Respect voor jullie prestatie hoor! Nu fijn nagenieten en geen churros meer (wat zijn dat vieze dingen zeg. Bijna net zo erg als donuts).... Gewoon lekker een bokkepootje bij de koffie, de wasmachine overuren laten maken en wennen aan de hectiek van alledag. Dank voor de geweldige verslagen, die ga ik echt missen. PAX et bonum 💋

Jaqui 2019-05-30 19:44:55

Dank jullie wel voor de mooie verhalen. Slaap lekker in je eigen bed.

Petra Van Vliet 2019-05-30 19:46:17

Welkom thuis, geniet nog maar even na..............

Ivonne N. 2019-05-30 20:48:21

Ik heb genoten van jullie verhalen. Welkom thuis!

Ida Verduin Boone 2019-05-30 21:08:52

Ik ben vanmiddag aangekomen in Rome en verblijf daar 2 dagen. En zondag ga ik verder met mijn avontuur naar Santiago de Compostella.

Ida Verduin Boone 2019-05-30 21:10:33

Jammer voor jullie dat het er weer op zit, maar wij vinden het fijn dat jullie weer thuiszijn!! Het eerste kopje koffie/thee samen was weer als vanouds gezellig!! Tot zaterdag, dan vieren we jullie knappe prestaties❣️😘

Gridje 2019-05-30 21:47:40

WELKOM THUIS LIEVE VRIENDJES , wat een boeiend verhaal , natuurlijk jullie waren nu met z,n drieen , dat was ook een belevenis denk ik , jullie kunnen na genieten , lekker uitrusten een maandag zien we jou Rien en Jo , wij hebben nu s,avonds niks meer te doen , effe de laptop open en kijken wat er vandaag weer gebeurd i met onze Camino gangers , fijn dat jullie heel thuis zijn voor vannacht slaap lekker in je eigen bedje , ik vond het super om jullie te volgen , volgend jaar weer?? Ha..Ha liefs en groetjes van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-30 21:48:02

Met zo'n pracht ervaring is 't goed thuis komen!

Toos Romme 2019-05-30 22:15:51

Jammer dat de verhalen / foto's van jullie tocht voorbij zijn , ik heb stiekum mee gelift naar Santiago op jullie krachten super bedankt .

Toos D 2019-05-30 22:16:15

welkom thuis. Geweldige prestaties, waar jullie nog vaak aan terug zullen denken. Tot gauw

Ans de Kroon 2019-05-30 22:24:35

Met plezier jullie verhalen gelezen. Nu kunnen jullie thuis nagenieten van de reis

Els 2019-05-30 23:09:59

Mooi verslag Rien, Jo en Marco. Tja dat dubbele gevoel na zo'n afgesloten Camino. Klinkt herkenbaar. Maar voor nu, welkom terug en tot binnenkort.

Hein Schouwenaars 2019-05-31 08:35:54

Op de eerste plaats welkom thuis en nu weer wennen thuis aan de dagelinkse behoefte de groetjes en tot ziens

Doortje uit limburg 2019-05-31 08:45:13

Rien jo en Marco. Welkom thuis. Een mooi avontuur zit er weer op. Hier kunnen jullie met plezier en trots op terug kijken. Bedankt voor alle verhalen en mooie foto,s.. groetjes

Corrie groenhuis 2019-05-31 14:00:58

Rien en Jo , wij hebben mee mogen genieten van jullie reis verslagen , en mooie foto's ! jullie mogen nu nagenieten van een mooie afsluiting ! groetjes vanuit een zonnig Limburg ! Toon en Marijo

Toon en Marijo 2019-05-31 15:58:01

welkom thuis het was weer een waar spektakel stuk het lopen en jouw schrijven groetjes

kees en ludo 2019-05-31 20:19:41

Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn gekomen. Het heeft ons goed gedaan jullie reisverslagen te lezen en foto's te bekijken. Bedankt RIEN. Het was een hele prestatie van jullie alle drie. Groetjes voor de hele familie

Jo en Jenny 2019-05-31 21:39:01

Hoi Jo Rien en Marco, Ik heb jullie eind verslag gelezen. Wat hebben jullie veel mee gemaakt tijdens de trein reis naar huis. Welkom thuis jullie hebben het heel goed gedaan alle drie. Natuurlijk fijn dat jullie weer thuis zijn en ik snap heel goed dat jullie het camino - gevoel weer achter je moet laten. Jullie kijken hier heel mooi en prettig op terug. Bedankt Rien dat we hebben mogen mee genieten van jullie reis. Het was een genot om te lezen iedere avond weer. Gefeliciteerd hoor, knap gedaan alle drie. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-06-01 22:27:18

Leuk al die verhalen gelezen te hebben en natuurlijk fijn dat alles goed is gegaan. Welkom thuis.

Ina 2019-06-04 12:08:17

Welkom thuis caminogangers! Wat een prachtige tocht hebben jullie gelopen. Onze hartelijkste felicitaties. Dank voor de dagelijkse mooie vertellingen en voor de mooie foto's. We hebben genoten. Groeten van John en Maria