Castilla y Leon

Spanje, Tosantos

We hebben nu de streek Rioja met de druifjes achter ons gelaten. Aan een kant jammer, maar ook hier in Castilla y Leon zullen ze wel Riojawijn serveren. We zijn geland in Tosantos in een mooie albergue. We hebben hier vorig jaar koffie gedronken, en dat zag er toen perfect uit. Dus het eerste dat we thuis bedachten was om hier te gaan slapen. En dat doen we dus vannacht. We hebben toen ook meteen drie lage bedden gereserveerd en ook dat hebben we voor elkaar gekregen. Eten kunnen we hier ook.

Omdat we vandaag maar 16,5 km hoefden te lopen, waren we ruimschoots op tijd hier. Tijd genoeg om te douchen, de was te doen en natuurlijk mogen de biertjes niet ontbreken. Het enige dat ontbreekt is het ontbijt morgenochtend, maar volgens de gastheer kunnen we morgen vanaf 07.00 uur ontbijten naast de kerk hier.

De wandeling van Redecilla naar Tosantos is ronduit saai. Veel langs de provinciale weg met af en toe wel leuke onderbrekingen in uitgestorven dorpjes. Dat er mensen wonen merk je alleen aan de honden en katten. In een van wel koffie kunnen scoren en hier troffen we de gast, die enkele dagen geleden zijn onderbed afstond aan Jo. Hij was heel belangstellend naar de knie van Jo. Nou, die zit er nog steeds aan en hij werkt nog steeds erg goed. Ze loopt nog steeds lekker mee, dus geen zorgen. Ook in Belorado troffen we een dame met een man die achter ons in de bus naar Saint Jean de Port zaten. Zij zaten samen met ons aan de lunch te wachten op de bus. Zullen wel moe zijn geweest.

Terwijl we hier op het terras zitten worden we opgevreten door de vliegen. Bovendien zit Jo Rien ook nog uit te lachen. Rien is zo verkouden dat hij een stuk van een zakdoek in zijn neus moet stoppen om het neusvocht tegen houden. Begint Marco ook nog mee te lachen.

Na zondag hebben we onderweg geen regen meer gehad. Alleen gisteren vijf druppels, maar voordat we de poncho 's aan hadden konden ze droog weer worden ingepakt. Ook vandaag weer heerlijk droog gelopen met temperaturen tot 26 graden. Wel open vlaktes en weinig wind. Omdat we richting het westen lopen hebben we de oostenwind constant in de rug als de wind er al is.

Wat we mee krijgen is dat het in Nederland erg warm is, dus zijn we blij dat we hier lopen.
Het was vanmorgen wel even schrikken, toen we foto' s doorgestuurd kregen van een goede vriendin van ons die met haar fiets is gevallen. Langs deze weg hopen we dat ze spoedig geneest en straks weer helder en vrolijk de wereld in kan kijken.

Morgen wacht een mooie, maar pittige tocht over de Montes de Oca. Een behoorlijke klim, maar wel in de bossen. Hopelijk kunnen we vannacht behoorlijk slapen en wordt er niet teveel gefeest in het dorp, want dit weekend is er in elk dorp wel iets te vieren lijkt het. Morgen is het maandag geloof ik. Dan zal het feesten wel voorbij zijn.

Wat een geweldige tocht. Lijkt me wel vermoeiend. Petje af voor jullie. Ik volg het met plezier. Blijf jullie volgen en nog een voorspoedige wandeling. Pas goed op en blijf voorzichtig. Groetjes Joke

Joke van Heusden 2023-09-10 18:02:55

Wat weer mooie kiekjes toch goed dat je wat minder kilometer heb gelopen lekker tijd voor je zelf Jo ik had wel een verwacht een kiekje van je neus Fijne avond genieten van de avond en morgen weer gezond op

Karin 2023-09-10 18:12:46

Met mooi weer is het lekker wandelen maar kom je ook het vliegend ongemak tegen. Het gaat jullie in ieder geval voor de wind en dat is goed. Het was weer een mooi verslag met mooie foto's ga zo door en geniet verder en verder hopen we maar dat jo haar knie het vol blijft houden. Succes vrienden. Annemarie en Martin.

Martin 2023-09-10 19:02:33

Geweldig zo net zijn drieën

Angelie 2023-09-10 20:08:09

Weer goed op weg, gelukkig ! Groetjes

Elza 2023-09-10 20:37:33

Leuk om weer mee te kunnen lopen vanuit de luie stoel. Mooie foto’s en leuke verhalen. Veel wandel plezier nog! Groetjes Ronald en Yan Jeroen!

Ronald en Yan Jeroen 2023-09-10 20:40:08

Hoeveel dagen reserveren jullie van tevoren de herbergen? Dat is nodig? In welke app vinden jullie de telefoonnummers? jccdebruin@gmail.com

Jac de Bruin 2023-09-10 23:36:28

Wat fijn dat jullie zo genieten en het goed gaat .De verkoudheid van Rien zal in de buitenlucht snel over zijn. Groetjes

Corry Kleemans 2023-09-11 07:09:46

Fijn dat het allemaal goed gaat, op de neusloop na maar daar heeft Rien al een oplossing voor gevonden. Veel wandelplezier. Groetjes Ria Robbesom

Ria Robbesom 2023-09-11 10:52:39

We hebben alles geboekt geboekt via de Spaanse site Gronze.com Hierop staan alle camino's Succes