Santiago

Spanje, Santiago de Compostella

Eindelijk!! Na drie jaar proberen is het Jo gelukt om te voet in Santiago de Compostela aan te komen. Ook Marco is het gelukt en dat heeft zich zowel voor Jo als voor Marco geuit met tranen op het plein voor de kathedraal. Rien was er al eens en kon zodoende een troostende schouder bieden. Voor Jo is het een droom, die uiteindelijk bewaarheid wordt en dat liet ook Rien niet onberoerd.

Het grote verschil met vorig jaar is, dat de kathedraal is gesloten vanwege werkzaamheden. Alleen Jacobus is te bereiken, maar geen mis en geen Botafumeiro. Dus geen wierookvat. Gelukkig hebben wij dit vorig jaar al een keer meegemaakt, maar het blijft jammer. De mis wordt nu gehouden in de kerk van San Francisco.

De afgelopen nacht hebben we doorgebracht in de Albergue van Lavacolla. We sliepen op een zaal met 34 bedden. Gelukkig alledrie weer een benedenbed. Desondanks toch allen goed geslapen en uitgerust begonnen aan onze laatste etappe van 11km. Aanvankelijk redelijk wat bergop richting Monte do Gozo. Vandaar uit afdalend naar Santiago de Compostela. Vanaf de Monte do Gozo is Santiago in de verte al te zien, ondanks dat je nog 5 km voor de kiezen hebt.
Wat een heerlijk gevoel om de aankomstplaats in de verte te zien liggen. Monte do Gozo heet niet voor niets "berg van de vreugde".
Gelukkig was het ook vandaag weer een schitterende dag met 18 graden en flink veel zon. Weer heerlijk om te lopen zonder jas en Jo in een rokje.

We hebben het vandaag heel rustig aan gedaan en waren als laatste weg in de herberg. Onze desayuno (ontbijt) hebben we genuttigd in het restaurant waar we gisteravond hebben gegeten. Gelukkig met een iets andere bediening dan gisteravond. Toen hadden we een pelgrims menu met soep vooraf. De ober was zo gehaast met het opscheppen van de soep op de borden, dat vooral de broek van Jo vol met soepspetters zat. Gelukkig smaakte de soep verder goed. Ook de rest fietste er wel in. Alleen de wijn, die Rien had besteld, liet lang op zich wachten. Uiteindelijk toch gekregen. En dat alles voor tien euro per menu.
Na het ontbijt vanmorgen om 08.45 uur op pad om na een uurtje lopen een bakkie koffie te doen. Bij een stalletje in de buurt voor Rien nog een T-shirt aangeschaft, uiteraard met tekst van Santiago erop.
Onderweg heeft Rien nog wat schilletjes van de Eucalyptus opgeraapt en inderdaad, als je eroverheen wrijft, ruik je de heerlijke Eucalyptus geur. Zelfs de verkouden neus van Jo kon het ruiken. Bedankt voor de tip Harrie.

En dan uiteindelijk in Santiago. Eerst de lange stad door. Straat in straat uit. En toen begonnen de maagjes te knorren. Dus eerst maar even een hapje eten, want je kunt tenslotte niet met lege buiken op het plein aankomen. Een drukte van jewelste op het plein, dus na even vertoeven doorgelopen naar het kantoor, waar ze Compostela's uitgeven. Ja, dat had je gedacht. Een wachtrij van minstens drie uur. Dus dan maar even naar de Nederlandse huiskamer. Na een kop koffie besluiten Jo en Marco toch maar in de rij te gaan staan voor de Compostela. Gelukkig hoeft Rien niet mee, want een van de vrijwilligers bood aan om ze te begeleiden. Dat gaf Rien de gelegenheid om aan dit verslag te beginnen.

Gelukkig kwamen ze na ruim een uur weer terug en konden we het hotel gaan zoeken. Na enig vraagwerk gevonden en ons geïnstalleerd. Een prima accomodatie voor weinig geld. En dat in dit commercieel centrum. Gelukkig slapen we ongeveer een kilometer buiten het centrum. Wordt dus morgen en overmorgen nog enig loopwerk. Maar dat zijn we inmiddels gewend.

Voltooid is dit pad,
voldaan zijn we en gelukkig,
nu delen wat niet te delen is,
delen is vermenigvuldigen,
almaar groter wordt ons geluk,
van buiten en van binnen.

3 hoeratjes voor het breiden van Santiago de Compostella. Wij zijn er trots op jullie vrienden te mogen zijn. En na goed gegeten en geslapen te hebben een mooie thuisreis. Hoera Hoera Hoera zij hebben het gehaald.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-25 21:20:08

Van harte met jullie prestatie!

John 2019-05-25 21:21:49

Proficiat. Ik verwachtte 3 jaar geleden niet, dat het jullie dit zou lukken.

Jan Aatsen 2019-05-25 21:24:17

Ja ik zit dit ook met tranen in de ogen te schrijven , van harte gefeliciteerd , vooral Jo ja drie maal is scheepsrecht , Marco ook super gedaan , Rien jij heb het deze keer ook niet cadeau gehad , gevallen , diaree , geniet van jullie dagen nog in feestvreugde , welkom thuis voor jullie in Etten - leur. Een fijne nacht , geen loopschoenen morgen maar wandelschoenen. Groetjes van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-25 21:31:02

VAN HARTE GEFELICITEERD MET HET BEHALEN EN UITVOEREN VAN DEZE HELDENDAAD, BON CAMINO,

Harrie en Rina Mannien 2019-05-25 21:31:36

geweldig dat Julie het met 3en gehaald hebben. nog fijne dagen in santiago.

ans en kees van geffen 2019-05-25 21:32:49

Gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Nog een paar leuke dagen in Santiago. Groetjes Ad

Ad van opstal 2019-05-25 21:53:08

Gelukt!!!!!! Van harte gefeliciteerd. Groetjes Gerda

Gerda Kievit 2019-05-25 22:05:46

Goed gedaan Jo, Marco en Rien. Goede reis terug naar Etten- Leur.

Jef 2019-05-25 22:14:33

Gefeliciteerd 💐👍 de 3 toppers geniet er van En een mooie terug reis alvast welkom thuis

Karin 2019-05-25 22:47:25

Knap gedaan alle drie.

Ina 2019-05-25 23:22:54

Proficiat jullie drie, fijn dat het nu wel gelukt is ! Geniet nog even na voordat je weer huiswaarts keert ! 🌷🌷🌷

Hans&Addy 2019-05-25 23:24:02

Proficiat, geniet ervan.......

Ivonne N 2019-05-25 23:26:25

Gefeliciteerd met het behaalde succes

Corry kleemans 2019-05-25 23:27:41

Geweldig gedaan Jo Rien en Marco Proficiat wat een mooie tocht wel moe zeker maar de moeite waard en nu nog nagenieten en dan weer naar huis

Toos Smits 2019-05-25 23:29:27

Gefeliciteerd geweldig Jo, Rien en Marco met het behalen van deze mooie tocht. Nu nog wat na genieten zeker. Nu heel erg moe denk ik zomaar. Dan weer huiswaarts keren dat zal dan ook wel weer wennen zijn. Fijne terug reis. en welkom thuis. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-26 00:16:26

Hieperdepiep hoera geweldig !!!!!! dit is super . Geniet nog even daar van de geweldige sfeer , En een goede terugreis en welkom thuis . 🌻🌻

Toos D 2019-05-26 00:21:19

Diepe buiging voor jullie alledrie!! Respect, dikke knuffel van Koen en Ingrid 😘

Ingrid en Koen 2019-05-26 00:41:51

Goed gedaan van harte gefeliciteerd alle drie top !!! Groetjes

Tonnie van gastel 2019-05-26 07:32:48

Gefeliciteerd met jullie prestatie jullie mogen trots zijn op elkaar.

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-26 07:54:00

Gelukkig gehaald gefeliciteerd na drie jaar toch aangekomen op het plein maar ik zie nu wel die mooien foto's niet meer groetjes en tot ziens thuis

Doortje uit limburg 2019-05-26 08:11:36

Proficiat met jullie prestatie. Wij hebben genoten van het beeldig en leuke verslag gedurende jullie voetreis. Groetjes.

Corry en Ad 2019-05-26 09:05:01

GEWELDIG Jo en Marco! Eindelijk! Wat ben ik blij voor jullie. Dan gaat er heel wat door je heen. Jullie doel is bereikt al heeft het heel wat gevergd. Maar jullie zijn er! Geniet van deze dagen met volle teugen. Het is niet niks. Dit geeft anderen moed, de aanhouder wint. Hier komt weer herfstweer om de hoek kijken, brrr. Gisteren met jarige zoon naar Rotterdam geweest en een fijne dag gehad. Eindelijk weer eens goed geslapen. Nog een paar hobbeltjes nemen en dan gaat, met Gods hulp, de toekomst weer wat perspectief bieden voor hem. Buenas dia’s, 💋

Jaqui 2019-05-26 09:14:59

Geweldig wat jullie gedaan hebben met z'n drieen .En nu een mooie thuiskomst.

Jeannine en Jan van Steensel 2019-05-26 09:54:22

Fantaaaaastisch🍾🥂jullie hebben het gehaald! Geniet van deze mooie prestatie en enorm waardevolle belevenis! Groeten van ons

Richard en Monique 2019-05-26 10:22:25

Geweldig. Van harte gefeliciteerd Marco, Jo en Rien.

Els oomen 2019-05-26 10:39:54

Jo rien en Marco , een geweldige prestatie . Proficiat mooi dat het nu gelukt is Jo !! 👍geniet er met z'n drieen van !! groetjes Toon en Marijo van Haperen

Toon en Marijo van Haperen 2019-05-26 10:47:12

Geweldig gefeliciteerd .

Johanna 2019-05-26 11:09:11

YES, gehaald! GEFELICITEERD.🎊🎉 Groetjes

Ans de Kroon 2019-05-26 11:09:14

Van harte gefeliciteerd alle drie. Goede terug reis.

Riet kobussen 2019-05-26 11:35:17

Beste Rien jo en marco, van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie reis eindelijk is de droom uit gekomen van harte gegund geniet er van !!!

ronald en yan jeroen 2019-05-26 11:55:36

Heel hartelijk gefeliciteerd met het behalen van deze bijzondere pelgrimstocht! Groetjes vanuit bijna Rome!

Ida Verduin Boone 2019-05-26 13:12:35

Gefeliciteerd met het behalen van jullie grote doel.

Theo van der Griend 2019-05-26 13:54:01

Gefeliciteerd Goede reis naar huis

Ria 2019-05-26 16:19:41

wat een prestatie....GEWELDIG geniet nog even dit pakken ze je niet meer af groetjes

kees en ludo 2019-05-26 20:11:53

Alledrie van harte gefeliciteerd. Wat een prestatie. Geniet nog even van jullie vrije dagen daar. Goede thuiskomst. groetjes

Jo en Jenny 2019-05-26 21:51:47

Geweldig!! Een droom die uitgekomen is!