Drie in een

Frankrijk, Château-Porcien

Onze gastheer en gastvrouw hebben besloten om de twee dames en mij in een kamer onder te brengen. De reservekamer was te koud voor mij. Dus hebben ze een extra matras weggelegd met dekbed en lakens. Fantastisch geregeld. Nadat we een eenvoudige maar lekkere maaltijd in het nabijgelegen restaurant hebben genoten, hebben we s' avonds nog leuk even de wereldproblematiek doorgenomen samen met Ton, onze gastheer. Tot de conclusie gekomen, dat wij het in Nederland zo slecht nog niet hebben.
Hij legt uit dat het in Frankrijk ook niet alles is. Dit alles natuurlijk na enkele wijntjes. Dan ziet de wereld er toch iets anders uit.

Dan nog wat aardrijkskundeles: Bij de vraag hoe het kan dat na minstens 14 dagen geen regen de paden toch modderig blijven.
Dat heeft te maken met de grondsoort. De grondsoort hier is hetzelfde als die in Limburg, dus loss. Dat heeft de eigenschap dat het water niet snel wegzakt. Dat kan wel 3 maanden duren voordat het water helemaal weg is. Als troost: gaandeweg wordt het een andere grondsoort en gaat dat beter worden.

Vanmorgen een lekker Hollands ontbijt genoten met een eitje, snijwaar, Hollandse kaas, pindakaas, appelstroop, hagelslag etc.
Na afscheid te hebben genomen van Karin en Ton op pad gegaan naar Chateau Porcien. Fantastische vergezichten, zomerse temperaturen, kortom heerlijk wandelweer.
Vandaag 23 km gelopen zonder problemen. Niet overdreven moe. Gewoon een zalige dag achter de rug.

Bij aankomst in Chateau Porcien me gemeld bij het gemeentehuis. Hadden ze nog maar twee plaatsen. Dus deze aangeboden aan Marijke en Bertie. Mij werd een plaats aangeboden bij de kleedkamer van de plaatselijke voetbalclub. Niet het meest ideale plek, want je ruikt het zweet van de voetballers nog. Maar ja, je bent zelf ook niet geheel okselfris. En je bent pelgrim of je bent het niet.

In de plaatselijke supermarkt mijn ontbijt ingeslagen, enkele schokoladebroodjes, een bekertje yoghurt en een appel.
Na een tussenstop morgen in Bazancourt, hoop ik zaterdag in Reims aan te komen.

Dan nog een berichtje voor het thuisfront:
Jo, ik ben blij dat je het sociale leven weer hebt kunnen oppakken. Zorg goed voor jezelf en wie weet lukt het nog om aan te sluiten. Ik hoop het. Doe iedereen de groetjes van me. Ik mis je.
Koen: Ik weet dat jullie in een zware poule zitten, maar doe je best hè jongen. Ik reken nog steeds op een doelpunt van je. Laat het weten als het lukt hè jongen.
Marco: blijf oefenen voor de 4 daagse. Ik ga er nog steeds van uit dat het mij lukt om op tijd terug te zijn. Doe Fer de groetjes.
John en Ingrid: zorg goed voor Jo. Ik hou van jullie.

Nog even een correctie van gisteren: Het onderschift hoort natuurlijk bij foto 1.

En nu aan de maaltijd in het plaatselijk restaurantje en dan proberen te slapen in de kleedkamer.

A demain.

Je hebt al weer een pittige dag achter de rug. Maar wel een mooie dag. Zorg vooral goed voor jezelf en houdt goede moed tot morgen

Martin Albers Spierings. 2017-03-30 19:27:14

Erg leuk verslag......helemaal nu ik dit ook mee maak

Bertie 2017-03-30 19:43:32

Hoi Rien. Je lijf begint aan het ritme te wennen. Fijn dat het lopen je makkelijk afgaat. Hier ook mooi weer. Na het sjoelen lekker nog buiten kunnen zitten. Groetjes. Doeiiiiii

Ans de Kroon. 2017-03-30 19:43:37

Rien fantastisch in een woord geniet van de mooie omgeving put hier kracht uit om door te gaan toi toi 👍👍

Jack schouw 2017-03-30 19:45:06

Hallo Rien Zo te lezen gaat het goed op de Camino op weg naar Reims je heb op de zelfde plaats geslapen waar ik in 2013 was in Chateau Porcien. En in Bazancourt ook de sleutel weer ophalen op het gemeentehuis.Zo kan ik je mooi volgen. Vanmorgen je vrouw gesproken bij AH. het gaat goed met de haar. Succes.

Jef Buijs 2017-03-30 19:46:38

Dat is nou leven als God in Frankrijk ,met mijn hoofd loop ik met je mee door dit goddelijke landschap, met de enorme bloesem van de sleedoorn {dat zijn die grote witte struiken} vooral foto 1 is indrukwekkend mooi . Rien we blijven je volgen , ook al moet je nog 2.5 miljoen stappen zetten, het ga je goed . Bon Camino Harrie Mannien

Harrie Mannien 2017-03-30 19:50:00

Ton, zo gaat ie goed. We blijven je elke volgen. Leuke verslagen. Gisteren bij Dirk met Jo gepraat. Het gaat haar goed. Blijven genieten

John en Maria Allen 2017-03-30 20:03:58

Lieve opa, ik doe zowieso mijn best net als jij! Mama is even emotioneel als ze jouw verslag voorleest, dus geef ik haar een extra dikke knuffel. Wij houden ook van jou!! xxx

Gridje 2017-03-30 20:05:07

Ik kijk uit naar je reisverslag het is net dat er een beetje bij ben ,wat bof je met weer ,mooie foto,s jammer dat ik niet zo loper ben ,maar hoorde vandaag iemand je kunt de tocht ook per fiets doen ,wie weet ,het lijkt me een voorrecht om dit mag en kan doen een echte pelgrim geniet van je nacht rust

Karin 2017-03-30 20:19:27

We leven met je mee we hebben respect voor je

Limburg jo en doortje 2017-03-30 20:32:14

Het gaat voortreffelijk Rien. Met al die mooie reacties , daar kun je wat mee. Succes verder Ad van Opstal

Ad van Opstal 2017-03-30 22:27:52

Wat een mooi en interessant verslag; ik heb het met heel veel plezier gelezen. Je doen het geweldig goed. Alle hoeden en petten af voor jou! Ik wens je een goede nacht en voor morgen een prachtige voorspoedige wandel dag. Groetjes!

Annemarie 2017-03-30 22:29:06

Ga zo door. Weer een leuk verslag. Fijn dat het met het thuisfront ook goed. Een fijne gedachte!!

Christel Goorden 2017-03-30 23:38:29

Wat is het toch weer leuk om je verslag te lezen, het lopen gaat je goed af. Ik hoop voor je dat Jo weer kan aansluiten. Ik kijk weer uit naar je volgend verslag!

adriennne huijbregts 2017-03-31 08:08:21

weer een fijne wandeldag gehad het goed met je he !! geniet van al het moois om je heen liefs

Corry Kleemans 2017-03-31 08:19:46

Heel knap Rien. Wat een leuk verslag en foto,s elke dag . Groetjes

Nanny 2017-03-31 12:10:36

Hallo Rien, wat fijn dat alles zo goed met je gaat. Prachtige foto,s. Harrie schreef: nog 2,5 miljoen voetstappen. O my goodness. Maar je bent al een eind op dreef en volgens mij lig je aardig op de planning. Het weer zit ook mee, dus geniet ervan. Groetjes Corrie

corrie groenhuis 2017-03-31 14:34:24

Hoi Rien weer zo,n super verslag ,ja saai is het niet zo te lezen . gelukkig met Jo even kontakt gehad super , ja het is voor beiden niet makkelijk , maar je kiest ergens voor en dan moet je er voor gaan, nou de groetjes tot het volgende verslag!!!!! en mooie foto.s ook .

Paulien 2017-03-31 15:11:42

Hoi Rien, wat een interessant verslag zo zie je maar wat een bepaald grond soort toch kan doen. Ja ik hoop dat je toch een beetje slaapt vannacht in de kleedkamer van de voetbalkantine. Je hebt het ritme goed te pakken. zorg goed voor je zelf. Morgen bel ik weer naar Jo. Groeten A Demain.

Elianne en Jan koetsenruijter 2017-03-31 23:21:24

Opa,ik was helaas er deze wedstrijd niet bij. Maar we staan er niet goed voor laatste. Ik heb all wel gescoort yee VEEL SUCCES! GROETEN KOENTJE