Koffie en aardbeien

Spanje, Atapuerca

We hebben 14 dagen lang mogen profiteren van mooi weer, maar nu is daar verandering
in gekomen. Toen we vanmorgen opstonden regende het volop en dat heeft het de gehele dag verder gedaan. Dus gelijk de regencapes aan en die zijn niet meer uit geweest. Alleen als we ergens naar binnen gingen om koffie of thee te drinken. Dit om opgewarmd te worden bij kachels, want die waren overal aan.
De eerste 12 kilometers gingen over de Montes de Oca. Aanvankelijk vrij steil naar boven, later geleidelijker. Alleen de bospaden waren modderig geworden door al die regen, dus de schoenen zien er op dit moment niet uit. Gelukkig zijn ze wel goed waterdicht, dus de voetjes zijn mooi droog gebleven.

Na twee uur lopen wachtte ons in het bos een aangename verrassing. Er kwam een auto aanrijden en die stopte vlak bij ons. Bij ons was net op dat moment een Koreaans meisje en de chauffeur verraste ons met lekkere warme koffie en een knots van een aardbei. Ondanks dat we net aan de koek zaten, fietste die aardbei bij Rien en het meisje er goed in. Net toen we een donativo wilden geven, was hij weer vertrokken. Dit zijn nou de leuke aangename verrassingen op de camino.

Aangekomen in de huidige albergue konden we de laatste twee bedden beneden bemachtigen, dus hoeven we niet te klimmen om in bed te geraken. Deze herberg hebben we vorig jaar ook aangedaan, omdat hij prima beviel. Ons viel op, dat ze nog steeds aan het uitbreiden zijn, iets wat ons vorig jaar ook al opviel.
Bij binnenkomst van de albergue werden we meteen aangesproken door een Baziliaan, een Isrealische en een Italiaanse. Zij kenden Nederland een klein beetje. Hij is zelfs in Breda geweest en het meisje heeft familie in Zwolle wonen.

Gisteravond zijn we op tijd naar bed gegaan, want we wisten dat het een pittige dag ging worden. Ondanks de regen, de kou en het klimmen viel het best mee. Uiteindelijk hebben we vandaag 19 kilometer gelopen. Eten kunnen we hier op vier verschillende plekken, alleen niet in deze herberg of we moeten zelf koken. Dat doet Rien thuis al genoeg, dus daar beginnen we maar niet aan. Ook gisteravond hebben we in het restaurant, dat hoort bij de albergue gegeten. Het smaakte prima.

Nu zijn we in Atapuerca. Een plaats, die bekend is geworden doordat hier in 1994 bij opgravingen de resten van de eerste Europeaan is gevonden. Hij is hier 800.000 jaar geleden gestorven. Daardoor is deze plaats voor veel toeristen een bezienswaardigheid geworden.

Morgen gaan we dan naar Burgos, waar wij een hotel hebben geboekt voor een schappelijke prijs. Morgen voorspellen ze nog meer regen en misschien zelfs sneeuw.
We wachten maar af.

Als pelgrim moet je het nemen zoals het komt.

Deze uitspraak is van ons zelf.

Ja dat is erg jammer heb toevallig gister naar de weerberichten in Spanje gekeken🌧maar jullie lijden niks...🍓☕️aardbeien koffie hotelletje🌞🌧🤣🏡het word dan ook een stuk frisser hé....maar jullie hebben nog een paar weken te gaan 🌞komt goed...hoop voor morgen iets beter , fijne avond....en slaap lekker voor morgen weer fit op👌🌞💖

Paulien de Bruijn 2022-04-19 18:06:08

Ondanks alle regen toch een interessante dag! En wat leuk en hartverwarmend de ontmoetingen met mensen uit alle windstreken. Geweldig! En dan die vriendelijke chauffeur met warme koffie en nog een aardbei toe. Het was weer een prachtig verslag met schitterende foto. Wij vonden jullie enig in die blauwe regencapes !! Nog een fijne avond, smakelijk eten en voor morgen een mooie ( liefst droge ) wandel dag. groetje van ons beiden.

Annemarie. 2022-04-19 18:16:47

Jeetje wat een pech die regen. En sneeuw…..brrrrr Dat is echt niet mijn ding Heel veel sterkte morgen!

Jaqui 2022-04-19 18:22:46

Jullie maken van alles mee met het weer. Je moet maar denken dat je alles voor niks krijgt. Het klimaat kun je niet regelen. Er zijn ook mensen die blij zijn met een buitje ( Tuinders) en fabrikanten in regenkleding of paraplu's. Hopende voor jullie dat de zon gauw mag gaan schijnen. Veel plezier met de voortzetting van de reis.

Jan Bulkmans 2022-04-19 18:53:38

Hallo Rien en Jo, Wat maken jullie van alles mee. Nu regen wie had dit nu nog verwacht en een hele dag zelfs. en zelfs sneeuw wie weet wat komt er hier nog allemaal. Je krijgt het niet voor niets, al hoe wel een kop warme koffie onderweg met een heerlijke aardbei zo dat ging er vast wel in. Hopelijk komt de zon weer gauw terug. Smakelijk eten voor straks of nu en slaap lekker. en morgen gezond weer op. fijne wandeling. gr Elianne ne Jan.

Elianne en Jan 2022-04-19 19:55:05

Go jamer van de regen en morgen weer en misschien sneeuw brrr gelukkig kunnen wij het weer niet regelen anders was er nog meer onrust op de wereld En wat lief onverwacht een aardbei en koffie .jullie lijken wel smurven met die regen jassen .ziet er leuk uit . Toch weer een mooi verslag Nog een vraagje zitten voor die bedden altijd een gordijn .lijkt mij zo benauwd Een fijne avond

Karin 2022-04-19 19:58:08

fijn dat er nog goede mensen zijn die je zomaar verrassen met koffie en aardbei, toch nog lekker opgeschoten ondanks de regen. gelukkig dat er overal kacheltjes branden , kun nen jullie je lekker opwarmen. voor morgen de regencape,s maar weer aan. hopelijk geen sneeuw. slaap ze. corrie

corrie groenhuis 2022-04-19 22:56:57

Wat ongezellig regen, zit je niet op te wachten, maar dat is niet te regelen. Maar een verrassing onderweg maakt veel goed. Hopelijk dat het weer meewerkt. Weer genoten van het verslag en foto's. Groetjes Ria

Ria 2022-04-20 07:36:29

Gek om te lezen van de regen en sneeuw terwijl hier uitbundig de zon schijnt.Maar goed je bent pelgrim of niet.Ik hoop dat jullie het naar je zin hebben,in ieder geval gefeliciteerd met jullie kleinzoon…,,