Kwijt

Spanje, Viana

Harrie: Nog niet in Logrones. Ik had even geen zin in nog eens 30 kilometers. Ik hou het vandaag bij 19 kilometers en ben aanbeland in Viana in de auberge Izar. Een nette schone auberge, waar je ook voor een paar euro warm kunt eten op een redelijk tijdstip.

Een andere reden waarom ik niet naar Logrones ben gelopen is, dat ik een slechte nacht achter de rug heb. In Los Arcos in de auberge Vienna, wat overigens een uitstekende herberg is, had ik voor twee euro meer een ruimte besproken met slechts vier bedden. En je gelooft het niet: weer een ongelofelijke snurker onder mij. Ik had het bovenbed. Dus weer maar een persoon, die goed heeft geslapen en drie personen met een rotnacht. Nu was het een reus van een kerel, dus ik kon hem alleen maar stil krijgen door mezelf om te draaien met veel geweld. En je gelooft het niet, hij werd er niet eens wakker van. Gelukkig was hij om vijf uur al weg, dus hebben we nog een paar uur kunnen slapen.

Gisteravond een pelgrims menu genoten voor 10 euro. Het begon met een Russische salade met alles erop en eraan. Daarna een schnitzel met frites en een ijsje na. Dan nog wijn erbij. Onvoorstelbaar voor dat geld.

Na wat regen gisteravond vandaag weer lekker droog gelopen. Wel warm, maar dat vind ik niet erg. Het was wel erg berg op en berg af, dus achteraf ben ik blij dat ik niet ben doorgelopen. Dat houdt in dat ik al om 13.30 uur in Viana aankwam. Dus gelegenheid genoeg om even wat kleertjes te wassen en te drogen hangen. Ik mis nu wel een wasvrouwtje. Misschien kan er eentje overkomen uit Holland?
Ook nog even gezocht naar mijn broekspijpen. Ik heb deze ergens een paar dagen geleden onderweg afgeritst en opgeborgen, maar ik kan ze nergens terugvinden. Op deze manier raak ik steeds meer spullen kwijt, want ook het boodschappen tasje is al zoek. Jo, ik mis je.
Op deze manier kom ik straks alleen in een onderbroek en sokken en schoenen in Santiago aan. Laten we hopen dat het weer zodanig blijft, dat ik de pijpjes niet meer nodig heb.

Gisteren na het eten ook nog de nog even de Iglesia de Santa Maria in Los Arcos bezocht. Dit is een adembenemend mooi bouwwerk uit de twaalfde eeuw. Vooral de binnenkant van de kerk is schitterend. Zelden zoiets moois gezien. Bijna de gehele kerk is aan de binnenzijde versierd met donker bladgoud. Ik stond echt met open mond e.e.a. te bewonderen.

De weg naar Viana was wederom heel mooi met rustieke wandelpaadjes en mooie stadjes op de hellingen. En niet onbelangrijk, onderweg ontmoet je steeds meer bekende gezichten. B.v. een moeder en dochter, die bij mij aan tafel zaten in Saint-Jean-Pied-de-Port bij de kinderspelletjes. Zo ook een vader en dochter uit Den Haag, bij wie ik aan tafel zat in Pamplona. Hier geniet ik van, ook al loop ik de rest van de dag alleen.

En dan morgen. Geen idee. In ieder geval loop ik door Logrones. Wat ik daarvan moet verwachten: geen idee. Waar we eindigen: geen idee.
Dit is voor mij de camino en ik geniet er van.

Gezegend bent U pelgrim, als U ontdekt hebt dat de authentieke camino begint wanneer het voltooid is.

De zaligsprekingen van de pelgrim.

Rien, wel ff in de wasmachine kijken of daar geen sokkenvretertjes in zitten. die kunnen behoorlijk huishouden, ik kan erover meepraten. en we willen niet dat je straks in Santiago de kerk niet in mag! fijn even een korte etappe, das echt niet verkeerd hoor. ik wens je veel zon, weinig regen, een goede maaltijd, fijn gezelschap een ongestoorde nachtrust en morgen een fijne wandeldag!

jaqui 2018-05-08 16:33:01

Hoi. Het gaat nog steeds goed. Het lopen dan. Je rugzak wordt wel steeds lichter zo. Als je telkens iets verliest. Alles positief bekijken. Groetjes

Ans de Kroon 2018-05-08 17:01:06

Buiten dat wasje geniet je toch wel enorm he Rien neem de volgende keer een gummetje mee hoef je niet zo veel te wassen of een schaartje knip je de vieze stukjes er uit . Alle gekheid op een stokje het is toch een geweldige tocht zo te lezen ik kijk uit naar jou dagelijkse verhaaltjes .

Toos D 2018-05-08 17:27:31

Jongen onderweg wat kwijtraken is niet ongewoon. Buiten veel gewicht zijn dat natuurlijk ook spullen. Wandel ze nog lekker en we lezen het morgen wel weer.

Annemarie+ Martin 2018-05-08 17:36:33

Ha Ha toen ik bij je was deed je zelf alles in je rugzak want dan kon je niets vergeten dus dat helpt ook niet . Ik legde alleen alles op het bed voor je klaar. De pijpen zullen nog wel ergens in een wasmachine zitten denk ik zomaar.

Jo 2018-05-08 18:15:30

Wanneer je aankomt met alleen een onderbroek en sokken aan, neem je dan wel een foto. Groetjes Corrie groenhuis

Corrie groenhuis 2018-05-08 18:41:03

Hoi Rien en Jo Ik geniet van jullie verslagen, jammer dat jo geblesseerd raakte, en je nu alleen verder moet/mag. Ik wens je nog veel wandelplezier en mooie ontmoetingen toe Groetjes els

Els Oomen 2018-05-08 19:47:50

Hoi Rien en Jo, Als ik alles zo lees krijg je het steeds meer naar je zin. Je moet natuurlijk niet alles kwijt raken hoor dat werkt ook niet. Maar goed je hebt toch weer mooie foto`s gemaakt geweldig. Wandel met plezier verder. Groeten Elianne en jan.