Twee in eeen

Spanje, Los Arcos

Gisteravond had Rien echt geen tijd meer om een verslag te maken. Daarom vandaag maar twee in een. Gisteren na het wandelen een hele discussie gehad met de dame aan de balie. Rien heeft bij alle reserveringen duidelijk aangegeven, dat we gezien onze leeftijd bij stapel bedden het onderste bed willen. Dit alleen voor Jo en Rien. Maar de dame had alleen nog maar bovenbedden. Jo nog gezocht naar een andere albergue, desnoods alleen voor haar, maar dat lukte niet. Alleen een bovenbed was nog beschikbaar. Dus goede raad duur, dan maar matras op de grond en daarop slapen.
Dit vond een jongeman te ver gaan en hij bood aan om te ruilen. Natuurlijk accepteerde Jo dat en we besloten zijn inschrijfgeld terug te betalen. Zegge en schrijven 10 euro.
Natuurlijk kon een andere jongeman niet achterblijven en hij wilde zijn onderbed ruilen met Rien's bovenbed. En hij wilde er beslist niets voor hebben. Zodoende is alles nog op zijn pootjes terecht gekomen, maar e.e.a. heeft wel veel tijd gekost. En dan moet er nog worden gegeten. Dus op naar de twee zusjes in Estella, waar Jo en Rien eerder heerlijke nasi hebben gegeten. Maar dat hebben meer pelgrims geweten, want het was er keidruk.
Wel heerlijk gegeten, maar uiteindelijk waren we pas om 21.30 uur terug in de albergue.
En geen tijd meer om een verslag te maken, want om 22.00 uur gaan de lichten uit en gaat iedereen slapen. Dan de andere dag maar twee verslagen in een.

Gisteren hebben we gelopen van Puente la Reina naar Estella onder werkelijk fantastische omstandigheden. Eerst over de brug genaamd Puente la Reina, die lang geleden, in opdracht van de toenmalige koningin werd gebouwd speciaal voor pelgrims.
Daarna via leuke Spaanse dorpjes en de nodige koffie en drankjes stops gelopen naar Estella. De stops waren nodig omdat het in de loop van de dag steeds warmer werd. En Marco werd helemaal gelukkig van enkele Radlers. (Hij noemt het biertjes). Wat maakt het uit. En dan na de nodige troubles in de albergue en de heerlijke maaltijd plat en slapen.

Om 05.00 uur vanmorgen gaan de eerste pelgrims weer rommelen om te vertrekken.
Wij niet. Even lekker doezelen en als het licht aan gaat, onze spulletjes verzameld en op naar de bakker voor een chocolabroodje, koffie en jus d'orange. En lopen maar. Het eerste dat we vandaag tegenkwamen was de wijnfontein bij Irache. Marco natuurlijk wijn tappen, maar hij lust het niet. Dus aan Rien gegeven, maar deze wijn was deze keer niet te pruimen en zeker niet 's morgens om 09.00 uur. Witte wijn i.v.p. rode.
En dan wandelen door de akkers en velden tussen Estella en Los Arcos, waar we nu zijn. We slapen nu in de albergue, waar Rien in 2018 ook heeft geslapen. Echter de voorzieningen zijn er bepaald niet op vooruit gegaan. Het lijkt wel of hier de tijd heeft stilgestaan. Echter niet de prijs. Maar dat geldt voor meer zaken hier. Waarschijnlijk heeft e.e.a. te maken met de corona destijds. Ook de ontzettend hevige regenval van afgelopen zondag heeft heel veel schade aangericht aan de te bewandelen paden voor de pelgrims. Af en toe is het springen om op het pad te blijven. Maar we komen er wel.

Ook vandaag het zelfde weerbeeld als gisteren. 'S morgens erg benauwd en bewolkt en 's middags erg warm. Ook nu om 21.00 uur geeft de thermometer nog 27 graden aan.
Dus vannacht het raam open en geen dekens waarschijnlijk.
Hoe het verder verloopt hoop ik morgen te berichten als we in Viana zijn aangekomen. Morgen 18 kms. Dus rustig aan.

Inmiddels wordt het tijd om mijn bed op te gaan zoeken, dus welterusten. De anderen liggen al plat, dus ik zachtjes aan moeten doen. Hier zijn ze de zaak aan het voorbereiden voor het ontbijt morgenochtend.

Wat fijn om te lezen die verhalen van jullie . Ook leuk om te horen dat het nu goed gaat. Van al die jaren van het lopen naar Compostella kunnen jullie wel een boek schrijven.

Jan Bulkmans 2023-09-05 21:39:41

Fijn dat het allemaal goed gaat ondanks de hitte en de stapelbedden Al met al zijn jullie al aardig op weg en genieten volop Heel bijzonder om dit met jullie drietjes te kunnen doen Vaya con Dios

Jaqui 2023-09-05 21:55:36

Jullie hebben lieve personen ontmoet en dat maakt het al een stuk lichter. Wandel ze morgen met onze en Gods zegen. Dat jullie er van mogen genieten. Martin en Annemarie.

Martin 2023-09-05 23:07:05

Hoi Rien en Jo, Fijn dat er toch mensen zijn die goed voor je zijn en die wat kunnen betekenen voor je. Nu heb je toch een onder bed gehad om te slapen. ontzettend mooie foto`s zeg. prachtig. wandel ze morgen en gezond weer op. groeten van ons Jan en Elianne

Elianne en Jan 2023-09-05 23:20:38

Hallo jo jij staat je mannetje wel met het stapelbed de jeugd snap het niet ze moeten uit zijn eigen ruilen en fijn een gezellig avond en ja dan is het zo laat .en wijn uit de muur s.morgen om 9 is wel.erg vroeg .en Marco biertje goede keus de foto.s zijn weer prachtig Als ik dit schrijf zijn jullie ook al op of bijna weg Mooie wandeldag 🚶‍♂️🚶‍♀️🚶🌞

Karin 2023-09-06 07:48:45

Hoi Wandelaars weer een stuk verder en nu is alles beter. Ik hoop dat het zo door gaat en dat je de juiste bedden krijgt . Veel plezier.

Corry Kleemans 2023-09-06 08:03:31

Geniet van de wandeling, na een goede nachtrust moet dat lukken De weergoden zijn ook goed gezind en de foto's zijn weer prachtig. Groetjes, Ria Robbesom

Ria Robbesom 2023-09-06 08:12:32

Zoals jullie al aangeven is het best zwaar om op die modderpaden te lopen. Maar ook heerlijk genieten van de schitterende omgeving. De foto's zeggen genoeg.