Leon

Spanje, Virgen del Camiño

De grootste stad op de camino is zeker niet de mooiste. Natuurlijk telt de stad ontelbaar veel historische gebouwen, maar helaas staan de meeste in de steigers. Bovendien duurt het voor een pelgrim eindeloos lang voordat je de stad hebt doorkruist. Nee, voor mij blijft de mooiste en meest knusse stad Burgos. Maar ja, je moet door Leon heen. Ik ben er dan ook niet blijven slapen, maar heb nog een stuk door gestapt naar Virgen de Camino. Mij te druk in Leon.
Ik heb er alleen een nieuwe credential opgehaald bij een of andere auberge. Dit werd mij op het VVV-kantoor verteld. Was trouwens nog bijna een rel. Om 11.00 uur stond er bij die auberge al een hele rij om een plaatsje aldaar. Ik had echter geen zin om in de rij te gaan staan en ging gelijk naar de inschrijfjuf. Dit viel bij de wachtenden uiteraard niet in goede aarde, maar toen ik de juf vertelde dat het alleen om de aanschaf van een credential ging, toonde die begrip en gaf mij een exemplaar. Ik voldaan weer naar de route terug, de boos kijkende meute achter me latend. Ik heb maar wat geglimlacht.

Buiten Leon was er verder niet veel te beleven vandaag. De weg naar de stad was net als voorgaande dagen, alleen was het vandaag een stuk warmer. Temperatuur oplopend naar 28 a 29 graden. En ook meer pukkels te beklimmen. Vooral de afdaling naar Leon was erg steil. Gelukkig vandaag ook weer geen regen, dus was het best te doen.
De weg van Leon naar Virgen del Camiño is ronduit saai. Alleen maar fabrieksterreinen. Het is nu duidelijk dat de Meseta voorbij is.

Ik had er zin in vandaag. Vannacht heerlijk geslapen alleen in mijn kamer, de gastvrouw had heerlijk gekookt gisteravond en vanmorgen het ontbijt was ook prima in orde. Er was echter wel een minpuntje. Ik dacht dat alles inclusief was, maar moest voor de avondmaaltijd, het wassen en het ontbijt toch extra betalen. Zodoende is het toch een duur grapje geworden. Maar ja, een verwennerijtje moet een keer kunnen.
Al met al toch 21 kilometer gelopen vandaag.

Elk plaatsje dat je op de camino aandoet heeft wel een camino geschiedenis. Zo heeft Virgen del Camiño zijn naam te danken aan het feit dat zij, de maagd van de weg, aan een herder is verschenen. Ze beloofde dat op de plek waar hij een steen zou werpen er een kapel zou ontstaan.
Leon komt van het Latijnse woord "legio", wat te danken is aan het Romeinse leger, dat deze stad stichtte.
Mansilla de las Mulas heeft te maken met de in het verleden talrijke veemarkten. Veelal muilezels (mulas).
De herberg van El Burgo Ranero heeft zijn naam te danken Domenico Laffi, een pastoor ,die hier lang geleden langs kwam en er getuige van was hoe een wolf een pelgrim aanviel. Ranero heeft zijn naam te danken aan de stichter van het dorp: Ranarius.

Genoeg geschiedenis. We gaan vooruit kijken. Ik heb weer een mooie auberge gevonden, alleen slapen we nu met z'n twaalven op een zaal. Dus dat wordt weer een oordoppen nacht. Eten moet ik buitenshuis evenals ontbijt morgenochtend. Maar hier vlakbij zijn een drietal restaurants bij elkaar, dus dat komt wel goed. Morgen redelijk vlak, daarna begint het betere klim en daalwerk.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.

Tot morgen.

Wat een prachtig verslag en mooie foto,s Mooi dat je ons nog wat geschiedenis les geef Ik kijk weer uit na morgen hoe de dag je weer vergaat Fijne avond en morgen weer mooie kilometers

Karin 2018-05-22 18:06:08

Hoi Rien Slaap ze vannacht ondanks de verwachte herrie en morgen weer een mooie tocht toegewenst.

ronald en yan-jeroen 2018-05-22 18:34:15

wat een prachtige fotos Rien! dank. ook jij hebt nu warmer weer net als hier volop zomer. nu onweersbuien. in Limburg fikse wateroverlast. de vooruitzichten worden warmer en warmer ik hoop dat er nog wat zomer overblijft voor juli en augustus...... al met al heb je nu nog een kleine twee weken te gaan man, het doel komt in zicht! respect. ik wens je een goede nachtrust toe en morgen gezond weer op

jaqui 2018-05-22 18:41:31

Hoi Rien. we komen al lezend nog aardig wat te weten over de streken, waar jij doorheen loopt. Mooie beschrijvende verslagen zijn het telkens. Ze kunnen zo een reisgids in. Hier eindelijk vandaag een minuscuul regenbuitje, maar in Limburg viel de rest, zag ik op tv. Rien, het gaat je verder goed. Groetjes en tot......de volgende mail, houdoe

Ans de Kroon. 2018-05-22 19:12:43

Hoi Rien, Wat een mooie geschiedenis les was dat zo leer je nog eens wat. Hier is het ook mooi weer wel onweersbuien die in Limburg en vandaag in Eindhoven flink te keer is gegaan. Nog een paar weekjes te gaan Rien volhouden maar. wandel ze morgen met plezier. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-22 22:27:06

Dag Rien, Hoe verder je komt,hoe meer dichter je lijkt te komen bij jouw woorden, zo lijkt het. Er komt nog zoveel moois aan! Alle goeds, Ad.

Ad Rouwendal 2018-05-22 22:35:30

Wat een spannende reis Rien ik zou zo in willen stappen maar mijn knieen doen het ook niet zo goed op dit moment maar ik geniet en loop via jou verhalen mee in die geweldige tocht . Ga zo door , en met lopen en met schrijven schitterend.

Toos D . 2018-05-22 22:57:07

Het onweer was erg op enkele plaatsen waren moder overstromingen we zijn er goed van af gekomen rien we genieten nog altijd van je verhalen en foto's tot kijks

Limburg 2018-05-23 09:09:25

Je wandeling gaat gelukkig voorspoedig en dat is maar goed ook. Klimmen en dalen komen ook van pas. Wij zijn blij dat je goed kan eten en slapen ook dat is belangrijk. Wees er van overtuigd dat wij met je meeleven en hopen dat je het haalt. Succes en tot morgen.