Hoogtepunt

Spanje, Molinaseca

Vandaag hebben we een van de mooiere dagen gelopen. Niet makkelijk, maar wel een schittend mooie omgeving. Constant uitzicht op de Montes del Leon, waarbij je jezelf waant in Oostenrijk. Met als hoogtepunt het Cruz del Ferro. Tevens het hoogste punt van deze camino met een hoogte van 1534 meter. Voordat je het Cruz bereikt kom je door het dorpje Foncebadon. Een dorp dat ooit welvarend was, maar in de vergetelheid is geraakt en nu door de vele pelgrims weer tot bloei komt. Dat blijkt ook uit de vele herbergen, dat het dorp rijk is plus de gebouwen die weer worden opgeknapt.
Ben je Foncebadon door gaat het verder omhoog naar het Cruz de Ferro. Hier leggen pelgrims een steen weg, die ze van huis hebben meegenomen. Iets dat wij ook hebben gedaan. Met deze steen, laat je je zorgen en moeilijkheden, die je thuis ondervindt, achter je. Niet, dat wij die hebben, maar het straalt een bepaalde symboliek uit, die voor veel mensen belangrijk is. Rien doet dit nu voor de vierde maal en Jo voor de derde maal.
De stenen, die wij bij hadden, komen uit Oostenrijk en we hebben thuis onze namen en geboortejaar daarop gezet.

Ook vandaag hebben we geboft met het weer. Bijna de gehele dag in hemdsmouwen kunnen lopen en met korte broek, getuige de foto's. 's Morgens nog even fris, maar al snel bergop brak het zweet ons uit, dus bij de eerste koffiestop jas uit en broekspijpen eraf.

De herberg waar we zijn beland, is dezelfde herberg, waar we in 2019 met Marco zijn geweest en waar Rien nu voor de vierde maal is en Jo voor de derde maal. Dat doen we niet voor niets. Het is een mooie herberg en toch niet duur met uitstekend avondeten en een lopend buffet ontbijt met alles erop en eraan. De herberg bevindt zich in El Acebo, een dorp met 35 inwoners en doorgangsdorp naar Ponferrada, een grotere stad hier vlakbij. De meeste pelgrims lopen door naar deze stad, maar onderschatten het hoogteverschil en de moeilijkheidsgraad. Zij kijken naar de afstand en zijn voor de laatste kilometers aangewezen op een taxi of erg vermoeide benen.
Wij hebben vandaag 17 km gelopen en morgen lopen wij naar Ponferrada nog eens 16 kms. En dat is genoeg voor onze oude knoken.

De herberg gisteren was niet uitzonderlijk, maar wel voldoende. Omdat de eerste verdieping was voorzien van een houten vloer hadden wij op de begane grond veel last van onze bovenburen. Bovendien sloot het naastgelegen restaurant al om 19.30 uur, dus lagen we vroeg in bed. Door de lange nacht zijn we voldoende uitgerust vanmorgen aan de bergtocht begonnen en om 15.00 uur in de herberg voor vannacht aangekomen.
Het gebruikelijke biertje en cola op terras, en dan wachten op het avondeten. Het leven van pelgrims is zo slecht nog niet.

Where are you going to Pilgrim,
where the river carries the water of life.
where the forest's shadows passes away.

Moya Brennan.

Het is weer een prachtig verslag dus we hebben er weer van genoten ga zo door. groeten van Annemarie en Martin.

Martin 2022-05-04 18:31:37

Mooie foto’s! En ook mooi weer gelukkig! Hier trouwens ook Veel plezier weer morgen en geniet van alles op jullie pad

Jaqui 2022-05-04 19:44:41

Nou mooi hoor 🤗 weer een beetje mee kunnen genieten van je verhaal ik kijk er steeds naar uit ! Ook wel wat jaloers, maar ik gun jullie deze prachtige Pelgrimstocht ! Dit kunnen ze niet meer afpakken ! Gr Hans&Addy

Addy 2022-05-04 21:13:53

Wat een mooi land schap zo anders dan de afgelopen dagen Lekker genieten van de zon ,ik steeds versteld wat voor km lopen,wat een mooi gebaar van die steen uitzoeken en daar neerleggen ,bij zo veel meer stenen Als ik dit schrijf liggen jullie allang op een oor Weer mooie wandel kilometers morgen

Karin 2022-05-04 22:11:19

Op de foto's te zien is de omgeving schitterend. Jullie hebben die klim maar weer mooi gemaakt, knap hoor en dat het jullie zo goed af gaat. Dat verhaal van de stenen is een prachtig gebaar. Voor vandaag weer veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-05-05 06:35:28

Hallo Jo en Rien, Wat Mooie Foto`s weer den omgeving is prachtig zo te zien. En weer een mooi verslag. Ja een mooi symboliek gebaar om een steen weg legt om je zorgen daar achter te laten. Veel wandel plezier en smakelijk eten en moren gezond weer op. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-05-05 09:13:53

Grappig hoe dichter jullie bij Santiago komen hoe meer plaatsjes mij bekend voorkomen.Leuke verhalen weer en mooie foto’s ,nog veel wandelplezier. Groetjes