Engelen bestaan

Spanje, San Mamede

Engelen bestaan. En dan bedoel ik niet de Italiaanse schone Ariana, waarmee ik op de foto staat. Nee, de engelen, die ik bedoel, komen uit mijn eigen familie. Na een emotioneel telefoontje met mijn zusje, waarbij ik heb geprobeerd uit te leggen hoezeer het mij verdriet doet, dat Jo niet naar Santiago kan komen, heeft zij mij toegezegd om te kijken of zij iets kan betekenen. En later belde zij terug met de verheugende mededeling, dat zij en haar vriend met Jo meegaan naar Santiago. Ik gelijk Jo gebeld en aan weerskanten tranen geen gebrek.
Ik schiet weer vol nu ik dit opschrijf. Dat gaat nog wat worden in Santiago. Zij mogen wel een paar emmers meenemen als ze deze kant in komen.

Onderweg naar San Mamede ben ik weer een aantal bekenden tegen gekomen, waarmee je dan een praatje maakt. Ariana kom ik regelmatig tegen en zij is verliefd op aapje van Koen. Maar wees maar niet bang hoor jongen. Zij krijgt hem niet. Ook Werner uit Duitsland kwam ik weer eens tegen, nadat ik hem voor het laatst heb gezien bij de wijnfontein vlakbij Estella. Het gaat niet goed met hem. Hij gaat in Sarria naar de dokter en vreest dat hij een longontsteking heeft opgelopen. Niet gek bij dit weer. Ook Bredase Mario zag ik weer eens, maar hij ging door naar Sarria. Het schijnt daar ontzettend druk te zijn met startende pelgrims

Ook vandaag weer veel mist en dus weinig van het landschap te zien. Ook niet echt warm, maar met een jasje aan lukte het wel. Wel weer mooie wandelpaden. Het doet echt Oostenrijks aan. Jammer van de mist.

Door alle praatjes onderweg, het late opstaan vanmorgen, het uitgebreide ontbijt met Ida, en de lunch (een ruim aangeklede hamburger) schoot het niet echt op. Bovendien ben ik onderweg ook nog blijven hangen bij een donativo stalletje, gerund door een soort van hippie, maar wel een lieve jongen. Ik heb dan ook maar 15 kilometer gelopen vandaag. Dit adres zag ik het boekje staan en het zag er goed uit. Alleen vegetarisch eten vanavond, dus in ieder geval geen kip. We zullen wel zien. De gastvrouw heeft mij in elk geval verzekerd dat ik genoeg calorieën binnen krijg.

Vandaag komt Marco (mijn oudste zoon) weer naar huis. Zijn vakantie naar o.a. Porto en Santiago de Compostela zit erop. Ik ben benieuwd naar hoe hij Santiago heeft ervaren.
Koen, mijn kleinzoon, gaat vandaag hopelijk wel de vierdaagse lopen, nadat deze gisteren is afgeblazen voor het dreigende onweer in Etten-Leur.

Wat gaan we morgen doen? In ieder geval vannacht hopelijk lekker slapen net als de vorige nacht. Morgenochtend wacht hier in ieder geval een wat uitgebreid ontbijt. En daarna lopen. Eerst naar Sarria en dan zien we wel verder.
Voor de zekerheid nog eens nagevraagd hier bij de gastvrouw, maar je moet inderdaad vanaf Sarria twee stempels per dag scoren, wil je in aanmerking komen voor een Compostela. Zij zegt wel dat dat niet moeilijk is, want in elke bar ligt wel een stempel.

Each heart is a pilgrim
Each one wants to know
The reason why the winds die
And where the stories go.
Pilgrim in your journey
You may travel far,
For pilgrim it's a long way
To find out who you are.

Enya.

Rien, ik ben ZO blij dat het toch gaat lukken! Voor jullie allebei. Ik voelde mij best schuldig over het afhaken en heb er slecht van geslapen. Gelukkig is het nu geregeld. Geeft niks zo een dagje minder lopen, is soms nodig en elke ontmoeting heeft een betekenis. Van het noodweer gisteren niks meegekregen, nog geen drupje regen. Vandaag een paar minuten regen gehad. De natuur snakt naar water.... verder is de zon welzalig hoor. Fijne avond, lekker slapen en op naar Santiago!

Jaqui 2018-05-30 18:32:06

Inderdaad lopen ze hier ook weer wel warm hoor ,gisteren was het echt te gevaarlijk onweer wind dus Het weer bij jou wel iets beter . Mooi dat Jo toch in Santiago is als jij daar aankomt is toch heel speciaal op dat grote plein ,ik vond het geweldig al die emoties van iedereen heel apart. Kun je ook samen naar die prachtige kerk . Nog even Rien geniet nog van de laatste kilometers tis weer zo voorbij .

Toos d 2018-05-30 18:45:41

Hoi Rien Wat een moed en kracht Dit zegt genoeg over jou Heel veel succes morgen😘🙋🏻

Lenie van Elteren 2018-05-30 19:17:37

Wat een geweldig nieuws ja mag je wel van vol schieten Dus jullie straks weer in de arme vallen En groot gelijk wat minder kilometers Ik hoop dat eten naar je wens is Fijne avond En ja engelen bestaan 🌹😇

Karin 2018-05-30 19:24:52

Hoi Rien Petje af voor je. Het gaat geweldig. Het is inderdaad een hele belevenis als je het plein oploopt met al die wandelaars die trots zijn dat ze het gehaald hebben en daar kom nog bij dat je vrouwtje op je staat te wachten. De mis bijwonen is ook iets bijzonders. Dat laatste stuk gaat vanzelf. Succes Groeten Ad van Opstal

rienenjosantiagodeel2 2018-05-30 19:40:16

Rien wat een teleurstelling eerst , en fijn dat je fam. nu met Jo naar je toe komt ! laten jullie je tranen maar vloeien dat doet een mens goed ! geniet verder van al het moois , wij genieten mee via jou verslag en je prachtige foto's wandel zo door je bent er bijna , petje af voor jou ! groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2018-05-30 20:30:38

Wij zijn blij dat jo toch naar Santiago kan komen voor jou. Wij wensen je daarvoor veel geluk. Dit maakt toch het wandelen lichter nietwaar ? Succes en tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-30 21:26:42

Wat super Rien dat jou zusje en haar vriend Jo vergezellen om jou op te halen , niks geen emmers gewoon laten vloeien , heel menselijk voor al wat jullie ja jij en Jo toch presteerde helaas moest Jo weer afhaken , en jij alleen door , een doorgewinterde , Pelgrim met HOOFDLETTERS , en wat zal dat een mooi weerzien worden , leef helemaal met jullie mee , en wat een mooi verslag en mooie foto.s Rien , wens je een fijne avond en nacht , tot morgen en veel kracht bij je laatste kilometers , groetjes van mijx.

Paulien de Bruijn 2018-05-30 21:31:24

Hoi Rien Gelukkig dat Jo toch je komt verwelkomen en vergeet niet na regen komt zonneschijn!!

ronald en yan-jeroen 2018-05-30 21:46:38

Koen heeft vandaag de 10 kilometer gelopen. Dit ging goed. Stoer hé. Morgen kijken we nog even, de 5 of de 10. Jij In ieder geval heel veel succes met de laatste loodjes. Wij zijn in super trots op je..... groetjes John, Ingrid en koen

John 2018-05-30 21:47:12

Blij om er voor jullie te zijn wanneer het nodig is.Ik ben zelf benieuwd hoe ik alles ga ervaren. Veel liefs en goeie tocht morgen

Corry kleemans 2018-05-30 22:34:01

rien geweldig.. geniet nog even voor je weer in je normale doen komt.dat is echt afkicken.vergeet vooral de kerkdienst met het voorbij komende wierookvat niet. DIT MAG JE NIET MISSEN. je kunt het zien als er een stuk of 8 mannen rond lopen diehet vat bijna als de dienst is afgelopen rond slingeren. DAT IS PAS KIPPEVEL . groetjes

kees en ludo 2018-05-30 22:48:49

Hoi Rien, Ja Rien mooi toch dat je eigen zus en haar vriend met Jo mee gaan om jou op te halen. Een mooier geschenk als dit is er niet. Laar maar wat traantjes hoor dat is gezond. Jij doen heel goed zo. Geniet van de wandeling de lange km gaan korten. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-30 23:20:03

Hoi rien als je volgende week thuis komt staan er beeldjes op de kast van santiago