Hemel en hel

Spanje, Ventosa

Wij hopen dat we de slechtste alberque vannacht hebben gehad. De albergue Santiago Apostol is voor ons een eerste klas vergissing gebleken. Als je in een grote stad een slaapplek zoekt, moet je geen plek uitzoeken, die 24 uur per dag open is. En zeker niet in het weekend. Vannacht om half drie kwamen ze nog binnenstommelen en met deuren smijten. Natuurlijk gunnen wij iedereen een feestje 's avonds, maar houdt dan ook rekening met pelgrims, die wel op tijd naar bed gaan en ' morgens vroeg willen vertrekken. Uiteindelijk hebben toch nog enkele uurtjes kunnen slapen. Maar vanmorgen hebben we wraak genomen door ook met deuren te gooien. Wij een slechte nacht, zij een slechte morgen. Mag toch, of niet?

Overigens was het gisteravond best gezellig in Logrono. Bij een temperatuurtje 's avonds van 24 graden, zaten de terrasjes propvol en veel volk op de been. Maar toen we terug in de albergue waren, barstte het onweer los. Samen met enkele flinke plens buien. Het gevolg was wel, dat we vanmorgen onze jasjes aan moesten omdat het flink was afgekoeld. De jasjes konden vanmiddag weer uit, maar op dit moment koelt het weer aardig af.

We zijn inmiddels aangeland in Ventosa na een een wandeling van 21 km. We slapen hier met tweeen op een kamer in een prachtige albergue. Voor ons de hemel. De wandeling was niet al te moeilijk en dat is maar goed ook na zo een nacht. Veel door wijngaarden gelopen. Vlak buiten Logrono bij een groot stuwmeer kwamen de eekhoorntjes al bedelend op ons afgelopen. Maar voor een stukje cake trokken ze hun neus op en verdwenen weer snel. Kennelijk zijn ze nog kieskeurig ook.
Tijdens de wandeling zijn we slechts door een wat grotere plaats gelopen, namelijk Navarrete. Op zich niet echt een mooi stadje, maar de kerk van binnen is prachtig. En de koffie naast de kerk smaakte goed.
We zijn in de streek Rioga aangekomen en dat is dan weer te zien aan het aantal bodegas, grote wijnboeren.

In Ventosa hebben we genoten van een pelgrimsmenu met varkensvlees. Dus deze keer geen kip. Voor morgenochtend hebben we al een desayuno besteld (ontbijt).
En wie treffen we in het restaurant: een koppel dat in Etten-Leur heeft gewoond. Wel lang geleden in de Gitaarhof. Hoe klein is dan de wereld. Nu wonen zij in Baarn.

Morgen lopen we 16 km naar Azofra. We hebben geprobeerd om voor maandag 22 km te plannen, maar dat niet lukken. Albergues gesloten in Granon. Dus dan maandag maar 16 km naar Santo Domingo de la Casada. Dinsdag zien we wel weer.

Inmiddels is er weer vervoer geregeld voor onze tas met spullen. Scheelt ons 10 tot 12 kilo bagage.

Iemands gevoel voor humor is een afspiegeling
van zijn inzicht in het leven.

Exodus: Matteus.

Hi Jo en Rien, Wat een indrukwekkend verslag is het weer geworden. Mooie belevenissen maar ook vervelende onrustige zaken. De wereld is wel heel klein als je mensen treft die vroeger in Etten-Leur hebben gewoond!! Maar wat leuk! dank voor de prachtige foto's Ook voor morgen weer een goede wandeltocht, en voor straks, welterusten.

Martin en Annemarie 2021-09-18 21:16:06

Wat een verhaal.en terecht de deuren laten klinken .hebben we in louders ook gedaan wij wakker zij ook En lekker een ander stukje vlees De foto.s zijn mooie plaatjes het leuk dat die eekhoorn zo neer is gezet als ik ze zie zijn ze mee weg .kan ook aan mij liggen Welterusten

Karin 2021-09-18 22:53:50

Het lopen gaat goed, zo te lezen. Hopelijk de rest van de nachten ook!

Toos 2021-09-18 23:16:40

Een dag uit het soms harde dagen of nachten van een pelgrims echtpaar. Harrie.

Harrie Mannien 2021-09-19 07:04:20

Goed gedaan hoor na een slechte nacht. Op naar betere nachtrust.

Marca 2021-09-19 08:10:23

Hoi! Fijn om te lezen dat het weer goed gaat, ondanks de strubbelingen. Succes en groetjes 👋👋👋

Ans 2021-09-19 11:24:49

Dat is het dat veel mensen niet naar elkaar luisteren daarvoor haden we in Lourdes altijd het zelfde hotel heel veel geluk en sterkte samen

Doortje uit limburg 2021-09-19 12:03:40

Ik heb weer genoten van jullie verslag en leef met jullie mee. Zojuist is onze dochter gearriveerd in Finsterre. Dus dubbel genieten van alle verslagen.

ida.verduin@ quicknet.nl 2021-09-19 14:03:14

Hoi Jo en Rien , wat een boeiend en veel zijdig verslag , Ja dat leven wat jullie nu lijden kan van de hemel in de hel zoveel verschillende mensen en plaatsen , dat avond leven zag er goed uit al die terrasjes gezellig hoor , en dat buitje is voor de stof dat de pelgrims weer een schoon pad hebben om hun Camino voort te zetten , nog veel loop plezier ,Hasta Manana.

Paulien 2021-09-19 14:13:30

dat Hemel en Hel zo dicht bij elkaar kunnen liggen he. maar toch leuk dat jullie dit allemaal meemaken anders heb je ook niets te schrijven en kunnen wij niet meegenieten. ik kijk uit naar het volgende verslag

corrie g 2021-09-19 17:02:03

Hoi Rien en Jo, Wat een boeiend verslag en wat jullie allemaal mee maken zeg. wel heel goed dat jullie weer de moed bij elkaar hebben genomen om weer verder te gaan. goed zo. groeten Elianne en jan