60 dagen

Frankrijk, Sorges

Wat jammer dat Jeannine en Jos er mee stoppen. Een enthousiast echtpaar en een genot voor de pelgrims om daar te verblijven. Hollandse kost, zoals bloemkool, boontjes en gekookte aardappelen, met een heerlijk stukje kip erbij.
Vooraf een paté met quinoa en als toetje aardbeien met ijs en cake.
Ook het ontbijt vanmorgen was onfrans. Kaas, ham en jam.
Afscheid genomen na een heerlijke nachtrust van circa 10 uren. Wat later vertrokken, omdat we hier in Sorges niet voor 16.00 uur terecht konden. De weersvoorspelling was niet al te hoopvol. En wat was voorspelt, kwam uit. Het laatste uur in de stromende regen gelopen. Dan waren we ook nog een half uur te vroeg bij de refuge, dus maar even onder een afdak staan schuilen. Uiteindelijk kwam onze Canadese gastheer aan wandelen en konden we naar binnen aan de thee.
En weer zijn we met zevenen in een niet al te grote ruimte om te slapen. Maar deze keer heb ik een echt bed en slaap niet op een matras op de grond. Dat mag een van de Fransen doen, die niet hebben gereserveerd. Ik mag vanavond boven Guido slapen. Onze gastheer kookt voor ons. En morgenochtend wacht ons een ontbijt.

De wandeling vandaag was een mooie over niet al te golvend terrein. Veel bossen en velden en boerenweggetjes.
Een beetje broeiierig weertje, wat aangaf dat het wel zou gaan regenen.
Trouwens voor morgen wordt er de gehele dag regen voorspelt, dus dat wordt gelijk de regenkleding aan om mijn laatste 23 kilometers te wandelen naar Perigueux en met mijn natte kloffie mijn lieffie te omhelzen. Ik kijk er naar uit.

Waar ik niet naar uitkijk is het stoppen met wandelen. Je zit in een ritme samen met mijn Belgische vriend met de vrijheid in de natuur, de vriendelijkheid die je onderweg overal, maar dan ook overal ontmoet. Boeren, die zonder uitzondering hun hand opsteken, zelfs automobilisten, die claxonneren met hun duim omhoog. En dan praat ik nog niet van de vriendelijkheid en de hartelijkheid van de gastheren en gastvrouwen in de refuges, de gites en de chambre d'hotes. Ook de andere pelgrims zijn een en al vriendelijkheid met enthousiaste verhalen, al versta ik er niet alles van.
Ook de vele reacties die ik van jullie heb mogen ontvangen hebben mij zeker geholpen om door te zetten in die periode dat ik het moeilijk had. En geloof me, die dagen zijn er zeker geweest. Enorm bedankt hiervoor.

Maar ja, aan alles komt een eind, zo ook aan mijn eerste deel van de Camino. Na 60 dagen, waarvan de laatste vijftig dagen onafgebroken, wandelen kan ik nog een dag luisteren naar:

BON VOYAGE.

Ja Rien het zit er bijna op voor even he ,morgen het vrouwtje er weer bij en dan samen op naar de vierdaagse in Nijmegen en natuurlijk de voorbereidingen voor het vervolg volgend jaar hopelijk kunnen jullie dat weer samen doen . Welkom terug in Etten leur .

Toos D 2017-05-10 18:33:32

Hoi 🙋 Rien, we hebben alle dagen van je verhalen genoten en zo met jullie meegewandeld.dat was genieten en wordt het afkicken volgende week. Het belangrijkste is dat je het nog steeds leuk vindt,nog een laatste stuk morgen en Jo staat je op te wachten goede wandeling en goede reis naar huis.Tot volgende week.gr Frans en Josca

josca en frans 2017-05-10 18:48:22

WIJ VINDEN HET JAMMER DAT ER NU OOK AAN EEN EINDE KOMT AAN JOUW AFLEVERINGEN. tOCH ZIJN WE BLIJ VOOR JOU DAT JE WEER NAAR HUIS KAN. sUCCES MET DE LAATSTE WANDELING EN ALVAST WEL THUIS.

Martin Albers Spierings.+ Annemarie Kruger. 2017-05-10 18:54:21

Hallo Rien. Nog een dag wandelen en van de Fransen genieten. Veel plezier. Welkom terug in Etten-Leur. Groetjes

Ans de Kroon 2017-05-10 18:56:24

Jammer van de regen ,de loodjes wat zal ik je verhalen missen ,ik liep mee met verhalen over honden die gezellig meeliepen ,glaasje wijn plankjes kaas de mooie foto,s Kun je als je thuis ben ons geen week verslag sturen .blijven we op het reilen en zeilen uit Etten Leur

Karin 2017-05-10 19:04:03

Hoi Rien Bedankt voor het reisverslag Ik wens je een goede reis terug En dan op naar de Nijmeegse 4daagse Groetjes Lenie van Eltteren👌👍🏼

Lenie van Elteren 2017-05-10 19:07:16

Hallo rien Jammer van de regen morgen. Heb 60 dagen genoten van jouw verslag. Hopelijk volgend jaar het vervolg en dan samen met Jo. Behouden thuis.

Ivonne N 2017-05-10 19:29:14

Het was genieten van jouw leuke en vol gevoel geschreven verhalen! Geweldig dat je morgen weer herenigd wordt met Jo! Al is het tijdelijk leven als een soort vrijbuiter ook wel eens leuk! We wensen jullie nog een mooi verblijf in Lourdes en een fijne en veilige reis naar huis! A bientot et bon voyage, nellie en nico!

Nico Korsten 2017-05-10 19:37:55

Rien, geniet morgen van je voorlopig laatste Pelgrimswandeling samen met Guido..... Wij kijken ernaar uit om jou ook weer te omhelzen al zullen wij nog even geduld moeten hebben!! Fijne dagen in Lourdes en tot volgende week thuis 😘

Gridje 2017-05-10 19:48:09

Ook ik heb genoten van je verslagen. En keek er elke dag weer naar uit. Goede reis naar huis.

Petra van Vliet. 2017-05-10 19:52:43

Rien ik vind het een geweldige prestatie wat jij hebt neergezet. 60 dagen onafgebroken wandelen is topsport. Ik wens jou samen met Jo nog een paar fijne dagen in Lourdes.

Ludo Broks 2017-05-10 20:03:44

hallo rien op de eerste plaats wat heb je het goed gedaan wij hadden het nu niet na gedaan we wensen je nog met jo een paar leuke dagen samen en tot kijks

Limburg jo en Doortje 2017-05-10 22:27:47

petje af hoor Rien en bedankt voor je mooie verhalen .

toos voetee 2017-05-11 07:38:50

hallo Rien vandaag is het zover na al jou belevenissen tijdens het wandelen en overnachtingen en natuurlijk de mooie verhalen en bezienswaardigheden waar wij van hebben genoten is het vandaag zover om Jo weer in je armen te sluiten . samen nog een paar daagjes Frankrijk en dan weer naar het leven van alledag . groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2017-05-11 08:00:46

Genoten van je verhalen.Nog een paar fijne dagen daar en welkom thuis.liefs

Corry Kleemans 2017-05-11 08:05:12

Hoi Rien, zo als je al schreef na de laatste loodje te leggen is het wandelen even voor bij. Maar volgend jaar begin je gewoon weer met Jo. Even wennen want je zit nu helemaal in je ritme. Een ding heb ik vergeten aan Jo te geven dat is geld voor een kaar in Lourdes. Ja dan doe ze dit maar nu niet en als jullie samen weer naar Lourdes gaan geef ik dan wel geld mee. Want voor mij zit dit er nu niet in om mee te gaan. wil je dit aan haar door geven. De Fransen zijn daar ook erg vriendelijk en zeer gast vrij. Na alles komt een eind en volgend jaar doen jij en Jo dit samen weer verder waar je nu gebleven bent. Bon Voyage A Biën To

Elianne en Jan koetsenruijter 2017-05-11 08:13:01

Hoi Rien wat een topprestatie. Bedankt voor je hele mooie verslag en foto's. Nog leuke dagen met Jo en we zien je weer in Etten-Leur

Nanny 2017-05-11 11:08:31

Klasse!!! ook voor je verhalen en mooie foto's. Je zou een boek kunnen schrijven. Goeie reis en alvast welkom thuis.

Theo van der Griend 2017-05-11 11:52:22

Heb genoten van je mooie foto's en je verslag iedere dag. Zal het volgende week missen . Veel plezier samen en goede reis terug.