Leon

Spanje, Valverde de la Virgen

Was het gisteren een drukkere dag, vandaag was de dag nog drukker. De eerste 6 kilometers gingen nog wel, maar daarna loop je door de grootste stad van de camino, namelijk Leon. Een stad van ruim 120.000 inwoners. Vergelijkbaar met een stad als Maastricht. Maar eer je Leon door bent ben je een halve dag verder. Verder is Leon een mooie stad met veel horeca en veel mensen op de been.

We hadden de tijd vandaag. We hebben slechts 17 kilometers hoeven te lopen. Op zich kwam dat goed uit, want we konden pas om 08.00 uur ons ontbijt krijgen vanmorgen. Toast met jam en een plat gebakken croissantje. Dat laatste met boter en suiker erop was erg lekker. Het avondeten gisteravond was erg eenvoudig maar smakelijk. Soep, gehaktballetjes met friet en ijs na. Omdat we in een gat zaten waar echt niets te beleven viel en de beheerder van de albergue geen woord over de grens sprak, maar vroeg in bed gekropen. De TV aan en voor Rien was er een zaalvoetbal wedstrijd te zien. Erg spectaculair, maar voor Jo was er niet veel aan. Dit keer om 22.00 uur gaan slapen, maar om 00.30 uur werden we wakker van onze buren, die besloten om nog eens uitgebreid te gaan douchen. Jo even op de deur geklopt en daarna konden we eindelijk terug gaan slapen.

We hadden voor vandaag in Virgin del camino (maagd van de weg) een hostal geboekt met een kamer voor ons tweeen. Er zou een mogelijkheid zijn voor avondeten en ontbijt. Blijkt dat het restaurant om 16.00 uur sluit en morgen op zondag niet open gaat. Ook de kamer was om 15.00 uur nog niet in orde, dus voor ons hebben ze geen punten gescoord.
Dus naar een supermarkt om een ontbijt voor morgenochtend te regelen en op zoek naar een restaurantje voor het avondeten. We hebben wel alles gevonden, alleen in het restaurantje kunnen we pas om 19.30 uur terecht. In het dorp is verder ook niets te beleven, dus kunnen we na het eten weer op tijd naar bed. Morgen vroeg op, want er wacht een etappe naar Villavante, 24 kms hier vandaan.
De weersvooruitzichten zijn weer prima voor morgen, dus korte broek en rokje bij vertrek. Net als vandaag 22 tot 23 graden. Alleen voor maandag wordt regen verwacht, aldus de beheerder gisteravond. Un poco, dus een beetje.

Virgin del camino dankt haar naam aan Maria, die in 1505 aan een herder is verschenen. Zij beloofde de herder dat op de plaats waar hij een steen zou werpen een kapel zou ontstaan. Hetgeen geschiedde. Enkele jaren later zou ze een Spanjaard, die samen met zijn slavenhouder gevangen was gehouden, naar de kapel hebben gebracht. Hierdoor wijdden beiden mannen hun verdere leven aan de Maagd. De naar Le Corbusier neigende moderne kerkgebouw dateert van de jaren 60 en oogt nogal controversieel in dit Spaanse landschap.

Verder valt er niet veel te melden, alleen dat we het ontzettend naar ons zin hebben en steeds uitkijken naar jullie reacties.

One way leads to diamonds
One way leads to gold
Another leads you only
To everything you are told.

Enya.

Mooie plaatjes hebben jullie geschoten. Dat maakt de reactie ook veel beter. Het is niet altijd koek en ei met de etensmogelijkheden maar jullie redden het elke keer weer. Het worden in ieder geval steeds betere dagen ga door op de goede weg, Groeten van Annemarie en Martin.

Martin. 2022-04-30 18:47:34

Wat een prachtig verslag. Lijkt me wel wennen om in zo'n grote stad terecht te komen. Jammer dat het restaurant en kamer niet helemaal was wat jullie hoopte. Maar morgen met mooi weer op pad Is dan wel weer een cadeautje. Veel wandelplezier! Groetjes Ria .

Ria 2022-04-30 19:07:10

We gaan morgen ook op Pelgrimstocht 🤗 lekker dichtbij maar met de 🥾🥾 ! St Willibrord is ons doel, samen met de stichting Adriaan van Bergen, ik ben benieuwd hoeveel vroege vogels er zullen zijn ? Jullie mooie voortzetting morgen met hopelijk mooi weer

Addy 2022-04-30 19:12:22

Zo knap wat jullie doen , gelukkig is er wel de nodige afwisseling zodat het altijd spannend blijft . Veel wandel plezier nog

Petra 2022-04-30 19:30:04

Kijk en dat is de bedoeling van het verhaal👍jullie moeten het fijn hebben...en elke dag is anders andere mensen eten moet je echt voor werken🎂wij lopen naar de koelkast🤣👍📸en weer prachtige foto.s👍🚿ja ikk zou ook boos worden snachts om half 1 🚿kan toch niet....maar ook dit maken jullie mee snurkers🛏🤣hele fijne avond nog en slaap lekker😴😴morgen weer fit op🚶‍♀️🚶‍♂️veel loop plezier💖

Paulien de Bruijn 2022-04-30 19:45:06

Jullie zijn aardig op weg naar het eind punt nog een aantal kilometers voor de boeg veel succes

Marco 2022-04-30 19:59:30

De laaste dag van april morgen al mei maria maand en 1 mei de dag van de arbeid is in verschillende landen nog een vrijdag Maar mooi kiekjes van oude kerk en een moderne maar ze bidden tot de zelfde God mooie avond en morgen gezond weer op

Karin 2022-04-30 20:19:04

Prachtige foto’s weer. De beentjes zijn al aardig bruin! Hebben jullie vitamines meegenomen om de weinige groenten die je krijgt aan te vullen? Ik snap dat je trek hebt na een dag lopen maar nauwelijks groenten? Nee dat is niks voor mij vrees ik Gezegende zondag en blijf genieten!

Jaqui 2022-04-30 20:22:43

Hallo Rien en jo, Ik snap wel als je op tijd in bed ligt en je wordt om half 1 wakker van een douch die aan staat dan zou ik vervelend van worden. maar al met al zijn jullie wel een aardig eindje op weg naar het eind punt. Hopelijk gaat morgen alles beter en kunnen de beentjes weer bruin worden. Wandel ze met veel plezier. Groeten Jan en Elianne