Verder naar het noorden.

Duitsland, Ladenburg

Om 09.30 uur wakker met blauwe lucht. Iedereen was al vertrokken.
In de navigatie gezet dat ik zonder snelwegen wilde rijden. Naar camperplaats Ladenburg bij Heidelberg. NKC 18577.
Eerst fout gereden en ik heb het centrum van Breisach bezichtigd met de camper. Niet aan te raden. Mooie stad hoor, met die burcht aan het water, maar ongeschikt voor campers. Daar getankt, 75 liter voor € 1,31 per liter.

Verder mooie tocht; oneindig veel wijnstokken en fruitbomen welke over gingen in maisvelden en akkers vol zonnebloemen. Helaas bloeiden die nog niet. Maar ook industriegebieden en dorpen met lintbebouwing waar je maar 30 km/uur mag. En hoe lager het wegnummer hoe meer rotondes.
Je moet wel een beetje gek zijn om zo te willen rijden. Vijfenhalf uur op secundaire wegen of tweeënhalf uur op de snelweg.
Om 13.00 uur was ik het zat en heb de Autobahn genomen. Onmiddellijk in een stilstaande file. Daarna nog twee keer. Maar ik was nu wel ruim een uur sneller op de camperplaats.
Netjes € 10.- p.n. met goede Sani. Stroom, water en WIFI tegen betaling. Geen douche, toilet, wastafel of i.d. Op paar honderd meter van het oude plaatsje Ladenburg waar de oorsprong ligt van de Familie (Carl) Benz en 20 km van de Altstadt van Heidelberg.
Aangekomen om 15.00 uur en 235 Km gereden.

Vrijdag 13 juli 2018.
Eentonig maar waar, weer blauwe lucht en het zou vandaag 29˚C worden.
Lekker geslapen en met de scooter naar Heidelberg? Maar de accu die ik nog niet gebruikt had, was net als de andere accu half vol. Dat durf ik niet aan.
Dan maar het dorp Ladenburg bezocht. Ben je snel klaar mee.
Toen ik de scooter parkeerde merkte ik dat ik en mijn wandelstok en mijn fototoestel vergeten was. Ouderdom ligt niet op de loer, maar is er al.
Eigenlijk was alleen het marktplein echt de moeite waard maar er was markt. Dus alle mooie vakwerkhuizen waren verstopt achter vrachtwagens van kooplieden. Toch maar een keer terugkomen?
Op een terras een halve liter besteld en gekeken naar de lunchgerechten. Eigenlijk wel trek in een ouderwetse varkensschnitzel met frietjes. Maar mijn darmen protesteerden al bij het idee. Nee dus.
Ook mijn bier niet opgemaakt, want het ging echt niet goed daarbinnen, dus snel naar het campertje. De rest zal ik jullie besparen.

Zaterdag 14 juli 2018.
Blauw met schaapjeswolken. Gisteravond is, terwijl ik sliep, een Nederlandse camper naast me gaan staan. Niets van gemerkt.
Vanmorgen wel; al zeer vroeg luid gepraat, gelach en krijsende kinderen.
De camperplaats levert stroom tegen betaling. Een spaarpot waar je € 1,- in gooit en op een knopje drukt en je hebt 2 KWh stroom voor max. 24 uur. Daarna vervalt het. Je kan ook twee of drie muntjes ingooien (voor 4 of 6 KWh) dan vervalt het na 48 of 72 uur. En als je te weinig muntjes ingooit dan zit je zonder stroom. Ik merkte dat vannacht om 01.00 uur maar vond het niet spannend genoeg om mijn bed uit te gaan. Ik had er donderdag al vijf muntjes ingegooid, maar het opladen van de scooter kost veel stroom.

Om 11.00 uur naar Heidelberg vertrokken. In de fiets-Mio Altstadt Heidelberg ingevoerd. Zal mij benieuwen.
Scherm is moeilijk afleesbaar in de zon. Linksboven staat afslag over … meter.
Wat ik eerst niet in de gaten had is dat de Mio een vast noorden heeft. Als je dus naar het oosten of westen gaat draait het pijltje mee naar links of rechts.
Verwarrend als je autonavigatie gewend bent.
Afslag gemist vlak voor Heidelberg naar de brug over de Neckar. Och, dan neem je toch de volgende. Die was 5 Km verder. Eerst Heidelberg voorbij en dan weer terug. En geen pontjes.
Scooter geparkeerd en stad ingelopen. Viel tegen, van die ouderwetse kinderhoofdjes.
Op het marktplein al snel op een terras neergeploft en een halve liter uitgeprobeerd. Niet slecht. Een half uurtje gezeten en gehoopt zo’n toeristentreintje te zien. Niet op het marktplein en volgens de bediening is die er ook niet in Heidelberg. Teleurgesteld maar wat gaan wandelen.
Eerlijk gezegd viel de Altstadt me een beetje tegen.
Als echt klein mannetje ben ik met mijn broer en ouders vroeger ook naar Heidelberg geweest. De stad heeft toen een grote indruk op me gemaakt, maar de herinnering was mooier dan de werkelijkheid.
Terug ging vlekkeloos; volgens mij een kortere maar ook een eenvoudig te vinden weg. De accu hield er na 33 Km mee op dus deze snel verwisseld.
De camperplaats voorbij gereden en in Ladenburg nog wat foto’s gemaakt. Ook weer een halve liter uitgeprobeerd met een Wiener Schnitzel erbij.
Om 16.00 uur terug in de camper en TV aangedaan om de dames finale van Wimbledon te kijken.
Maar België - Engeland was al een minuut begonnen dus daar naar gekeken met een koud blikje Warsteiner. En toen het slot van Kerber - Williams gezien.