Baltische Staten Siauliai, Litouwen

Litouwen, Siauliai

Met regen opgestaan en om 09.00 uur vertrokken. Richting Riga stond helemaal vast. File en regen, geen Jugendstil-huizen. Gelukkig werd het na 11.00 uur droog. Zwaar bewolkt, maar droog.
Eerst naar een XX-Maxima, veel kleiner dan een XXX.
Maar wel broodjes e.d. Helaas niet zo vroeg, de lege rieten mandjes stonden er treurig bij.
Navigatie op Litouwen gezet, naar de plaats Siauliai, 10 km daarvoor is de beroemde Kruisenheuvel.
De afslag gewoon voorbij gereden, na drie km pas gemerkt. Terug gereden en geparkeerd (2.90€) op een mooie grote parkeerplaats. Een kilometer gelopen en daar was de heuvel, bezaaid met werkelijk tienduizenden vnl. houten kruisen. Veel kleine kruisen maar ook hele grote.
Het plaatsen van kruisen dateert van1831 na de opstand tegen de Russen.
In 1961, 1973 en 1975 haalden de Sovjets de heuvel leeg, maar gaven daarna de moed op.
Elke dag komen er nog veel bij; er zijn stalletjes waar ze nieuwe, kleine, kruisen verkopen tegen echt lage prijzen. Ik heb er zeker 10 geplaatst zien worden en nu was het nog stil.
Op een onbemande offersteen lagen o.a. Litouwse Euro(centen)muntjes die ik nog tekort kwam. Deze maar gewisseld.

Ondertussen toch al weer 14.00 uur geworden, waar is een camping?
Vlakbij, camping Grazina in Sutkunai, net buiten Siauliai, biedt welkom onderdak. Een plaats tussen de bomen of op het open veld, je mag kiezen. Volgens Engels sprekende dame wel Wifi, volgens mij niet. Klopt, ze had de knop niet omgezet. Volgens Acsi het hele jaar een geopend restaurant, volgens mij is er geen restaurant. Al snel weer regen en erg fris (14˚C). Vandaag niet veel gereden, maar 148 km.

Hallo Rien, 10 jaar geleden ook deze stapels gezien maar zo je foto's te zien is de hoeveelheid enorm toegenomen. Goede reis nog(wij zijn weer thuis echt NL-weer) Henny en Ko