73e reisdag Barcelos

Portugal, Barcelos

Om 08.00 uur opgestaan en voor 08.30 uur al aan het rijden. Bewolkt, geen zon. Eerst nog even naar de bakker maar die had mijn favoriete brood niet. Al snel kwam de Lidl en daar eerste levensbehoeften gekocht. Bier en brood. En een helm, in de aanbieding, want mijn helm was gaan dwalen door de garage en heeft dat niet overleeft.

Weer de hele dag op B-wegen gereden maar wel vaak een conflict met de mevrouw van mijn navigatie. Ik wilde rechtdoor dwars door Porto maar om Porto heen rijden schijnt sneller te zijn. Dus elk moment moest ik denken of de mevrouw volgen wel een goed idee was. De borden helpen je ook vaak niet echt. Bijna nooit een wegnummer en vaak alleen maar het volgende dorp aangegeven. Maar op mijn kaart staan vele dorpen niet!

Om 13.30 uur in Barcelos aangekomen na 157 km. Die B-wegen schieten niet op; 4,5 uur nodig gehad. Dat is een gemiddelde van 35 km per uur! En echt sturen, slechte wegen met veel diep verzonken putdeksels. In een rechte lijn rijden is er niet bij. En bijna de hele weg smal en bochtig. Was blij dat ik stil stond.

Het nationale symbool van Portugal is de haan. En de oorsprong van het gekleurde beestje is…. Barcelos!

Ik sta op een camperplaats aan de rivier in het gras. Het is geen officiële camperplaats denk ik want er staan nergens borden en er is geen enkele faciliteit. Zelfs geen vuilnisbak! Het is het verlengde van een grote en drukke parkeerplaats op 500 meter van het centrum. Vaak druk had ik gelezen, maar er stonden slechts 2 Franse campers. Het is de hele dag bewolkt gebleven en drukkend warm. Hier in het binnenland geen wind.

Om 17.00 uur werd de lucht blauw en heb ik lekker nog twee uur in de zon gezeten.
Maar een Duitse camper erbij gekomen.