Baltische Staten, Druskininkai, Litouwen

Litouwen, Druskininkai

Maandag 31 augustus
Ik schoot niet echt op vanmorgen, maar uiteindelijk om 10.15 uur toch weg gegaan. En bijna vergeten af te rekenen. Maar dat is goed gekomen. 200 Zloty’s was de schade, maar 50€ was ook goed.
Geen tolwegen vandaag en bijna ook geen snelwegen, heerlijk rustig rijden door een wederom glooiend landschap met akkerbouw en bossen. Over het algemeen zijn de wegen echt goed, hier en daar wat minder en in een stadje bestond de doorgaande weg nog uit kinderhoofdjes. Ik heb nog nooit zo lang zo getrild. Eigenlijk moet ik nu alle bouten van mijn campertje nalopen.

Om 13.15 kwam ik pas een fatsoenlijke supermarkt tegen, een Biedronka. Die ben ik later meer tegen gekomen en ze lijken qua inrichting en assortiment veel op de Lidl. Brood en broodbeleg gekocht en twee bladerbroodjes met jamvulling. Vandaag een laat ontbijt.
Weer op weg kwam ik na vijf minuten een Lidl tegen, pas de tweede in Polen. In kleine plaatsen zitten ze niet.

Om 15.00 uur aangekomen op camping Miejski Osrodek Sportu i Rekreacji in Elk, na 240 km.
Een slecht aangegeven camping, met ruime verharde camper- en caravanplaatsen en een apart tentveldje. Mooi aangelegd met veel goed onderhouden planten en struiken en bij iedere plaats water- en stroomaansluiting, vuil water afvoer en een vuilnisbak. ’s Middags matige Wifi, ’s avonds echt sterk.
Aam het eind een klein schoon sanitair gebouw met warme douches. Een aardige receptionist maakt het goede plaatje compleet. 65 Zloty’s per nacht vooruit contant te voldoen; een betaalkaart wordt niet aangenomen. Het is een sportcomplex met o.a. tennisbanen. Het ligt vlakbij het stadje en heel dicht bij een recreatiemeertje.

De airco aangedaan zodat het vanavond goed slapen is en buiten gaan zitten in de schaduw met een biertje. Want het is weer over de 30˚. Als diner boterhammen met roomboter en aardbeien.

Dinsdag 1 september
Opgestaan met weer een strak blauwe lucht. Water gelost en getankt en om 09.30 uur gaan rijden. Om 11.00 uur de Biedronka. Brood, croissants en een stukje watermeloen gekocht. De weg is goed en de omgeving mooi, alleen er is een groot tekort aan parkeerplaatsen. En als er op een dag een is, vergeet je van verbazing te stoppen. Nu op een zanderige zijweg de koffiestop gehouden. 36 km voor de grens de jerrycan voor mijn scooter volgetankt en dan nog 164,21 Zloty’s over. Voor 164.01 Zloty’s diesel getankt en dus nog 20 cent fooi. Ben ik mooi van dat Pools geld af en de Baltische staten hebben alle drie de Euro.

Weer verder en dan de weg afgezet, maar hoe je dan wel moet is niet aangegeven. Volgens de kaart rechtsaf, een redelijke weg die snel overgaat in een Marokkaanse weg. Vol gaten en met messcherpe asfalt-kanten. Kilometers lang, de bouten die nog vastzaten zitten nu ook los. De grens met Litouwen bestaat niet meer, ineens een bordje met maximum snelheden in Litouwen.
Vlak voor Druskininkai linksaf volgens navigatie. Je maakt een grapje; maar navigaties maken geen grapjes. De stad is nog 7km en als je linksaf gaat 63km. Dus toch rechtdoor. Onmiddellijk wordt de afstand aangepast, nu 69 km. Vlak voor de stad verboden voor vrachtwagens. Die kennen we. Nu links af voor de rivier. Maar daar ligt de brug dus toch rechtdoor en weer een bord verboden voor vrachtwagens. Dan blijkt men aan de brug te werken en is er maar 1 smalle rijbaan. Zal toch wel passen? Jawel, maar het had geen 5 cm smaller moeten zijn, nu schadevrij. Maar direct over de brug bestemming nog maar 3,5 km. Aankomst op Druskininkai Camping om 13.30 uur na 170 km. Ook vandaag weer boven de 30˚C.

Druskininkai Camping is een camping met ruime plaatsen, een deel verhard en de rest gras.
Omzoomd met heggen maar er tussen een smalle weg waardoor het moeilijk is in te parkeren met een 8.50 meter camper. Elke plaats heeft een eigen stroompaal en wateraansluiting. Ook is er een tentveld. Door de bomen aan de zijkant geen satellietontvangst mogelijk. Schoon sanitair. Douches verderop in een ander gebouw.
Er is een keuken die je mag gebruiken, maar er is ook een restaurant. En met prijzen die je niet voor mogelijk houdt.
Een halve liter pils voor 1.45€.
Hoofdgerecht van twee filet-lapjes a la minute met champignons en met veel hete frietjes, tomaten, komkommer en heel veel geraspte wortelen slechts 4.49€.
En dat alles wordt gebracht door een aardig meisje. Ik ga voor nog een paar nachten bijboeken.

Leuk weer je verslagen te lezen. Je komt nu ook weer in gebieden waar wij jaren geleden ook hebben rondgezworven. Ga je nu Richting Vilnus(NL camping bij Trakay) of richting Kaunas-Klaipeda. Goede Reis verder Henny en Ko

Henny Ko 2015-09-02 21:27:45

Hoi Rien, Ik geniet iedere keer van je verslagen . Zie het helemaal voor me. Ga jij maar lekker genieten van deze camping . Ik wacht op je volgende verslag. Groetjes Marysia

Marysia 2015-09-03 20:13:17

Hallo Rien, met belangstelling lezen we jouw verslagen. In 2012 hebben we ook deze landen bezocht incl Rusland. In ieder geval moet je de kruisberg in Litouwen bezoeken. Deze ligt 12 km ten noorden van Siauliai. Nog vele fijne km. Groetjes nu uit Malaga. Wim en Tony.