Baltische Staten Pusi, Estland

Estland, Pusi

Om 09.00 uur vertrokken vol plannen. Maar eerst bij Maxima broodjes en croissants gekocht. En dan op weg naar Estland. Vlak voor de grens nog bij een kleine supermarkt een beker koffie voor onderweg gekocht en ineens is de weg van goed slecht in erg goed veranderd. Dat was dus de grens.
Eerst maar een langs gaan bij het Moniste Openluchtmuseum. Langs gaan ja, want het was wat ik dacht. Leuk voor kinderen; een paar oude gebouwen waar je touw kunt leren vlechten, leren weven en vuur maken, enz.
Maar snel doorgereden naar Rouge, volgens de boekjes het mooiste dorp van Estland. Dat was niet wat ik verwachtte. Wel een mooi dorp maar vnl. nieuwbouw huizen en veel daarvan bij een meertje (grote vijver). Om een of andere reden verwachtte ik een oud dorp. Dorp doorkruist en maar weer verder.

Mijn plannen raken op. Tanken, koffiedrinken en verder rijden.
Om 12.00 uur was ik in Voru waar ik wilde overnachten. Een erg leuke stad trouwens met heel veel oude houten huizen die merendeels goed onderhouden zijn. Maar wel erg vroeg en dus maar door naar Tartu (plan B). Voor 13.00 uur in Tortu; nog steeds erg vroeg. Eerst de stad maar eens verkennen. Maar om in de oude stad te gaan sightseen met mijn camper is niet zo’n goed idee. Geen parkeerplaats te vinden (het oudste gedeelte is autovrij) en bovendien regent het.

Plan C was er niet dus maar gewoon doorgereden naar Varnja aan het Peipsimeer.
Deze streek wordt bewoond door de “Oudgelovigen”, een afscheiding van de Russisch-orthodoxe Kerk. Ze zijn bekend om hun voorliefde voor uien waaraan ze een grote genezende kracht toeschrijven.
Je vindt dan ook tientallen uitstallingen voor de huizen waar ze uien te koop aanbieden. En elk huis heeft wel een schuur waar uien te drogen liggen.
Maar in Varnja en verder naar het noorden is het mooi, alleen maar zeer goed onderhouden oude huizen langs smalle wegen waar mijn campertje maar net op past. Helaas te weinig foto’s kunnen maken. Heel langzaam doorgereden naar Pusi; het plan was om daar morgen aan te komen maar misschien wel overmorgen. Ik sta op Camping Willipu, direct aan het Peipsimeer gelegen waar ik om 14.45 uur van een welverdiend biertje ging genieten.
Vandaag 235 km gereden, wederom door een prachtig landschap. Echt mooie afwisselende natuur. Echter de overstekende elanden op de waarschuwingsborden heb ik niet gezien. Zelfs geen stilstaande.